اخبار جمعیتخبر یک

در «نشست مجازی افق تحولات افعانستان و تاثیر آن بر معادلات منطقه ای» مطرح شد:

مزاری:آمریکا در افغانستان شکت نخورده است بلکه از کالبد نظامی به کالبد امنیتی و سیاسی انتقال پیدا کرده است/شکیبایی:واشنگتن با کاهش حضور فیزیکی و نظامی به دنبال پیاده سازی طرح «بیکر همیلتون» در افغانستان است

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین،  بعد از ظهر امروز شنبه (19 تیرماه) «نشست مجازی افق تحولات افعانستان و تاثیر آن بر معادلات منطقه ای» در سالن همایش های ساختمان جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین «سید عیسی حسینی مزاری» مدیرعامل خبرگزاری صدای افغان و رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبیان و «مهدی شکیبایی» قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین به عنوان مهمان حضور پیدا کرده و درباره آخرین تحولات افغانستان زیر سایه پیشروی سریع و قابل توجه طالبان در ولسوالی های شمالی افغانستان به بحث کارشناسی پرداختند.

در ابتدای این نشست حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه و بین الملل با طرح سوالاتی به آغاز بحث پرداخت و گفت: « بحث افغانستان در این روزها در صدر عناوین خبری قرار گرفته است. افغانستان اعلام کرده است که 85 درصد از خاک افغانستان در سلطه این گروه قرار گرفته است. گفتگو در دوحه در دو بخش بود چرا بخش دوم تحقق پیدا نکرد سوال دوم اینکه اولویت آمریکا تقابل با چین است با توجه به اینکه افغانستان همسایه چین است این سوال به وجود می آید که چرا آمریکا این منطقه را که می تواند در این مسیر کمک کننده باشد، خالی می کند.

نکته دوم اینکه تحولات افغانستان چه تحولاتی می تواند بر موضوعات منطقه ای داشته باشد؟ این سوال بسیار مهمی است.

در ادامه  آقای مزاری با تشکر و قدردانی از جمعیت دفاع از ملت  فلسطین و خبرگزاری قدس بابت ترتیب دادن چنین نشست خبری بیان کردند: « اینکه چرا گفتگوی بین طالبان و دولت افغانستان شکل درستی نگرفت ریشه اش بر میگردد به سیاست های آمریکا اگر واشنگتن می خواست گفتگو میان طالبان و آمریکا شکل می گرفت و آن ها تشویق می کردند که گفتگو بین الافغانی ترتیب داده شود اما برعکس این شد آن ها نمی خواستند که این گفتگوهای ملی شکل بگیرد آن ها می خواستند که مذاکرات میان افغان ها در دستان و کنترل خودشان باشد و همانطور که دیدیم مذاکرات دوحه هم درباره همین موضوع بود. دومین علت هم داخل دولت افغانستان بود ظرف 20 سال گذشته دولت افغانستان هیچ نیتی برای بهبود اوضاع داخل نداشت به ویژه در دوره کرزای و آقای اشرف غنی اختلافات داخلی در اوج خود قرار گرفت. تمامی فرصت ها به تقابل درونی منجر شد و همین ترتیب انرژی افغان ها صرف درگیری های داخلی شد و دولت خوبی هم از پس از تنش ها بوجود نیامد. اگر داخلی های افغانستان خوب کار می کردند و تدبیر به خرج می دانند این وضعیت بوجود نمی آمد.

این ضعف باعث شد تا طالبان قدرت بیرد و هم آمریکایی ها برای مذاکره با طالبان به چای میز مذکره کشانده شوند.

وی افزود: اختلافات آقای اشرف غنی با ازبکها و ترکمن ها و مردم شیعه و هزاره ها باعث شد تا اطراف آقای غنی از دوستان و همراهان وی خالی شود و عناصر ضد غنی در اطرافش حضور جدی تر پیدا کردند. با این حال مخالفان آقای غنی اختلافات رو پایه تحرکاتشان قرار دادند و بازهم به همان سیر مخرب عدم اداره کشور و تضعیف بیشتر دولت قرار گرفتند این ها با طالبان ارتباطی نداشتند اما نفس اداره ضعیف غنی در دولت افغانستان باعث شد تا طالبان از این فرصت استفاده کردند لذا طالبان با سیاست جدی و تدبیر تاثیر گذارشان چه در میدان دیپلماسی و سیاسی و نظامی موفق شدند به خوبی عمل کنند و همین موضوع سبب شد تا در این برهه آمریکا با طالبان بیشتر کنار بیاید. 

مزاری افزود: آمریکایی ها افغانستان را ترک نخواهند کرد اما از این به بعد در کشور به شکل دیگری ادامه حضور خواهد داشت آمریکایی ها تا پیش از این بار مالی و نظامی سنگینی در افغانستان داشتند اما صلاح را بر این دیدند که بخشی از نیروهایشان را در افغانستان مستقر کنند و در حوزه های امنیتی و سیاسی در کشورمان حضور پیدا کنند. کاخ سفید از اینکه اقتصاد از غرب به شرق انتقال پیدا نکند تصمیم گرفتند که نیروهایشان را به شرق بفرستند و این عملیات را مختل کرده و بر قدرت ها سلطه داشته باشیم با این هدف که کشورهای قدرتمند را نابود سازند.

یکی از اهداف مورد توجه مریکا هند هم است آمریکایی ها در ابتدا هدفشان این بود که از طالبان به عنوان اهرم فشار علیه ایران و دیگر کشورهای منطقه استفاده کنند اما طالبان ماهیت این چنین نداشت پس از این برای مستقر کردن داعش در سرتاسر کشور بر آمدند با وجود طالبان در عرصه نظامی توفیق پیدا نکردند که چنین دستاوردی را داشته باشند. ارتباط طالبان با چین روسیه و ایران؛ آمرکایی ها فکر می کردند که اگربا طالبان مذاکره کنند می توانند ایران و روسیه و چین را  از نزدیکی با طالبان دور سازند اما موفق نشدند.

مدیرعامل خبرگزاری صدای افغان در پایان سخنانش گفت: آمریکایی ها معتقدند که شکست نخورده اند و کسانی که فکر می کنند که آمریکا شکست خورده است این فکر کاملا غلط و کارشناسی نشده است. بحث یمن و سوریه مرتبط با افغانستان است هرجا که بمب اندازی و انفجار است از افغانستان مدیریت می شود در افغانستان آمریکایی ها در جایگاه امنی قرار دارند و منابع بزرگی در اختیار دارند از جمله منابع طبیعی و نیرویکار ارزان چطور می شود که آمریکا در این کشور حضور پیدا کند و به طرز ناگهانی این کشور را ترک کند.

طالبان گرچه سعی دارد القا کند که ما رویکرد قبلی را نداریم اما طالبان از دید من تغییری نکرده است جز در رویکرد رسانه ای و تبلیغاتی این ها سعی دارند از شبکه های رسانه ای و تبلیغاتی استفاده کنند. آمریکایی ها می خواهند هم بر افغانستان سیطره داشته باشد هم اینکه تجزیه کنند به گونه ای که هر ولایت در درون خودش جلسات خودش را داشته باشد و هر ولسوالی خودش را اداره کند.

ایدئولوژی وهابیت و سکولاریسم ماهیت یکی دارند فرقی نمی کند که یک جریان پیرو یک تفکر وهابیت باشد یا سکولاریسم. هردوتای این ها توسط غربی هاا مورد استفاده قرار می گیرند. غربی ها بحث یمن و سوریه و خاشقچی را بوچود می آورند با پایین آوردن وهابیت و روی کار آوردن چهره سکولاریسم در عربستان می بینیم که این کشور رفتارش خشن تر و بی رحمانه تر است. طالبان که ادعای وهابیت را دارد مردم را کشت در داخل کابل که کرواتی ها نشسته بودند مردم را مورد ترور برنامه ریزی شده قرار دادند و کشتند از جمله اینها می توان به حمله انتحاری به خبرگزاری صدای افغان اشاره کرد طالبان این اقدام را انچام نداده بله دولت مرکزی انجام داده است.

مهدی شکیبایی در ادامه به تاثیر اوضاع داخلی افغانستان بر منطقه اشاره کرد و گفت: « من هر موقع خط سیر رسانه های جمهوری اسلامی ایران را دنبال کنم یک نوع سردرگمی در تحلیلگران ما وجود دارد رسانه های ما از حضور طالبان در افغانستان استقبال می کردند و برخی هم از این موضوع ابراز تاسف، اما آن چیزی که ما باید نسبت به این موضوع حساس باشیم ظهور برق آسای طالبان است آن ها با این سرعت تحت کنترل در می آورند کشوری را که تحت اداره دولت مرکزی افغانستان است و نسبت به این موضوع کشورهای اروپایی هیچ واکنشی نشان نمی دهند بنابراین این موضوع می تواند مشکوک باشد.وقتی اتفاقاتی که توسط داعش اتفاق میفته و یا سقوط آقای مرسی در مصر بایستی ما حساس شویم که به مسئله افغانستان فراتر از خبر و تحلیل نگاه کنیم. 

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه افزود: «اوضاع افغانستان به سوریه و عراق شباهت بسیاری دارد بویژه سوریه. جریانات 10 سال اخیر سوریه هم پس از تحولات مصر و تونس رخ داد با بحران آفرینی که غرب در سوریه و تونس و مصر بوجود آوردند موفق شدند توجهات را از فلسطین اشغالی دور سازند الان هم پس از گذشت 10 سالی که از موضوع سوریه می گذرد سوری ها موفق شدند از بحران خودشان عبور کنند و آن چیزی که غرب به دنبال تامین امنیت اسرائیل بودند تامین نشد اما با توجه به تغییر دولت در آمریکا میبینیم که آن ها به دنبال نزدیک کردن اعراب به اسرائیل هستند اما آن ها نتوانستند تامین امنیت اسرائیل را از طریق سوریه فراهم کنند.»

شکیبایی افزود: «آمریکا از روسیه امتیازی ندارد که بگیرد بنابراین در افغانستان سعی کرده است از طریق درگیر کردن روسیه به ویژه با کشاندن کانون بحران در نزدیکی کشورهای آسیانه میانه تاجیکستان و ازبکستان برای این کشور ایجاد بحران کند. در بعد رسانه ای باید گفت که آمریکایی ها در عرصه نظامی شکست خوردند.بایستی روز به روز افشا گری بیشتری انجام داد و باید بدانیم که آمریکا بدست مردم افغان شکست سنگینی خورده است .

او بیان کرد: در اوج تحولات منطقه غرب اسیا به ویژه عراق بولتن های آمریکایی قفقاز را بهترین موقعیت برای دخالت دادن در آرایش جدید منطقه می دانستند که می توانست بعد از طرح خاورمیانه بزرگ مناسبات بین المللی را تغییر دهند.آمریکایی ها در منطقه و افغانستان حضور خواهند داشت اما در شکل دیگری. طرح بیکن همیلتون را آمریکایی ها در حال پیگیری هستند یعنی نه از طریق حضور مستقیم نظامی بلکه از طریق اداره بحران ها.آمریکایی ها در مقابل چین هم نیت هایی را دنبال می یکنند. آمریکایی ها به دنبال بستن کمبرند گذری و تجاری چینی ها در منطقه هستند آن ها به دنبال این اند که در حیات خلوت روسیه بویژه در آسیای میانه و افغانستان از روسیه باج بگیرد.

وی افزود: طالبان و داعش خیلی به یکدیگر شبیه هستند طالبان هم مانند داعش از رسانه استفاده می کند. می توان گفت که اسرائیل و امارات از این نیرو به دنبال این هستند که از ناحیه شرق به جمهوری اسلامی ایران آسیب وارد کنند. البته افغانستان هم طی سال های گذشته برای ایران از توجه قابل ملاحظه ای برخوردار نبوده است. امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران کاملا با وجود رژیم صهیونیستی منافات دارد. مسئله افغنستان برای ما جدی خواهد شد با این اتفاقاتی که برای منطقه رقم می خورد با توجه به این که مرز مشترک طولانی هم با افغانستان داریم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا