اخبار جمعیت

نشست تخصصی ” امت همدل؛ یادواره شهید قدس، سردار حاج قاسم سلیمانی، «قدس شریف، مسیر مشترک امت واحده»

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین،نشست تخصصی “امت همدل؛ یادواره شهید قدس، سردار حاج قاسم سلیمانی که با عنوان «قدس شریف، مسیر مشترک امت واحده» ” به منظور  ترویج اندیشه و تفکر مکتبی فرمانده بزرگ سپاه اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی در بازگرداندن اولویت فلسطین در جهان اسلام و تاثیر آن در مسیر وحدت امت روز یکشنبه 11 دی ماه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه،رهبران جهادی و مسئولین سازمان های مردم نهاد حامی فلسطین و کارشناسان ارشد مسائل سیاسی و حامیان ملت مظلوم فلسطین  برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ناصر ابو شریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین، ماجدغماس(ابوعارف) نماینده مجلس اعلای شیعیان عراق، مجتبی فردوسی پور، سفیر سابق ایران در اردن و حسین رویوران معاون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، نظرات کارشناسی خود را در محورهای تعیین شده بیان کردند.

این مراسم با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و پس از پخش کلیپی درباره شهید سلیمانی، در ادامه دکتر سید عباس صالحی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن بیان خیر مقدم به حاضران در این نشست،

با بررسی شخصیت سردار سلیمانی از منظر تقریب و وحدت اسلامی اظهار کرد: شهید سلیمانی یک مکتب داشت که پشتوانه آن، حکمت بود و حکمت سردار سلیمانی می تواند یک تابلوی راهنما و مؤثر برای ما باشد.

وی با بیان اینکه بی تردید شهید سلیمانی سردار وحدت و تقریب مذاهب اسلامی بود، به عرصه‌های مختلفی که در حوزه تقریب می توان در زندگی شهید سلیمانی مورد تأمل قرار داد اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی در حوزه «تقریب اجتماعی» دارای نظریه و عمل مستمر بود و یک جمله کلیدی داشت که دیدگاه ایشان را مشخص می کند: «جامعه ما خانواده ماست». لذا نظریه تقریب اجتماعی مبتنی بر این جمله است.

صالحی به حوزه دوم یعنی «تقریب بین مذاهبی» اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی در این حوزه نیز اصول و عملکردهایی داشته است و در 3 دوره زندگی ایشان یعنی در دفاع مقدس، فرماندهی قرارگاه جنوب شرق و فرماندهی نیروی قدس سپاه، اصولی در رابطه با تقریب مذاهب داشت و به کار می بست.

وی از جمله این اصول را دوست داشتن و تکریم اهل سنت عنوان کرد و گفت: شهید سلیمانی با وجود علاقه به اهل بیت(ع) در عین حال پروژه شیعه سازی را در مسلک خود قرار نداده بود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از دیگر اصول تقریبی شهید سلیمانی به حمایت عادلانه از مجموعه های اهل سنت اشاره و اظهار کرد: این سردار شهید، همانطور که از مجموعه های فرهنگی شیعی حمایت می کرد، از مجموعه های فرهنگی سنی نیز حمایت می کرد.

به گفته صالحی، از دیگر اصول تقریبی شهید سلیمانی، حمایت از جان و مال و ناموس اهل سنت بود و به تعبیر خود سردار شهید: «همواره جان ما سپر سنی ها بوده است».

وی حوزه سوم را «عرصه تقریب انسانی و بین ادیانی» عنوان کرد و گفت: نوع نگاه و ایده ها و ادبیات نظری و کارکرد عملی شهید سلیمانی در این عرصه نیز قابل توجه است.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: مکتب سلیمانی از دانش کلاسیک بدست نیامده است بلکه برخاسته از حکمت است. سردار سلیمانی سردار وحدت و تقریب بود و در این حوزه چیزهای زیادی برای یاد دادن و یاد گرفتن وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هم در سخنانی با بیان اینکه شعار شهید سلیمانی اطاعت از ولایت بود، گفت: او از جمله افراد برجسته ای بود که اطاعت از خدا ورسول خدا و اولی الامر را در درجه اعلی به منصه ظهور رسانده بود؛ اوپذیرفته بود ولایت محور مکتب اسلام است.

وی افزود: ترکیب ولی و متولی به مثابه سر و تن، ارزش‌هایی را به ما ارمغان آورده که دشمنان نیز امروز این ارزش‌ها را در اتفاقات اخیر مورد هدف قرار دادند.

شهریاری اولین ارزش مولود این ترکیب را وحدت و انسجام ملی خواند و گفت: سربازانی چون حاج قاسم موجب شدند ما بعد از انقلاب اسلامی به انسجام و وحدت ملی مستدام برسیم با اینکه ایران از قومیت‌ها و فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف شکل گرفته است.

وی بیان کرد: دومین ارزش اقتدار بین المللی و اتحاد کشورهای اسلامی است که بعد از انقلاب موفق شدیم بروزی از انقلاب اسلامی رادر صحنه بین الملل عرضه کنیم که به اقتدار ما منجر شده و این نظام را به یک الگو تبدیل کرده و نقش تلاش‌ها و رشادت‌های حاج قاسم در این میان انکارناپذیر است.

شهریاری ارزش سوم را حقیقت رسانه ای خواند و گفت: ما توانستیم پس از انقلاب و به ویژه پس از دهه هفتاد، با پدید آمدن اینترنت، پیام و حقیقت انقلاب اسلامی را به جهان ارسال کنیم. البته دشمن هم در مقابل به دروغ رسانه ای روی آورد.

وی در پایان اظهار کرد: چهارمین ارزش جایگزینی ارزش‌ها به جای ضد ارزش‌ها پس از انقلاب اسلامی بود از جمله در موضوعی مانند حجاب بود که دشمن امروز دراین باره پروژه اندلس سازی را کلید زده و در میان برخی جوانان آن را با نوعی لجاجت لیبرالی به نمایش گذاشته است و اینها ارزش‌هایی بود که حاج قاسم برای آنها تلاش کرده بود و باید این عصر را علاوه بر عصر خمینی عصر سلیمانی نیز بدانیم. زیرا مکتب سلیمانی مکتب ارزش‌های انقلاب بود.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی دیگر سخنران این نشست بود که طی آن تاکید کرد شهید سلیمانی به حق، نمونه برجسته و بارز افرادی بود که اطاعت از خدا و رسول(ص) و اولی الامر را به اعلی درجه به منصه ظهور رساند، چرا که مکتب اسلام، محوری دارد و آن محور، ولایت است.

بخش دیگر این مراسم، نشست گفتگو محور با حضور کارشناسان و تحلیلگران و نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین و نماینده مجلس اعلای شیعیان عراق بود.

این نشست با حضور دکتر حسین رویوران رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی، ماجد غماس نماینده مجلس اعلای شیعیان عراق، مجتبی فردوسی پور سفیر سابق ایران در اردن و ماموستا بابایی امام جماعت اهل سنت مسجد صادقیه تهران برگزار شد.

حسین رویوران،معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، در این نشست با بیان اینکه شهید سلیمانی مصداق یک امت بود، خاطرنشان کرد: قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) را یک امت خطاب می کند. شهید سلیمانی نیز یک امت بود اما در رأس یک سازمان که همراه با این سازمان برنامه های خود را دنبال می کرد.

وی به نقش تاثیرگذار و اساسی نیروی قدس سپاه به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی در کمک به ملتهای اسلامی و برطرف کردن نقاط آسیب پذیری و تقویت نقاط قوت آنها اشاره کرد و گفت این نقش و حمایتها سبب شد تا لبنان از مظهر ضعف و سستی به بزرگترین الگوی ایستادگی برای ملتهای اسلامی تبدیل و معادله جدیدی ایجاد شود.

رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، با طرح این سؤال که «چرا قدس مورد توجه انقلاب اسلامی و شهید سلیمانی قرار گرفت» اظهار کرد: این توجه به نگاه استراتژیک حضرت امام (ره) باز می گردد چرا که ایشان احساس کرد اگر بخواهیم آیه قرآن (ان هذه امتکم امة واحدة) تحقق پیدا کند، باید دشمن اسلام یعنی رژیم صهیونیستی را از بین ببریم. چرا که مأموریت رژیم صهیونیستی از بین بردن توانمندی های جهان اسلام و مهار کردن آن است، پس اولویت برای تحقق امت واحده، فلسطین است. لذا انتخاب قدس نشان دهنده زیرکی و انتخاب استراتژیک نظام جمهوری اسلامی است.

رویوران بااشاره تشکیل کابینه بسیار افراطی نتانیاهو گفت: نتانیاهو در اولین سخنرانی خود در کنست رژیم صهیونیستی مقاومت و ایران را به عنوان دو تهدید مهم اسرائیل برشمرد و مدعی شد که اولویت دولت جدید وی مقابله با این دو تهدید است.

وی افزود: مقاومت از غزه به کرانه باختری گسترش پیدا کرده است و اکنون شاهد چالش های سنگین داخلی رژیم صهیونیستی به دلیل گسترش مقاومت در کرانه هستیم. همه اینها به دلیل تلاش های شهید سلیمانی حاصل شده است.

در ادامه این نشست، ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، با اشاره به اینکه نقطه تحول مسئله فلسطین، پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که نقطه عطفی را در عصر جدید به وجود آورد، تأکید کرد: تمام اندیشمندان و نویسندگان مشهور جهان مانند شهید فتحی شقاقی که بنیانگذار جهاد اسلامی فلسطین بود، به انقلاب مردم فلسطین به عنوان مسئله اصلی امت اسلامی اذعان داشتند و امام خمینی (ره) نیز مسئله فلسطین را مسئله اساسی امت اسلامی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مسئله فلسطین یک مسئله اعتقادی است نه سیاسی، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به وحدت برسیم و در برابر توطئه های غرب بایستیم، راهی جز ایستادن در برابر رژیم صهیونیستی نداریم.

ناصر ابوشریف، پیروزی انقلاب اسلامی را مهمترین حادثه و رخداد امت اسلام در این دوران دانست و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در امت اسلام در عصر جدید به وجود آورده است. هر چند مقاومت از سال 1936 میلادی در فلسطین وجود داشته، اما پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در فلسطین بوده است.

وی افزود نکته دیگر، مساله انقلاب مردم فلسطین است که مساله مرکزی و محوری امت اسلام است، مساله ای که تمام اندیشمندانی همچون منیر شفیق و شهید فتحی شقاقی به آن اذعان داشتند  و بر اساس همین مساله بود که شهید شقاقی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را پایه گذاری کرد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی گفت امام خمینی(ره)، مساله فلسطین را مساله نخست قرار داد و اگر بخواهیم در برابر دشمن و پروژه صهیونیستی پیروز شویم، راهی به جز مقاومت و ایستادگی نداریم. به عبارتی انقلاب اسلامی و امام خمینی و امام خامنه ای، مساله فلسطین را محور جهان اسلام قرار دادند.

وی که بیش از یک دهه از عمر خود را در اسارت دشمن صهیونیستی بسر برده است، افزود؛ شهید سلیمانی با وجود امکانات محدود و اندک سیاستهای مربوط به مساله فلسطین را اجرا کرد.

وی افزود ما با وجود امکانات کم توانستیم در برابر دشمن صهیونیستی پیروز شویم، دلیلش چه بود؟ دلیلش تلاشهای گسترده شهید سلیمانی در بسیج مستضعفان بود که نمونه اش، جنبشهای حماس و جهاد اسلامی بود که آنها را بسیج کرد و در برابر غرب قرار داد.حتی حزب الله لبنان هم با امکانات اندک در برابر رژیم صهیونیستی ایستاد، علت اصلی آن، این بود که حاج قاسم، از یمن تا عراق را بسیج کرد و وحدتی میان محور مقاومت در مسیر صحیح یعنی قدس ایجاد کرد.

ابوشریف خاطر نشان کرد من در سال 2008 میلادی با شهید حاج قاسم آشنا شدم، او مسائل مذهبی را مطرح نمی کرد، بحث شیعی سنی را مطرح نمی کرد، تنها چیزی که برای حاج قاسم اهمیت داشت، قدس و راه قدس بود که بر اساس آن، امت را متحد کرد، از نظر حاج قاسم این نکته مهم بود که ما برای قدس و فلسطین و امت اسلام چه کاری انجام داده ایم؟.

ابوشریف تأکید کرد: حاج قاسم سلیمانی شاگرد این انقلاب بود و سیاست های نظام درباره محوریت مسئله فلسطین را در مقابل امکانات گسترده سیاسی، نظامی و تبلیغاتی غرب، با امکانات اندک اجرایی کرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: مسئله حاج قاسم سلیمانی خط قدس بود و راه قدس برای او اهمیت داشت؛ رویکرد شهید سلیمانی وحدت اسلامی بود و همه را در مسیر قدس متحد کرد.

ماموستا عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت مسجد صادقیه تهران نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی با بیان خصلت های نیکوی شهید سلیمانی که امت اسلامی و آیندگان به آن نیاز دارند، یکی از مهمترین خصلت های ایشان را «اخلاص» عنوان کرد که موجب شد این سردار شهید محبوب دلها شود.

وی در ادامه سخنان خود چهار موضوع را به عنوان موضوعات پژوهش درباره شخصیت شهید سلیمانی برشمرد: 1- سردار شهید از زبان اهل سنت داخل و خارج ایران اسلامی 2- اهل سنت و سنیان از زبان سردار سلیمانی 3- روش و منش تقریبی سردار شهید سلیمانی 4- نحوه تعامل و ارتباط سردار شهید سلیمانی با اهل سنت و سایر مذاهب.

در ادامه نشست، ماجد غماس (ابوعارف)، نماینده مجلس اعلای اسلامی شیعیان عراق، در سخنانی با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید سلیمانی اظهار کرد: شهید سلیمانی به دلیل استقامت، صمیمیت، اخلاص، صدق و … نماد یک شخصیت کامل اسلامی بود و هرکس که منش او را می دید مجذوب او می شد.

وی با اشاره به نقش حاج قاسم سلیمانی در عرصه سیاسی عراق تأکید کرد: نقش سردار سلیمانی در سرنوشت روند سیاسی عراق بسیار تأثیرگذار بود. زیرا در سال 2018 که دوران پساداعش نامگذاری شده است، آمریکا سعی داشت جهت گیری های سیاسی عراق را به نفع خود تمام کند و در این میان اهل سنت عراق به شدت تحت تأثیر آمریکا قرار داشتند اما حاج قاسم با صمیمیتی که با تمام سیاستمداران و حتی فرماندهان سیاسی و رؤسای عشایر عراق پیدا کرده بود و با منش و حکمت و اخلاق خود و شناخت وضعیت عراق و اولویت های آن زمان، روشی را ارائه داد که دولت عادل عبدالمهدی نیز بر اساس همین روش تشکیل شد.

ابوعارف در ادامه خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی پروژه ای برای تقارب بین ملت ها داشت که هسته اصلی این تقارب دو ملت ایران و عراق بود و قرار بود که این پروژه را به اجرا درآورد اما متأسفانه پس از شهادت ایشان این طرح بدون اجرا ماند که امید است در آینده نزدیک به اجرا درآید.

در پایان این نشست نیز دکتر مجتبی فردوسی پور، سفیر سابق ایران در اردن و مشاور وزیر امور خارجه، در سخنانی 4 مؤلفه را از ویژگی های شهید سلیمانی برشمرد که عبارتند از: ژرفا نگری، ژئوپلتیک محوری، قدس محوری و حرکت در زمان.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: شهید سلیمانی از ژرفا نگیری بسیار بالایی در تحلیل روند حوادث برخوردار بود . لذا در موضوع سوریه و عراق معتقد بود که نقطه استراتژیک که در معادله درگیری در این دو کشور موثر است، منطقه التنف یعنی نقطه مشترک مرزی عراق و سوریه و اردن است. وقتی به روسیه پیشنهاد داد تا این منطقه را در کنترل بگیرند، روسیه که یک ابر قدرت جهانی است نگران از درگیر شدن با امریکا با این پیشنهاد مخالفت کرد. حال آنکه اگر این پیشنهاد مورد توجه قرار می گرفت معادله در کل منطقه تغییر یافته بود. لذا معتقدم این ژرفانگری شهید سلیمانی در آینده در دانشگاه های نظامی و استراتژیکی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، در توضیح ژئوپلتیک محوری اظهار کرد که شهید سلیمانی با همان نگاه ژرف به طرح های دشمن صهیونیستی در سطح جهان اسلام و اینکه تلاش دارد تا مناطق ژئوپلتیک جهان اسلام را در کنترل بگیرد، محور مقاومت را در لبنان، انصار الله را در یمن، حشد الشعبی را در عراق و نیروی فاطمیون افغانستان را برای کمک به این محور تقویت کرد.

وی در ادامه تاکید کرد ویژگی مهم شهید سلیمانی، قدس محوری بود، یعنی قدس را  نقطه پرگار و کانون اصلی فعالیت ها قرار داد. یعنی  همانطور که مکه و مدینه محور ایمانی و توحید امت محسوب می شود قدسرا  هم به مثابه توحید سیاسی امت تعریف کرد.

فردوسی پور گفت حرکت در زمان ویژگی مهم شهید سلیمانی بود و آنچه مکتب شهید سلیمانی به ما آموخت حرکت در زمان بود.

وی افزود آنچه امروز در دنیا جریان دارد، ژئوپلتیک دیتا یعنی داده و اطلاعات است که تبدیل به فکر و ایده و در حوزه عمل و اجرا، پیاده سازی می شود و امروز در منطقه غرب آسیا، ژئوپلتیک دیتا کاربردی اساسی دارد و ما علاوه بر اینکه باید قدس را محور قراردهیم، نباید از سرعت تحول در دنیا غافل شویم.

در این مراسم استاد علیرضا بهرهی شاعر  پریسکه سرا  و بنیانگذار سبک جدید شعر فارسی یعنی “پریسکه” ، به قرائت اشعاری در حوزه مقاومت و فلسطین پرداخت.

در پایان این نشست، از پدر شهید «وحید زمانی نیا» تجلیل به عمل آمد و همچنین تجلیل نمادینی از شهید خالد منصور، شهید فلسطینی و فرمانده گردان های قدس در رفح تجلیلی نمادین صورت گرفت.

شایان ذکر است  در حاشیه این مراسم، نمایشگاه عکسی با موضوع شهید حاج قاسم همزمان با سومین سالگرد شهادت این سردار رشید و شجاع اسلام و محور مقاومت برپا شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا