اخبار جمعیتخبر یک

نشست تخصصی «جایگاه رفیع زن در ایجاد تحولات مثبت در جوامع با تاکید بر نقش آنها در گسترش محور مقاومت»

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، نشست تخصصی جایگاه رفیع زن در تحولات در جوامع با تاکید بر نقش آنها در گسترش محور مقاومت، با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین،دکتر الهام کدخدایی استاد دانشگاه تهران،‌ دکتر زهرا محمودی استاد دانشگاه و مدیرکل حوزه ریاست معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری،ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین، حسین رویوران کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در جمعیت دفاع از ملت فلسطین، برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در این نشست با تشریح جایگاه زن از منظر اسلام با تاکید بر آیات و روایات گفت: امروزه در تفکر غرب، زن به عنوان یک ابزار لذت جویی حیوانی تعریف و به اسم آزادی، کرامت انسانی او زیر پا گذاشته می شود. اما زن در اسلام جایگاه رفیع و تعریف کاملی دارد.
وی افزود: امروز جریان غرب منکر همه ارزشهای الهیست و با وارونه نمایی حقایق، اسارت در بند شهوات را آزادی و تضییع حقوق انسانی را حقوق بشر جلوه می دهد. شیوه ای که به تعبیر قرآن کریم، شیطانی است و چه بسیار جاهلانی که این وارونه نمایی ها را پذیرفته و عادل ترین انسان امروز روی زمین را ضد عدالت می خوانند و جنایتکاران را به عنوان دلسوزان خود می پندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه جایگاه زن در اسلام در چهار وجه مورد توجه قرار گرفته ا گفت: در وجه اول برای زن به عنوان دختر، در روایات جایگاه رفیع و حرمت خاصی در قیاس با به پسران ترسیم شده است. بعنوان مثال امام صادق(ع) می فرماید: دختران حسنات و پسران نعمات هستند و والدین از جهت حسنات پاداش دریافت کنند ولی در مورد نعمات از آنان سوال می شود.
در وجه دوم، جایگاه زن به عنوان همسر است که از منظر اسلام مهمترین هسته خانواده محسوب می شود و نقش محوری دارد. بطوری که در تمام هویت؛ منزلت و توفیقات همسرش شریک و موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در ادامه، «مادر» را شگفت انگیز ترین معجزه خلقت توصیف کرد و گفت: در وجه سوم، زن به عنوان مادر مورد توجه خاص و تکریم اسلام است. مردی خدمت رسوالله (ص) آمد سوال کرد که به چه کسی نیکی کنم؟ پیامبر فرمود به مادرت آن فرد سوال خود را سه بار مطرح کرد و پیامبر همین جواب را فرمود و در مرتبه چهارم، پاسخ داد نیکی به پدرت. لذا جایگاه مادر در اسلام بسیار ارزشمند است و زن در مقام مادری نقشی رفیع و بسیار مهم در تربیت فرزندان و جامعه دارد.

وی وجه چهارم ارزش زن در اسلام را به عنوان الگو و اسوه برای جامعه بشری برشمرد و گفت: خداوند در سوره تحریم «آسیه» همسر فرعون را به عنوان یک الگو برای جامعه بشری معرفی می کند. زنی که همسر پادشاهیست که در حدود 100 آیه قرآن به عنوان فردی ظالم و دشمن خدا یاد شده است. این زن که ملکه یک سرزمین است و با موانع و مشکلات بزرگی در مسیر حفظ ارزشها مواجه است، چنان روح بلند و ظرفیت عظیمی دارد که به جایی می رسد که قرآن او را نمونه و اسوه زنان و مردان عالم در همه اعصار مطرح می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با بیان اینکه بررسی ها و مطالعات میدانی در اماکن متبرکه از جمله مسجد مقدس جمکران از حضور پررنگ تر و التزام بیشتر دختران و بانوان در قیاس با مردان نسبت به معنویت و عبادت و زیارت حکایت دارد، گفت: در گسترش و تقویت فرهنگ مقاومت و شهادت طلبی نیز نقش زنان کاملا محسوس است و اگر این تربیت الهی و قرآنی زنان نبود؛ هرگز این موفقیت ها حاصل نمی شد.

دکتر «الهام کدخدایی» استاد دانشگاه تهران در نشست«جایگاه رفیع زن در ایجاد تحولات مثبت در جوامع با تاکید بر نقش آنها در گسترش محور مقاومت»  با اشاره به نقش های  ویژه زنان در جامعه فلسطین و تاریخ مبارزاتی این سرزمین گفت: از همان ابتدایی که مقاومت در فلسطین به صورت جدی و برنامه ریزی شده شکل گرفت، زنان فلسطینی وارد عرصه مبارزات شدند.

وی افزود: در سال 1929 ما شاهد تشکیل کمیته اجرایی زنان عرب و نهضت سیاسی ملی زنان فلسطینی بودیم که جز نخستین کسانی بودند که در مقابل اعلامیه بالفور به عنوان نقطعه شروع مشروعیت بخشیدن به اشغال سرزمین فلسطین به پا خاستند.

این گروه از زنان علاوه بر امور معمول و سنتی گروهای زنانه مانند امور خیریه و مراقبت از ایتام و … حضور پر رنگی در مبارزات دیپلماتیک و سیاسی داشتند.

وی در ادامه گفت : از دهه 60 میلادی زنان فلسطینی، به صورت گسترده تر وارد عرصه نظامی شدند و چهره هایی مانند لیلا خالد ظهور کردند که تبدیل به اسطوره زنان فلسطینی شدند. در این دهه در کنار حضور در فاز نظامی، زنان به صورت تدریجی وارد عرصه رسمی سیاست هم شدند و کم کم وارد احزاب سیاسی مربوط به مقاومت شدند تا نقش های مختلفی را در این بخش ایفا کنند.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه در انتفاضه اول 11 درصد شهدا را زنان فلسطینی تشکیل می دادند افزود: با وجود اینکه در آن زمان هنوز زنان به صورت رسمی وارد فاز نظامی نشده بودند، در بخش های مدنی، تشکیل کمیته های محلی برای هماهنگی مبارزات و ارائه خدمات ضروری نقش پر رنگی ایفا می کردند. در زمان انتفاضه اول که رژیم صهیونیستی تلاش کرد با محدود کردن خدمات ضروری و حیاتی، عرصه را بر روی مبارزان فلسطینی تنگ کند، زنان فلسطینی به میدان آمدند و تلاش کردند این محدودیت ها و نیازها را کاهش دهند. در این راستا زنان فلسطینی وظایفی همچون خدمات آموزشی، خدمات امدادی، محافظت از محله ها و همچنین نجات مبارزان فراری از دست نظامیان صهیونیستی را برعهده گرفتند که بسیار هم گره گشا بود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به روند شکل گیری جنبش زنان علیه دیوارحایل افزود: یکی دیگر از نقش های زنان فلسطینی  از زمانی بود که دیوار حائل  با هدف محدود سازی و جدا کردن مناطق مختلف فلسطینان از یکدیگر تشکیل شد. در آن زمان جنبشی به وجود آمد به نام «جنبش زنان علیه دیوار» که به صورت خود جوش و بدون ارتباط با هم اقدامات مبارزاتی موثری علیه این اقدام صهیونیست ها انجام می دادند.

کد خدایی ادامه داد: در رمضان 2021 و در ماجرای محله شیخ جراح نیز ما شاهد حضور پر رنگ زنان در مبارزات بودیم. در آن سال زنان فلسطینی با حرکت هایی خلاقانه همچون برگزاری افطارهای عمومی در خیابان های شیخ جراح که قرار بود از فلسطینیان دزدیده شود و همچنین پختن غذاهایی که نماد و هویت فلسطینی بود، نقش خاص و بسزایی در یادآوری هویت فلسطینی و مبارزه با صهیونیست ها و دفاع از این محله داشتند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تلاش کرد با ایجاد چالش دمکراتیک به نقش و جایگاه زنان در خانواده های فلسطینی حمله کند افزود: «آرنون سوفر» با نام مستعار «آرنون عرب شمار»؛ از شخصیت تاثیر گذار صهیونیستی بر روی خطر جایگاه زنان فلسطینی و نقش موثر آنها در زیاد شدن جمعیت فلسطینی ها تاکید دارد و از رحم زنان فلسطینی به نام بمب ساعتی یاد می کند. زمانی که رویکرد صهیونیست ها علیه زنان فلسطینی یک رویکرد غیر انسانی و کثیف است طبیعتا پاسخ فلسطینی ها و جایگاه فلسطینی ها برای نقش زنان متناسب با آن خواهد بود. از این رو است که در فرهنگ مبارزاتی فلسطینی ها به دنیا آوردن فرزند نوعی از مقاومت شناخته می شود و زن سمبل هویت فلسطینی می شود.

وی با بیان اینکه مادری و مادر بودن بودن رابطه تنگاتنگی با ملیت دارد افزود: از آنجا که صهیونیست ها به دنبال نابود کردن ملیت فلسطینی هستند پس نقش زنان به عنوان نماد هویت فلسطینی پر رنگ می شود.

کدخدایی افزود: در برخی از متون سیاسی تاریخ مبارزات فلسطین، از مادران فلسطینی به عنوان «منابت» یاد شده است که تاکید بر نقش و جایگاه بالای پرورش و تربیت زنان فلسطینی دارد.

وی افزود: از دیگر نقش زنان فلسطینی می توان به نقش مادران شهدا یا ام الشهدا و احترامی که در جامعه فلسطینی برای آنها قائل هستند اشاره کرد و اینکه چگونه نوع زندگی کردنشان، نوع رفتارشان و واکنش هایی که به شهادت فرزندشان نشان می دهند نوعی مقاومت است.

استاد دانشگاه تهران نقش راوی بودن را یکی از نقش های پیچیده و تاثیر گذار زنان فلسطینی عنوان کرد و افزود: از آنجا که تنازع میان فلسطین و رژیم صهیونیست نوعی جنگ روایت ها است، پس نوع انتقال روایت ها و اینکه چگونه آن را منتقل می کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. زمانی که مادربزگ ها که فلسطین و سرزمین مادری خود را دیده اند برای فرزندان آواره خود از سرزمین مادری قصه هایی از سرزمین و نوع جغرافیای آن را ترسیم می کنند در واقع این انتقال خاطرات نوعی از ابراز و انتقال مقاومت است.

وی با بیان اینکه زنان فلسطینی در طول تاریخ با تکیه بر ویژگی های منحصر به فرد و زنانه خود همیشه آماده مبارزه با صهیونیست ها بودند افزود: همین خاطره گویی و بیان خاطرات گذشته که مادران و مادربزگ های فلسطینی  بهتر از هر کسی آن را انجام می دادند و خود نوعی انتقال تاریخ شفاهی فلسطین بود. این بیان شفاهی هویت، نقش غیر قابل انکاری از زنده نگه داشتن مقاومت در طول سال های متمادی در فلسطین داشت.

این استاد دانشگاه در ادامه حجاب زنان فلسطینی را نوعی دیگر از مقاومت برشمرد و افزود: در سال 2021 مطالعه ای میدانی انجام شد و نتایج آن نیز منتشر شد. در این مطالعه به سراغ دختران و زنان محجبه فلسطینی رفتند و از آنها در مورد انگیزه شان در مورد حجاب پرسیدند و بیشتر این زنان، حجاب را نوعی مقاومت اعلام کردند.این زنان معتقد بودند حجاب نوعی هویت فلسطینی است در مقابل کسانی که قصد دارند هویت آنها را از آنها بگیرند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در تلاش است که یک بازنمایی منفی از جایگاه زنان در جامعه فلسطینی ارائه دهند و جامعه فلسطینی را یک جامعه مرد سالار، ضد زن و زن ستیز  نشان دهد و می کوشد یک تقدس زدایی از جایگاه زن فلسطینی انجام دهند. غرب بسیار در تلاش است تا یک دیگر نمایی از جامعه فلسطینی نشان دهد. این در حالی است که  جوامع اسلامی بسیار متفاوت از غرب هستند.

وی در ادامه از «دارین طاطور»، «عهد تمیمی»، «امل ابوشمسه» به عنوان نمونه ای از هزاران زن مبارز فلسطینی یاد کرد و افزود: این زنان مبارز فلسطینی، زنانی نبودند که منتظر بمانند تا به آنها گفته شود وارد عرصه مقاومت شوید و چگونه مبارزه کنید. آنها با روش های کاملا ابتکاری و بعضا عادی وارد عرصه مقاومت شدند و به مبارزه پرداختند و تاثیر بسزایی در پرورش روحیه مقاومت داشتند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با ورود فضای مجازی نوع جدیدی از مبارزه مقاومت  به خصوص مقاومت زنان فلسطینی در حال شکل گرفتن است افزود: زمانی رژیم صهیونیستی می توانست روایت های فلسطینی از هویت و سرزمین و مقاومت فلسطینی ها را حذف نماید اما اکنون و با ورود شبکه های اجتماعی و صفحات مجازی زنان فلسطینی می توانند بیشتر و بیشتر واقعیت های فلسطین و روایت خود را منتشر کنند و به گوش جامعه جهانی برسانند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه  به موضوع زن، شرق شناسی و استعمار پرداخت و افزود: شرق شناسی در همان ابتدای مطرح شدن تلاش کرد که حجاب را نماد تبعیض وسوء استفاده مردان علیه زنان در جوامع شرقی نشان دهد و آن را به بهانه برای حضور خود در این جوامع به ویژه سرزمینهای اسلامی تبدیل کند. بسیاری از شعارهایی که در جوامع اسلامی مطرح می شود و آن را ضد زن و زن ستیز و پایمال کننده حقوق زنان  می دانند، در واقع مصداقی است که در درون جوامع غربی رخ می دهد.

کدخدایی  افزود نقدی که به شرق شناسی وارد است این واقعیت است که غرب در تلاش است زمینه های منفی که در جوامع غربی است را منتسب کند به «دیگری شرقی» و به این شکل خود را مبرا از نقاط منفی خود نماید.

در این نشست ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با اشاره به برخی از نقش های زنان فلسطینی در مقاومت و دفاع از سرزمین فلسطین و هویت فلسطینی که شاید کمتر دیده شده و رسانه ای می شوند گفت: یکی از نقش هایی که زنان فلسطینی در دفاع از فلسطین و هویت دینی فلسطین بر عهده دارند مرابطات است. در حال حاضر حدود 400 زن جزو مرابطات از مسجد الاقصی هستند.

 

وی افزود: زنان محافظ مسجد الاقصی یا مرابطات زنانی هستند که خود را وقف مسجد الاقصی کردند و دفاع از آن کرده اند.

ابوشریف افزود:  از آنجا که مردان اجازه ورود در مسجد الاقصی را ندارند ( صهیونیست های غاصب مردان جوان فلسطینی را  به اشکال مختلف از حضور در مسجد الاقصی منع می کنند و تنها افراد مسن و زنان اجازه ورود به مسجد دارند) به همین دلیل زنان فلسطینی وظیفه دفاع از مسجد الاقصی و حفظ هویت آن را بر عهده دارند.

ابوشریف در ادامه با اشاره به حجاب زنان فلسطینی به عنوان نوعی مقاومت در برابر اشغالگرانی که به دنبال از بین بردن هویت فلسطینی هستند افزود: حجاب در فلسطین دین داری است نه شعار. قبل از انقلاب اسلامی ایران، پوشش غربی در فلسطین رواج داشت. حتی در شهر طولکرم که یکی از شهرهای کوچک فلسطین است بی حجابی رواج داشت. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکردی جدیدی در زنان فلسطینی شکل گرفت و زنان فلسطینی به صورت خودخواسته به سمت حجاب کامل گرایش یافتند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی ادامه داد:  برای مثال پس از انقلاب اسلامی ایران، 90 درصد زنان فلسطینی در دانشگاه ملی نجاح  در سال  1981 به صورت خود خواسته و بدون اعمال فشار حجاب کامل داشتند. وی افزود در آن سال ها حتی دانشجو های مسیحی نیز حجاب را انتخاب کردند و با اینکه فلسطینی ها تحت زمامداری کامل صهیونیست ها زندگی می کردند و هنوز تشکیلات خودگردان شکل نگرفته بود و هیچ فشاری روی زنان فلسطینی نبود، آنها حجاب را به عنوان هویت زنان فلسطینی برگزیدند.

ابوشریف افزود: در طول سال های 1950 تا 1980 میلادی، پوشش زنان فلسطینی غربی بود و از سال 1980به بعد و  با  پیروزی انقلاب اسلامی، نوعی دین گرایی در مردم فلسطین شکل گرفت  و دختران سرزمین فلسطین حتی با وجود نارضایتی برخی مادران، حجاب را به عنوان نمادی از زن فلسطینی و نوعی مقاومت برگزیدند.

در این نشست دکتر حسین رویوران رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به چند مصداق از نقش زنان فلسطینی و رفتار راهبردی آنها در تغییر معادلات فلسطین گفت: یکی از مهمترین نقش زنان فلسطینی در تغییر معادلات امروز فلسطین، وظیفه ای بود که آن ها به عنوان راوی و انتقال دهنده تاریخ و هویت فلسطین در طول سال ها ایفا کردند.

وی افزود: در سال 1948 میلادی، بن گوریون اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت ” بزرگان میمیرند و کوچکترها فراموش میکنند” . در مقابل این شعار، زنان فلسطینی وظیفه اصلی ساختن روایت و حافظه ی تاریخی در نسل آینده را بر عهده گرفتند و  این یکی از بزرگترین دستاورد های زن در جامعه ی فلسطین است.

رویوران حضور مثبت زنان فلسطینی در جنگ دموکراتیک علیه رژیم صهیونیستی را مصادقی دیگر از نقش زنان در مقاومت خواند و افزود: دو سوم جامعه فلسطین در سال 1948 آواره شدند و فلسطینی ها در سرزمین خود تبدیل به یک اقلیت شدند.

از آن سال ها به بعد زنان فلسطینی وارد جنگ جمعیتی شدند و همانطور که میبینید در حال حاضر در این جنگ موفق شدند. فلسطینی هایی که در سال 48 اقلیت را داشتند موفق شدند در جنگ جمعیتی پیروز شوند و در سال 2016 روون ریولین رئیس وقت رژیم صهیونیستی مجبور به اعتراف این واقعیت شد که از امسال، فلسطینی ها اکثریت را در اختیار دارند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: این تغییر اقلیت به اکثریت علی رغم همه آسیب هایی که آواره سازی با خود به همراه داشت، تغییر راهبردی بسیار بزرگی بود که ستون فقراتش را زنان فلسطینی تشکیل می دادند.

رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، جایگاه زنان به عنوان همسران و مادران شهدا و رزمندگان را سومین نقش برجسته زنان فلسطینی یاد کرد و افزود: در انتفاضه اول در سال  1987 و انتفاضه دوم در سال 2000 و انتفاضه در حال شکل گیری فعلی در کرانه باختری، زن به عنوان مادر، همسر و دختران شهدا و رزمندگان مقاومت، نقش اصلی را ایفا می کنند.

وی افزود:  نسل چهارم فلسطین بعد از 74 سال از فاجعه اشغال، یعنی سال  1948، آرمان گرا تر از گذشته شده است و این نکته بسیار مهمی است. آرمان ها در گذر زمان تضعیف می شوند و سوال اصلی اینجا است که چگونه در فلسطین، آرمان گرایی تا این حد شدت یافته است ؟

وی ادامه داد: جوان زیر 20 سال  فلسطینی که اساسا از نظر سنی فاصله زیادی با فاجعه اشغال فلسطین دارد، چگونه تا این حد آرمان گرا است و تنها کلید این جواب را باید در زنان فلسطینی به عنوان مادران مقاوم فلسطینی جستجو کرد.

رویوران از آزادی سرزمین فلسطین به عنوان بالاترین اولویت خانواده های فلسطین یاد کرد که تمام شئونات زندگی فلسطینی ها را تحت تاثیر قرار داده است و افزود: چراجامعه فلسطین کمترین آمار طلاق را در میان کشورهای منطقه و حتی جهان دارد و این آمار در این کشور نزدیک به صفر است؟ چون اولویت های اجتماعی و سیاسی جامعه فلسطینی در حال حاضر، آزاد سازی سرزمین اشغال شده فلسطین است و به همین دلیل بحث طلاق و اختلاف های خانوادگی کاملا تحت الشعاع این مسائل قرار میگیرد و عملا همبستگی خانوادگی، خواستگاه اصلی مبارزه و قیام در سرزمین فلسطین می شود.

دکتر زهرا محمودی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسایل فرهنگی و اجتماعی در نشست تخصصی «جایگاه رفیع زن در ایجاد تحولات مثبت در جوامع با تاکید بر نقش آنها در گسترش محور مقاومت» که روز دوشنبه 28 آذر در جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد با تاکید بر اینکه جامعه ما به نشست های علمی در موارد ضروری اجتماعی و فرهنگی بسیار نیازمند است گفت:  بررسی سیر تاریخی انقلاب ها و جریان ها معمولا به دنبال یافتن نقش افراد موثر در آنها است تا از آنها برای الگوسازی در جوامع مختلف استفاده شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این ارتباط به طور خاص و ویژه به عرصه «زن پیشران» و «زن تمدن ساز» اشاره می کنند که ضرورت دارد این عرصه ها مورد مطالعه دقیق قرار گیرد.

دکتر محمودی تاکید کرد؛ انقلاب های جریان ساز و گفتمان ساز و دارای ویژگی خاصِ زایشی، می توانند ملل مختلف را تحت تاثیر قرار دهند لذا زنان مقاوم فلسطین و دیگر انقلاب ها و جریان ها به جهت تاثیرشان در فرایند مقاومت و انقلاب ها باید مورد مطالعه قرار گیرند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی وفرهنگی اضافه کرد: امروزه وقتی از حجاب صحبت می کنیم این سوال مطرح است که چه چیزی را می خواهیم در این بحث دنبال کنیم؟ آیا صرفا تاکید بر یک مناسک دینی داریم که در این صورت بحث های متعددی مانند تفتیش عقاید، شخصی بودن اعتقاد و غیره مطرح خواهند شد. لذا باید بیاندیشیم که در ورای این بحث حجاب چه مباحثی قرار دارد؟

دکتر محمودی افزود: باید نگاهی به انقلاب های جهان اسلام داشته باشیم. انقلابی مانند انقلاب الجزایر و نیز اندلس اسلامی. باید ببینیم که چه بر سر این دو کشور حوزه تمدن اسلامی قدیم آمد. اندلسیزه کردن جوامع چه بر سر زنان آورد؟ برای مقابله با طرح های غرب علیه جوامع اسلامی، باید نقش زنان را به عنوان عناصر پیشران، جریان ساز، تمدن ساز و گفتمان ساز مورد توجه قرار دهیم.

این استاد دانشگاه یکی از اهداف شعار «نه شرق و نه غربی» انقلاب اسلامی ایران را احترام به استقلال و آزادی انسان و جوامع و کرامت انسانی دانست و افزود: این تنها اسلام و مکتب اسلام است که این کرامت انسانی را محترم می شمارد و طبعا حرکت در مسیر اسلامی می تواند به تکریم و گرامیداشت کرامت انسانی کمک کند.

وی اضافه کرد:  شعار نه شرقی ونه غربی یک الگوی جدید از زن را به عنوانِ زن پیشران، تمدن ساز، جریان ساز و گفتمان ساز ارائه کرد که البته هنوز در آغاز این مسیر قرار داریم. لذا اگر بتوانیم به جایگاه و نقشه اصلی مسیری که باید در آن حضور داشته باشیم ، دست پیدا کنیم، موضوع حجاب به یک عقیده و باور شخصی تنزل نخواهد یافت. کشورهای غربی طرح هایی را برای نفوذ و تاثیر و تغییر در جوامع اسلامی خصوصا مکتب شیعه در اسناد آینده خود دنبال می کنند لذا اگر افکار عمومی را متوجه طرح و نقشه استکبار جهانی برای کشورهایی که اسمش را گذاشته اند جهان سوم، کنیم، خیلی به پیشبرد میدانی بحث ما کمک خواهد کرد.

محمودی افزود: ما نیاز به بازآرایی و باز نمایی هویت در جامعه داریم و باید در این مسیر شتاب کنیم زیرا بحث گسست نسلی در حال رخ دادن است و این یک اتفاق ساده نیست. اگر هویت مجددا بازنمایی نشود، اشکالات زیادی پیش خواهد آمد.

وی گفت: اما بازنمایی مجدد هویت نیاز به الگو دارد و من معتقدم که شهید می تواند این الگو باشد و می تواند این هویت را بازنمایی مجدد کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در یکی از دیدارهایشان بر این نکته تاکید داشتند که هویت جمعی را تنها شهید می تواند بسازد. شهید پدیده ای است که می تواند مرزهای کشورها را باز کند و یک بسیج اجتماعی بزرگ و فراگیر را ایجاد کند. شهدا در یک بستر فرهنگی رشد می کنند و در عرصه های مختلف مقاومت نقش آفرینی می کنند وقتی که شهید می شوند و عکس و تصاویر آنها در خیابان ها نصب می شود تازه با مخاطبان و جامعه گفتگو را شروع می کنند و در درون این گفتگو با جامعه هویت سازی می کنند و این همان سخن رهبری است که فرمود شهید می تواند هویت سازی کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا