تجدید میثاق فعالان حوزه فلسطین و سازمان های حامی فلسطین با آرمان های امام خمینی (ره)
به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، در آستانه فرارسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، مراسم تجدید میثاق فعالان و سازمانهای مردم نهاد مدافع فلسطین با آرمانِ رهایی قدس امام راحل و مقام معظم رهبری در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در این مراسم نمایندگانی از جمعیت دفاع از ملت فلسطین، اتحادیه بینالمللی سازمانهای غیردولتی حامی حقوق ملت فلسطین، مجمع سازمانهای غیر دولتی و فعالان حامی آزادی قدس شریف، دبیرخانه دائمی کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین، اتحادیه بینالمللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری و موسسه تنظیم و نشر آثارامام خمینی و حرم مطهر امام خمینی و همچنین جمعی از فعالان داخلی و خارجی حوزه فلسطین حضور داشتند.
این مراسم که امروز چهارشنبه در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد؛ شخصیتهای سیاسی، فرهنگی و فعالان حوزه مقاومت و فلسطین و نمایندگان گروههای مقاومت فلسطین و خانم هدی الموسوی خواهر شهید سید عباس الموسوی دبیرکل سابق حزب الله لبنان حضور داشتند .
خانم الموسوی با بیان تاثیرات عمیق و گسترده پیروزی انقلاب اسلامی و رهنمودهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر شکلگیری مقاومت بر ضد اشغالگری، بر ادامه جهاد و مبارزه همه جانبه با اشغالگران صهیونیست تا آزادی تمام سرزمین فلسطین به ویژه قدس شریف تاکید کرد.
سید مجتبی ابطحی دبیر کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس در این مراسم گفت: نقش امام خمینی (ره) در شکل گیری جریان های آزادی خواه جهان بر هیچ کسی پوشیده نیست اما در مورد فلسطین برجسته است.
وی اضافه کرد: آن گاه که سرزمین فلسطین اشغال شد جهان اسلام با جمعیت ۸۰۰ میلیون نفری همه احساس مسئولیت کردند تا ۲ میلیون نفر صهیونیست را از فلسطین خارج کنند غافل از آنکه کل جنبش جهانی و یهودی پشت اسرائیل بود.
ابطحی افزود: امام راحل که از گذشته بحث فلسطین را مد نظر داشت با سخنرانی ها و روشن گری هایش تمام معادلات جهان را بهم ریختند.
دبیر کنفرانس بین المللی فلسطین در مجلس شورای اسلامی نخستین حرکت امام راحل پس از پیروزی انقلاب را تغییر سفارت اسرائیل به فلسطین برشمرد و گفت: سیاست های بنیانگذار کبیر انقلاب در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با صهیونیست ها حریان ساز بود و تاثیر بسیاری در توجه جهانیان به این سرزمین داشت.
حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.
آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) نیز به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این مراسم، طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی یک پارادایم بزرگ را در حوزه مسأله فلسطین عوض کرد و گفتمانی را زدود و گفتمان دیگری را جایگزین کرد. اگر به این نکته توجه نکنیم به نظر می رسد نقش انقلاب را در هویت بخشی به مبارزات فلسطین به درستی نشناخته ایم.
یادگار امام تصریح کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام بزرگوار حرکت ملت فلسطین یک حرکت ملی گرایانه ی عربی بود و جریانات مبارز، حرکت خودشان را برای نجات بخشی از «سرزمین عربی» دنبال می کردند و شعارها پان عربی بود و در بخشی نیز شعارهای چپ گرایانه جریانات تحت تأثیر اندیشه کمونیستی آن روزگار شنیده می شد و جریاناتی با اندیشه عدالت خواهی مارکسیستی فعالیت داشتند.
وی یادآور شد: اگر تاریخ فلسطین را از این جهت ورق بزنید، یا قرار بود جریان عربی آنجا را به دامن مام میهن عرب برگرداند و یا عدالت خواهی مارکسیستی می خواست آنجا از ظلمی که احساس می کرد تحت تأثیر جریان سرمایه داری ایجاد شده، برهاند.
یادگار امام گفت: جا دارد از بسیاری کسانی که در دنیا از فلسطین حمایت کرده اند، یاد کرد؛ مثلا مرحوم ماندلا در آفریقای جنوبی و بسیاری از جریانات چپ. اما زاویه نگاه هر کدام آنها همانطور که گفته شد، یا مبارزه با سرمایه داری بود و یا به دنبال یک جریان عربی بودند. مثلا، جمال عبدالناصر گرچه برخاست و جنگ هایی را ایجاد کرد اما حرکت او حول عرب بودن یا غیر عرب بودن بود.
سید حسن خمینی تأکید کرد: انقلاب اسلامی خط بطلانی بر این گفتمان کشید و داستان فلسطین را تبدیل به مسأله ای اسلامی کرد و دیگر داستان عربی و اشتراکی در میان نبود؛ از همین رو، قضیه ی فلسطین به عنوان «قبله اول مسلمین» مطرح شد. دیگر موضوع مختص عرب ها نبود که «من ایرانی» از آن حمایت کنند، بلکه تبدیل به موضوع «من مسلمان شد» که من ایرانی مثل یک لبنانی و عرب آن را موضوع خودم می دانم. اینجا بود که موضوع به پاکستان، هندوستان، اندونزی و مالزی رفت. این بار قرار بود یک میلیارد مسلمان قبله اولشان را آزاد کنند.
وی افزود: این تمایز گفتمان اتفاق بسیار بزرگی بود که موضوع فلسطین را از عربی محض یا یک خط مرز جغرافیایی، تاریخی و ملی تبدیل به یک موضوع دینی و الهی کرد که به آبرو و غیرت پیامبر اسلام(ص) تبدیل گره خورده است. این بار در سیمای قدس چند شهیدی که برای وطنشان می جنگند را نمی بینیم-که البته آنها هم ارزشمند هستند-اما ما در پشت قدس بغض گره کرده امیرالمؤمنین(ع) و چادر خاکی فاطمه زهرا(س) و تمثال مبارک پیامبر(ص) را می بینیم؛ داستان تاریخ و جغرافیا نیست و داستان غیرت دینی است.
یادگار امام ادامه داد: در این دوره بود که حماس و جهاد اسلامی متولد شد و این بار فریاد «الله اکبر» در مبارزه با صهیونیسم متولد شد. این کار بزرگی بود که امام خمینی این مرد خدا در دوره ما نسبت به مسأله فلسطین انجام داد. البته این مشی فقط در فلسطین نبود. امام دین را به زندگی آمیخته با مادیاتِ بشریت آورد. تا قبل از او باید یا دیندار و یا عدالت خواه می بودید. چون اگر عدالت خواه بودید در جبهه مارکسیست ها تعریف می شدید و انگار باید خدا را کنار می گذاشتید.
وی اظهار داشت: فریاد «نه شرقی نه غربی» یعنی ما از منظر خدا عدالت خواه هستیم. آخوند آمریکایی یعنی کسی که فریادگر سرمایه داری وابسته است؛ کشیش آمریکایی یعنی کسی که پشت دروازه های کاپیتالیسم معبد و کلیسای خودش را برقرار می کند. داستان انقلاب این بود که در دوگانه اینکه باید یا عدالت خواه و مارکسیست و یا دیندار و کاپیتالیست باشی، یک خط سوم را ایجاد کرد که بر مبنای آن، شما می توانید آزادی خواه و دیندار، خدامحور و عدالت خواه باشید؛ مانند ابوذری که هم عدالت خواه و هم پشت سر امیرالمؤمنین(ع) است.
سید حسن خمینی با اشاره به اینکه راه حل امام تغییر گفتمان های رایج آن دوران در بحث فلسطین بود، یادآور شد: امام راه حل هیچ مشکلی را از لوله تفنگ نمی دانست.
وی در بیان خاطره ای از نظر امام در خصوص بیداری مردم فلسطین و انتفاضه ی آنان، گفت: خودم در ایام بیماری ایشان که منجر به رحلت شان شد در بیمارستان شاهد بودم که وقتی تلویزیون نشان می داد که مردم فلسطین در انتفاضه بزرگ خودشان با سنگ به جنگ گلوله رفته اند، چنان لبخند و نشاطی در چشم و صورت امام مشهود بود که گویی این اثر انقلاب ما است؛ و این راه حل نهایی است.
وی ادامه داد: همین جمله که امام در ایران هم فرمودند «همه با هم» امروز در فرمایشات رهبر انقلاب به عنوان راه حل رهایی فلسطین مطرح است که بر اساس آن رفراندومی که همه گروه های فلسطینی را شامل شود برگزار شود؛ در آن صورت مردم فلسطین خودشان بلدند چه کار کنن. بحمدالله بعد از امام در داستان فلسطین آن پرچم، پیام و صدا از زبان و بیان و دست مبارک رهبر انقلاب پررنگ و پرتوان ادامه پیدا کرد و جمهوری اسلامی با افتخار در موضوع دفاع از فلسطین، قدس و مظلومیتی که امروز مظلومیت پیامبر اسلام است، وارد محاسبات غلطی نشد که البته نتایج دنیوی هم نخواهد داشت.
یادگار امام تصریح کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام بزرگوار حرکت ملت فلسطین یک حرکت ملی گرایانه ی عربی بود و جریانات مبارز، حرکت خودشان را برای نجات بخشی از «سرزمین عربی» دنبال می کردند و شعارها پان عربی بود و در بخشی نیز شعارهای چپ گرایانه جریانات تحت تأثیر اندیشه کمونیستی آن روزگار شنیده می شد و جریاناتی با اندیشه عدالت خواهی مارکسیستی فعالیت داشتند.
وی یادآور شد: اگر تاریخ فلسطین را از این جهت ورق بزنید، یا قرار بود جریان عربی آنجا را به دامن مام میهن عرب برگرداند و یا عدالت خواهی مارکسیستی می خواست آنجا از ظلمی که احساس می کرد تحت تأثیر جریان سرمایه داری ایجاد شده، برهاند.
یادگار امام گفت: جا دارد از بسیاری کسانی که در دنیا از فلسطین حمایت کرده اند، یاد کرد؛ مثلا مرحوم ماندلا در آفریقای جنوبی و بسیاری از جریانات چپ. اما زاویه نگاه هر کدام آنها همانطور که گفته شد، یا مبارزه با سرمایه داری بود و یا به دنبال یک جریان عربی بودند. مثلا، جمال عبدالناصر گرچه برخاست و جنگ هایی را ایجاد کرد اما حرکت او حول عرب بودن یا غیر عرب بودن بود.
سید حسن خمینی تأکید کرد: انقلاب اسلامی خط بطلانی بر این گفتمان کشید و داستان فلسطین را تبدیل به مسأله ای اسلامی کرد و دیگر داستان عربی و اشتراکی در میان نبود؛ از همین رو، قضیه ی فلسطین به عنوان «قبله اول مسلمین» مطرح شد. دیگر موضوع مختص عرب ها نبود که «من ایرانی» از آن حمایت کنند، بلکه تبدیل به موضوع «من مسلمان شد» که من ایرانی مثل یک لبنانی و عرب آن را موضوع خودم می دانم. اینجا بود که موضوع به پاکستان، هندوستان، اندونزی و مالزی رفت. این بار قرار بود یک میلیارد مسلمان قبله اولشان را آزاد کنند.
وی افزود: این تمایز گفتمان اتفاق بسیار بزرگی بود که موضوع فلسطین را از عربی محض یا یک خط مرز جغرافیایی، تاریخی و ملی تبدیل به یک موضوع دینی و الهی کرد که به آبرو و غیرت پیامبر اسلام(ص) تبدیل گره خورده است. این بار در سیمای قدس چند شهیدی که برای وطنشان می جنگند را نمی بینیم-که البته آنها هم ارزشمند هستند-اما ما در پشت قدس بغض گره کرده امیرالمؤمنین(ع) و چادر خاکی فاطمه زهرا(س) و تمثال مبارک پیامبر(ص) را می بینیم؛ داستان تاریخ و جغرافیا نیست و داستان غیرت دینی است.
یادگار امام ادامه داد: در این دوره بود که حماس و جهاد اسلامی متولد شد و این بار فریاد «الله اکبر» در مبارزه با صهیونیسم متولد شد. این کار بزرگی بود که امام خمینی این مرد خدا در دوره ما نسبت به مسأله فلسطین انجام داد. البته این مشی فقط در فلسطین نبود. امام دین را به زندگی آمیخته با مادیاتِ بشریت آورد. تا قبل از او باید یا دیندار و یا عدالت خواه می بودید. چون اگر عدالت خواه بودید در جبهه مارکسیست ها تعریف می شدید و انگار باید خدا را کنار می گذاشتید.
وی اظهار داشت: فریاد «نه شرقی نه غربی» یعنی ما از منظر خدا عدالت خواه هستیم. آخوند آمریکایی یعنی کسی که فریادگر سرمایه داری وابسته است؛ کشیش آمریکایی یعنی کسی که پشت دروازه های کاپیتالیسم معبد و کلیسای خودش را برقرار می کند. داستان انقلاب این بود که در دوگانه اینکه باید یا عدالت خواه و مارکسیست و یا دیندار و کاپیتالیست باشی، یک خط سوم را ایجاد کرد که بر مبنای آن، شما می توانید آزادی خواه و دیندار، خدامحور و عدالت خواه باشید؛ مانند ابوذری که هم عدالت خواه و هم پشت سر امیرالمؤمنین(ع) است.
سید حسن خمینی با اشاره به اینکه راه حل امام تغییر گفتمان های رایج آن دوران در بحث فلسطین بود، یادآور شد: امام راه حل هیچ مشکلی را از لوله تفنگ نمی دانست.
وی در بیان خاطره ای از نظر امام در خصوص بیداری مردم فلسطین و انتفاضه ی آنان، گفت: خودم در ایام بیماری ایشان که منجر به رحلت شان شد در بیمارستان شاهد بودم که وقتی تلویزیون نشان می داد که مردم فلسطین در انتفاضه بزرگ خودشان با سنگ به جنگ گلوله رفته اند، چنان لبخند و نشاطی در چشم و صورت امام مشهود بود که گویی این اثر انقلاب ما است؛ و این راه حل نهایی است.
وی ادامه داد: همین جمله که امام در ایران هم فرمودند «همه با هم» امروز در فرمایشات رهبر انقلاب به عنوان راه حل رهایی فلسطین مطرح است که بر اساس آن رفراندومی که همه گروه های فلسطینی را شامل شود برگزار شود؛ در آن صورت مردم فلسطین خودشان بلدند چه کار کنن. بحمدالله بعد از امام در داستان فلسطین آن پرچم، پیام و صدا از زبان و بیان و دست مبارک رهبر انقلاب پررنگ و پرتوان ادامه پیدا کرد و جمهوری اسلامی با افتخار در موضوع دفاع از فلسطین، قدس و مظلومیتی که امروز مظلومیت پیامبر اسلام است، وارد محاسبات غلطی نشد که البته نتایج دنیوی هم نخواهد داشت.
حجتالاسلام محمد حسن اختری در این مراسم با تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر و نیز تسلیت در پیش بودن ارتحال امام خمینی (ره) گفت: من بیش از ۴۰ سال در محضر امام خمینی حضور داشتم و تلاش کردم مسیر آرمان انقلاب را تبیین کنم و الان خدا را شکر میکنم و افتخار دارم که در مراسم تجدید بیعت رسانهها و جمعیتهای حمایت از ملت فلسطین حضور دارم.
وی افزود: پیام ما پیام به رژیم اشغالگر قدس است که بداند دولت ایران و شاگردان امام راحل همانگونه که نابودی اسرائیل و آرمان رژیم اشغالگر قدس را مدنظر دارند، با ترفندها و نیرنگ های سیاسی و بینالمللی سران مرتجع عرب میایستند و نمیتوانند موضوع فلسطین را به فراموشی بسپارند.
رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین عنوان کرد: سران ارتجاع عرب بدانند همانگونه که حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام نیرنگها و توطئهها را خنثی کردند و دشمن را ناکام گذاشتند، امروز انتفاضه با جوش و خروشان در حال توسعه و پیشرفت است.
وی تصریح کرد: پیام دیگر ما به ملت فلسطین و مجاهدان فلسطینی، جهاد اسلامی و حماس است همچنان که در کنار شما بودهایم همچنان در این مسیر حضور داریم و آرمان امام را بهعنوان فرمان الهی مدنظر داریم. همچنین پیام ما به دوستان و علاقهمندان فلسطین این است که از موضوع فلسطین حمایت میکنیم.
اختری عنوان کرد: زمینههای توسعه انتفاضه بیشتر شده و ظرفیتهای بیشتری برای این موضوع در انگلستان، اروپا و نقاط دیگر جهان شکل گرفته است. وظیفه ما پشتیبانی، حمایت و آشکارسازی همه توطئههای دشمنان فلسطین و برقرار کردن همه جنایتها و خیانتهای رژیم اشغالگر صهیونیستی است.
در این مراسم همچنین، یک گروه فعال هنری نوجوان به اجرای سرود با محوریت مسئله فلسطین پرداختند.