اخبار جمعیتخبر ویژه

در مراسم رونمایی از تندیس دیپلمات فقید انقلابی، شهید حسین امیرعبداللهیان مطرح شد

کنعانی: تجلیل از شهید امیرعبداللهیان تجلیل از یک فرهنگ است | حجت الاسلام رحیمیان: شهدا، رهبر و هدایتگر ما هستند | حجت الاسلام خسروپناه: الگوی حکمرانی سیاست خارجی شهید امیرعبداللهیان باید سرلوحه دیپلماسی کشور شود

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، آیین رونمایی از تندیس شهید امیرعبداللهیان وزیر سابق امور خارجه و عضو هیات رئیسه خبرگزاری قدس با حضور حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و جمعی از مقامات کشوری به همراه فعالین حوزه فلسطین در سالن اجتماعات جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

 شهید امیرعبداللهیان حمایت از فلسطین را یک تکلیف ایمانی می دانست

در این مراسم ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به کنگره جهانی اربعین که در ان عاشقان اهل بیت در یک جا جمع می شوند و پیام فرهنگ حسینی و عاشورایی را به جهان می رسانند گفت: این کنگره با همکاری ستاد اجلاسیه مجاهدان در غربت، جمعیت دفاع از ملت فلسطین و وزارت امور خارجه برگزار شده است و تشکر می کنم از مسئولان این کنگره که شهید امیرعبداللهیان را به عنوان برگزیده امسال انتخاب کردند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تجلیل از شهید امیرعبداللهیان تکریم از یک شخصیت نیست، بلکه تکریم یک فرهنگ به نام فرهنگ مقاومت است‌.
وی با اشاره به شخصیت بارز و شاخص شهید امیرعبداللهیان افزود: شاخصه برجسته شهید امیرعبداللهیان، تلاش و کوشش همیشگی در حمایت از مقاومت و مظلومان عالم بود و تمام اقدامات وی در جهت یاری رساندن به محور مقاومت بود.

کنعانی افزود: امیرعبداللهیان حمایت از فلسطین را یک تکلیف اداری نمی دانست بلکه وظیفه ایمانی و اخلاقی خود می دانست و معتقد بود باید لحظه به لحظه از فلسطین حمایت کند و به عبارتی دیگر زبان گویای مقاومت و مظلومان عالم که در مقابل استکبار ایستاده اند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: امیرعبداللهیان انسانی با صلابت و قوی بود و در رساندن صدای مقاومت ذره ای تردید به خود راه نمی داد. شهید هنیه به وی گفته بود شما علاوه بر وزارت خارجه کشورتان ایران، وزیر خارجه مقاومت هستید و صدای ما را به دنیا می رسانید.

شهید امیر عبداللهیان در عرصه های متعدد مخلصانه مجاهدت کرد

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ابتدای سخنان خود گفت: شهید عبداللهیان علاوه بر انبوه مسئولیت ها، یکی از ارکان اصلی جمعیت دفاع از ملت فلسطین بود. ایشان هم در هیات امنای جمعیت و هم در هیات مدیره خبرگزاری قدس وابسته به جمعیت دفاع از ملت فلسطین عضویت داشت.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان افزود: آنچه درباره شهید امیر عبداللهیان گفته می شود، نقل نیست بلکه مشاهدات عینی است. ما عینا اخلاص، ایمان و ولایت مداری این انسان بزرگوار را مشاهده کردیم.

وی در ادامه با اشاره به سخن معروف شهید سلیمانی مبنی بر اینکه “تا کسی شهید نبود، شهید نمی شود” افزود: این تعبیر شهید سلیمانی برای شهید امیرعبداللهیان صدق می کند؛ مردی که در عرصه های متعدد مخلصانه مجاهدت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان ادامه داد: امیرعبداللهیان همه زندگی اش مجاهدت و اخلاص بی ریا برای خدا بود و در عرصه های متعدد ایفای نقش می کرد که بیشتر مردم جامعه ما از آن خبر ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین وجوه اخلاص امیرعبداللهیان پرداخت و گفت: در شرایط حساس و خطیر حاکم بر منطقه و افزایش احتمالات ترور و شهادت، هرگاه توصیه ای به او می شد، اینگونه پاسخ می داد: شاید فایده یک وزیر شهید برای جمهوری اسلامی از یک وزیر زنده بیشتر است. اینگونه نیز شد؛ شهادت امیر عبداللهیان همانند شهادت سایر فرماندهان، از جمله شهادت حاج قاسم سلیمانی، صحنه های شگفت انگیزی رقم زد و پیامدهای حائز اهمیتی برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان تاکید کرد شهید امیرعبداللهیان در کلام و سخن از مقام ولایت به گونه ای تبعیت داشت که حتی در مکث‌های مقام معظم رهبری تامل می‌کرد. اطاعت با تبعیت تفاوت دارد؛ اطاعت مربوط به زمانی است که امری صادر شده باشد. اما تبعیت زمانی خواهد بود که حتی اگر امر صادر نشده باشد، شخص می داند که ولی به کدامین سمت و سو گرایش دارد، حتی اگر امری صادر نشده باشد. از این روست که خداوند می‌فرماید: إن أولى الناس بإبراهیم للذین اتبعوه.

دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در پایان گفت: امام خمینی (ره) شهید فهمیده، کودک 13 ساله را رهبر خود نامید، بنابراین شهدا نیز می توانند رهبر و هدایتگر ما باشند؛ شهدایی که بر اساس نص صریح قرآن زنده هستند. در هر حال تجلیل از شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره آنها وظیفه ماست.

الگوی حکمرانی سیاست خارجی شهید امیرعبداللهیان باید سرلوحه دیپلماسی کشور شود

همچنین در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در مورد شخصیت شهید امیرعبداللهیان مکررا صحبت شده است افزود: شهید امیرعبداللهیان سال‌ها در وزارت خارجه خدمت کرد و توانست یک دیپلمات میدانی باشد. و توانست یک دیپلمات میدانی باشد. یعنی توانست دوگانه میدان و دیپلماسی را در کنار هم جمع کند.
دبیر شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه زمان وزارت شهید امیر عبداللهیان یک الگوی حکمرانی بود تاکید کرد: الگوی حکمرانی شهید امیرعبداللهیان توانست، با تعامل بین المللی و دفاع از جریان مقاومت به جایی برسد که بعد از عملیات وعده صادق هیچ نهاد بین المللی نتواند علیه ایران بیانیه ای صادر کند. اگر این الگو تبیین و شناخته شود میتوان در آینده تمام دیپلمات های ایرانی را  با الگوی شهید امیرعبداللهیان به کشورهای خارجی اعزام کرد.
حجت الاسلام والمسلمسن خسرو پناه اظهار داشت: باید این الگو تدریس شود و دیپلمات های کشورمان باید ذیل الگویِ حکمرانیِ سیاست خارجه شهید امیرعبداللهیان که ذیل منظومه فکری امامین انقلاب است عمل کنند و باید بینش و منش و کنش آن ها این چنین باشد.

وی در انتها گفت: تندیس درست کردن برای شهید امیرعبداللهیان خوب است اما خوب تر، مهم تر و ماندگارتر، الگوی حکمرانی سیاست خارجی شهید امیرعبداللهیان است که اگر وزارت خارجه متولی اجرای این موضوع شود اقدام خوبی خواهد بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا