پاسخ به 11شبهه مهم در باره فلسطین و لبنان
عوامل استکبار جهانی در درون کشور عزیزمان همچنان ناامیدانه به نشر این شبهات برای نسل جدید ادامه می دهند.
انتشار شایعات و شبهات بر علیه مردم فلسطین در جهت کاهش شدت حمایتهای مردمی از مردم مظلوم غزه و فلسطین انجام می شود. همین شایعات به شکلی دیگر در فلسطین علیه ملت ایران منتشر می شود تا با استفاده از دو اهرم فشار مانع از پیوند بین ملت های ایران و فلسطین شوند غافل از اینکه این دو ملت وقتی که خونشان در قضیه فاجعه کشتار حجاج در مکه توسط ال سعود در مردادماه سال 1366 بر زمین ریخته شد از همان زمان به مرحله خون شریکی رسیده اند امری که هیچ مانعی قادر به گسست این پیوند خونی نخواهد بود. با این وصف عوامل استکبار جهانی در درون کشور عزیزمان همچنان ناامیدانه به نشر این شبهات برای نسل جدید ادامه می دهند. در ادامه بخشی از این شبهات همراه با پاسخ جهت اطلاع علاقه مندان به راه امام و رهبری عزیز تقدیم می شود.
- فلسطینی ها زمین خود را فروخته اند، آیا صهیونیستها زمین های فلسطینیها را خریدهاند؟
یکی از شبهات موجود در مورد فلسطین بر این اساس است که “ملت فلسطین سرزمین خود را به یهودیان فروختند، پس چرا مدعی آزادی سرزمین خود هستند؟“
واقعیت قضیه چیست؟ آیا واقعاً صهیونیستها، مدعی به دست آوردن فلسطین از طریق خرید زمینهایشان هستند و فلسطینیها با کمال رضایت، سرزمین خود را در ازای پول به آنها دادهاند؟
آنچه در ابتدای امر مشخص بوده بر این اساس است که صهیونیسم جهانی سالهاست با تبلیغات گسترده و ایجاد شبهات در صدد بوده تا اینگونه وانمود کند که فلسطینیها زمین های خود را به آنها فروختهاند لذا نباید در این زمینه طلبی داشته باشند اما واقعیت موجود بر خلاف این ادعاها را اثبات میکند. ادعای مالکیت و خرید زمینهای فلسطینیها از سوی صهیونیسم در حالی است که یهودیان در دوره اشغال فلسطین توسط انگلیس با وجود به کار گیری امکانات جهانی وسرمایه گذاری هنگفت آنهم با حمایت اشغالگران انگلیسی توانستند بر حدود یک میلیون و380 هزار دنم یعنی 1 / 5 درصد از سرزمین فلسطین سیطره یابند اما اکثر این اراضی را در واقع از مردم فلسطین نخریدند. واقعیت آن است که اکثر این اراضی به صورت هبه از سوی دولت انگلیس به یهودیان واگذار شد ویا از طریق ملاکان بزرگ غیر فلسطینی که در خارج سکونت داشتند به فروش رسید. مقامات انگلیسی حدود 300 هزار دنم از زمینهای سلطنتی را به طور رایگان در اختیار یهودیان قرار داده و200 هزار دنم زمین دیگر را در ازای مبلغی ناچیز به آنها فروختند.
دولت انگلیس از همان ابتدا پروژه تصاحب زمینهای فلسطینیان و آواره کردن آنان را به اجرا درآورد و در این راستا سه اقدام اساسی مبتنی بر فراهم ساختن مقدمات تصاحب 20/000 هکتار از اراضی، واگذاری امور اجرایی و مسئولیتها در فلسطین به یهودیان متعصب و صهیونیست انگلستان و ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی برای تضعیف کشاورزان فلسطین و فشار برای فروش زمینها به یهودیان را انجام داد.حکومت انگلیس کلیه درهای فلسطین را به روی انگلیسیها و یهودیان برای چپاول این سرزمین و منابع خدادادی آن بازگذاشت و در این میان برخی فلسطینیها نیز فریب وعده ووعیدهای مادی پر زرق وبرق را خورده وزمین هایشان را اما در دهه 30 قرن بیستم میلادی تلاش گسترده ای به منظور مقابله با روند فروش اراضی به عمل آوردند.
علمای فلسطین در اولین کنفرانس خود که در 25 ژانویه سال 1935 برگزار شد به اجماع فتوا دادند که فروش حتی یک وجب از خاک فلسطین به یهودیان حرام است وفروشنده ودلال همگی خارج از دین وغیر مسلمان تلقی شده ودفن آنها در گورستان مسلمانان حرام است وباید رسوا ودر همه چیز تحریم شوند و به این ترتیب توانستند زمینهای زیادی را که در معرض فروش قرار داشت نجات دهند.به رغم شرایط و وضعیت ملت فلسطین و قوانین ظالمانه ای که نماینده انگلستان در فلسطین وضع کرد و بیشتر آنها به نفع یهودیان بود، اما مجموع زمین هایی که توسط فلسطینیان فروخته شد، 261400 دنم بود. یادمان نرود در یک قرن پیش یعنی در زمان قیمومیت انگلیس بر فلسطین این زمین داران بزرگ و ملاکان بزرگ عمدتا لبنانی با اکثریت دروزی بودند که بسیاری از زمین های فلسطینیان در دست انان بود. ملاکانی که عمدتا در لندن زندگی می کردند و برای استفاده از آب و هوای ناب مدیترانه ای فلسطین فقط تابستانها به فلسطین رجوع می کردند. آن بخش کمی از سرزمین فلسطین که فروخته شد به یهودیان با کمک انگلیسی ها از این ملاکان و با قیمت چند ده برابری خریداری شد نه از مردم اصلی سرزمین فلسطین.
با این تفاسیر مشخص است که اسرائیلیها با خرید 10% از زمین فلسطین، آنان را از 90% باقی مانده محروم کردند و از خانه و کاشانه خود راندند.علی رغم درصد و مقدار ناچیز زمینهای خریداری شده اما بر فرض که اصل مسئله خرید بعضی از زمینهای فلسطین از سوی یهودیان هم صحّت داشته باشد اما مالکیت چند ملک یا خانه، دلیل موجهی برای تجزیه طلبی و یا تصاحب کل یک کشور نخواهد بود چراکه اگر اینگونه بود، با توجه به خرید بخش وسیعی از املاک در برخی محلات مسلمان نشین کشورهای غربی و اروپایی، مسلمانان هم باید به خود اجازه میدادند که منطقه موجود را یه کشور جداگانه تلقی کنند.
رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت کشورهای غربی به ویژه انگلیس توانست بر بخش محدودی از این سرزمین سهیم شود اما اکنون مشخص است این ادعاها پوچ و تنها جهت سرپوش گذاشتن بر اهداف دولت اشغالگر اسرائیل در سرزمینهای فلسطین است تا با ایجاد شبهه در فروش زمین های فلسطینیها به اسرائیل، افکار عمومی جهان را گمراه سازند و واقعیت تاریخی سرزمین فلسطین را وارونه جلوه دهند.
- فلسطینی ها ناصبی هستند و شیعه ستیز
رهبر انقلاب در بیاناتشان در دیدار با روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان در تاریخ ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ گفتند: یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل میکند؛ دائم میروند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبیاند! ناصبی یعنی دشمن اهلبیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و پسغام که آقا، میگویند اینها ناصبیاند. گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام امیرالمؤمنین علیبنابیطالب هست، مسجد الامام الحسین هست، چطور اینها ناصبیاند؟! بله، سنیاند؛ اما ناصبی؟! اینجور حرف زدند، اینجور اقدام کردند، اینجور کار کردند.
- چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست. تازمانی که ما در داخل ایران فقیر داریم، چرا باید به فلسطین و لبنان کمک مالی کنیم؟
– مسئله کمک به فلسطین و لبنان موضوع کمک به فقیر نیست؛ بلکه کمک به مظلوم در برابر ظالم است.
– مبنای کمک به دیگران نیاز است یا ملیت؟ از نظر دینی و انسانی کمک به مظلوم فلسطینی همان قدر اهمیت دارد که کمک به فقیر ایرانی اهمیت دارد.
– آنها زیر چنگال دژخیمان خبیث صهیونیست قرار داشته و هر روزه تعدادی از آنها کشته و زخمی می شوند. حمام خونی که با آن برادران و خواهران دینی ما را به خاک و خون می کشد، امری است که هیچ انسانی نمی تواند در برابرش ساکت باشد و کمک نکند.
– اگر برادر ما در خانه گرسنه باشد، اما زورگویی در حال دزدی و قتل همسایه ماست، آیا با این استدلال که باید به برادر کمک کنیم، نباید به همسایه کمک کرد؟
- آیا حجیت شرعی در حمایت از مردم لبنان و فلسطین داریم؟
قرآن کریم: «وما لَکُم لا تُقَاتلُونَ فی سبِیلِ اللَّه والْمستَضْعفینَ منَ الرِّجالِ و النساء و الْوِلْدانِ الَّذینَ یقُولُونَ ربنَا أَخْرِجنَا منْ هذه الْقَرْیۀِ الظَّالمِ أَهلُها واجعل لَنَا منْ لَدنْک ولیا واجعل لَنَا منْ لَدنْک نَصیرًا؛ چرا در راه خدا و مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شدهاند، پیکار نمیکنید؟ همان افراد (ستمدیدهای) که میگویند: پروردگارا! ما را از این شهر، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده؛ و یار و یاوری برای ما تعیین فرما»- (سوره نساء آیه 75 )
پیامبر اکرم(ص): «من اَصبح ولَم یهتَم بِاُمورِ المسلمینَ فَلَیس بِمسلمٍ ؛ هر کس صبح کند و به فکر هم کیشان مسلمانش نباشد مسلمان نیست » اصول کافى ، ج 2، ص 163 ، کتاب الایمان و الکفر
حضرت علی (ع): « کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا؛ دشمن ظالم و کمک حال مظلوم باشید » ، نهج البلاغه، نامه 47
- چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست. تازمانی که ما در داخل ایران فقیر داریم، چرا باید به فلسطین و لبنان کمک مالی کنیم؟
– مسئله کمک به فلسطین و لبنان موضوع کمک به فقیر نیست؛ بلکه کمک به مظلوم در برابر ظالم است.
– مبنای کمک به دیگران نیاز است یا ملیت؟ از نظر دینی و انسانی کمک به مظلوم فلسطینی همان قدر اهمیت دارد که کمک به فقیر ایرانی اهمیت دارد.
– آنها زیر چنگال دژخیمان خبیث صهیونیست قرار داشته و هر روزه تعدادی از آنها کشته و زخمی می شوند. حمام خونی که با آن برادران و خواهران دینی ما را به خاک و خون می کشد، امری است که هیچ انسانی نمی تواند در برابرش ساکت باشد و کمک نکند.
– اگر برادر ما در خانه گرسنه باشد، اما زورگویی در حال دزدی و قتل همسایه ماست، آیا با این استدلال که باید به برادر کمک کنیم، نباید به همسایه کمک کرد؟
6- از آن جایی که برخی از مردم ایران راضی نیستند از حق مالیات ایرانی ها یا نفت به عنوان ثروت عمومی به خارجی ها کمک کنیم، آیا کمک به آن ها درست است؟
– بسیاری از کمک های ایران به برخی ستمدیدگان یا ضعفای دیگر کشورها از کمک های داوطلبانه مردم است.
– کمک مالی ایران از بودجه رفاهی، بهداشتی و … مردم نیست بلکه بخشی از بودجه دفاعی کشور برای تأمین امنیت کشور و مصونیت مرزهای ایران است. به عنوان مثال آمریکایی ها اسم جنگ 33 روزه را جنگهای نیابتی گذاشتند. یعنی اسرائیل به نیابت از آمریکا و حزب الله به نیابت از ایران وارد جنگ شدند. اگر ما به این کشورها کمک می کنیم در حقیقت از مرزهای خود دفاع کرده ایم.
7- کمک به فلسطین و لبنان چه سودی به حال ما دارد؟
– در اسلام اصل بر نیت است و به همین جهت ما از کمک به مظلوم نباید هیچ چشم داشتی داشته باشیم. مشروط نمودن کمک به دیگران خلاف دستورات دینی است.
– اما با این حال کمک به گروههای مقاومت در فلسطین و لبنان منافعی برای ما دارد که عبارتند از:
الف- اتحاد با مسلمان فلسطین و لبنان
ب- استحکام دوستی بین دو ملت
ج-مقابله با رویکردهای تفرقه آمیز وهابیت از طریق حمایت نمودن برادران اهل سنت در فلسطین
د- دفاع از مرز عقیدتی: دو نوع مرز در دنیا وجود دارد؛ مرز جغرافیایی و مرز عقیدتی. گرچه مرز جغرافیایی
محصور به مرزهای همان کشوراست؛ ولی مرز عقیدتی تمام بلاد مسلمین را شامل می شود.
ه- تأمین امنیت ملی: طبق دکترین امنیتی، باید تهدید را به خارج از مرزها برده تا امنیت ملی ما دچار آسیب
نشود. اگر اسرائیل به حال خود واگذار شود، برای ما تهدید است، اما اگر رزمندگان حماس و حزب الله در برابرش بایستند، به نوعی محصور کردن اسرائیل در مرزهای جعلی خودش است.
8- وقتی برخی از آنها از جمله گروه 14 مارس لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطین با ما مخالف هستند، چرا باید به آنها کمک کنیم؟
– اگر جامعه ای که در برابر یک ظلم قرار گرفته است، دارای دو گروه باشد. گروه اول راه مقاومت در برابر ظلم را در پیش گرفته و گروه دوم به خاطر هزینه های زیاد و ترس، راه سازش را انتخاب کردند، یک مسلمان بر مبنای کمک به مظلوم ملزم است که به گروه مقاوم کمک کند.
-حتی بر فرض اگر همه مظلومان فلسطین به خاطر ترس و هزینه زیاد رضایت به ظلم بدهند، اگر مسلمانان بتوانند ظالم را کاملا شکست دهند، این وظیفه واجب است.
9- از آن جایی که کمک به فلسطین و لبنان باعث می شود که چهرة ایران در فضای بین المللی به عنوان حمایت از ترورسیم خدشه دار شود، برای رفع این تهدید و تأمین منافع ملی نباید به آن ها کمک کرد.
– اگر ما بخواهیم چهره ایران نزد آمریکا و اروپا خدشه دار نشود، باید خیلی کارها غیر از حمایت از لبنان و فلسطین انجام دهیم.
– مثلا باید برای دفاع از کشورمان موشک نسازیم تا دیگران دچار ترس نشوند و قبول کنند که ما صلح طلب هستیم.
– باید سیستم دفاع موشکی و انرژی هسته ای را کنار بگذاریم تا آن ها با تهدید احتمالی از سوی ما مواجه نشوند.
– باید ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ را به امارات واگذار کنیم تا جامعۀ جهانی احساس نکند که ما به زور از این مناطقحمایت میکنیم.
– باید شعار استقلال سیاسی و اهداف انقلاب اسلامی را کنار بگذاریم تا آن ها به خواسته هایشان در دنیا برسند.
10- اگر فلسطین با اسرائیل سازش کرد، چه کنیم؟
– کمک به مظلوم فلسطینی و حمایت از آزادی بیت المقدس – مسجد الاقصی دو مقوله جدا از هم است.
– آیا عربستان این حق را دارد که تصمیم بگیرد مکه و مدینه را به آمریکا بفروشد؟ آیا عراق حق دارد نجف و کربلا را به کشور دیگر بدهد؟
– مکانهای مقدس فقط برای افرادی نیست که در آنجا زندگی می کنند؛ بلکه متعلق به تمامی معتقدان است و همه در آن حقی دارند. لذا هیچ کس حق گذشت از قبله اول مسلمین و زیارتگاه بسیاری از انبیای الهی را ندارد.
– بر مبنای این ملاک حضرت امام فرمودند: روز قدس روز اسلام است (نه روز فلسطینیان)
11- بر فرض پذیرش همگانی کمک به مردم فلسطین و لبنان برای تأمین منافع ملی و انجام وظیفه دینی، با چه توجیهی بهافراد غیر مسلمان در آفریقا و آمریکای لاتین کمک می کنیم؟
–یکی از موارد مصرف زکات جایی است که با کمک به افراد غیر مسلمان، محبت آن ها را به اسلام جلب کنیم.
قرآن کریم: «إِنَّما الصدقَات للْفُقَرَاء و الْمساکینِ والْعاملینَ علَیها والْمؤَلَّفَۀِ قُلُوبهم و فی الرِّقَابِ و الْغَارِمینَ و فی سبِیلِ اللَّه و ابنِ السبِیلِ فَرِیضَۀً منَ اللَّه واللَّه علیم حکیم؛ زکاتها مخصوص فقرا، مساکین و کارکنانی است که برای آن زحمت میکشند و کسانی که برای جلب محبتشان اقدام می شود و برای (آزادی) بردگان و (ادای دین) بدهکاران و در راه (تقویت آیین) خدا و بازماندگان در راه. این یک فریضه الهی است؛ و خداوند دانا و حکیم است » – سوره توبه آیه 60
پیامبر اکرم (ص): «من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم؛ هر کس ندای مردی را بشنود که فریاد برآورد که ای مسلمانان به دادم برسید اما اجابتش نکند، هرگز مسلمان نیست » – وسائل الشیعه ج 15 ص 141
حضرت علی (ع): «اگر مسلمانی بشنود که در سرزمین های اسلامی، زیور آلات از پای یک زن یهودی توسط دشمنان کنده شده باشد و از غم این فاجعه بمیرد، جای سرزنش ندارد» – نهج البلاغه خطبه جهاد
–برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی باید با کشورهای دیگر ارتباط و تعامل اقتصادی برقرار کرد؛ زیرا باید برای کالاهای خود بازار جدید یافت. قبل از ورود به یک کشور باید سلیقه مردم آنجا را به سمت کالاهای ایرانی مدیریت کرد. به همین دلیل صدور فرهنگ از طریق قدرت نرم باید قبل از صدور کالا باشد. در این راستا یکی از بهترین راههای نفوذ بر یک کشور، نفوذ در دل و ذهن آنها از طریق کمک در شرایط بحرانی است.
– ما با برخی از کشورها در آمریکای لاتین اشتراک منافع سیاسی (استکبار ستیزی) داریم و با این اقدام توانستیم برای مقابله با تهدید آمریکا دو گام مهم برداریم:
الف- در حیاط خلوت آمریکا نفوذ سیاسی –اقتصادی داشته باشیم.
ب- از لحاظ سیاسی متحدانی در این منطقه پیدا کنیم