اخبار جمعیتخبر یک

در نشست تخصصی انقلاب اسلامی و آینده جهان، با تاکید بر نقش صهیونیسم در گسترش ناامنی و ناهنجاری ها مطرح شد تبیین ضرورت آینده نگری در دین اسلام / فرهنگ، پاشنه آشیل فروپاشی تمدن ها/ خلاصه دین، آینده نگری و آینده سازی است/شکست فتنه اسرائیل قطعیت قرانی است

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، نشست تخصصی انقلاب اسلامی و آیندۀ جهان با حضور حجت‌الاسلام محمد شجاعی، مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی و حسین رویوران معاون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطی و تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه غرب آسیا صبح روز دوشنبه 7 آذرماه در سالن جلسات جمعیت دفاع از ملت فلسطین  برگزار شد.

شجاعی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه مسئلۀ آینده، موضوع مشترک تعالیم تمام انبیاء است، گفت: بدون استثناء هر پیامبری که مبعوث شده، به مسئلۀ آیندۀ جهان پرداخته است و پیروانش را نیز بر اساس آن آینده تربیت کرده است. این آینده چه فایده‌ای دارد که انبیاء تمام پیروان خود را بر اساس آن تربیت کرده‌اند؛ آینده‌ای که بناست چند هزار سال بعد تحقق یابد.

وی افزود: این مسئله به ساختار وجودی انسان باز می‌گردد؛ چرا که او باید ابدیت و جاودانگی خود را بسازد. جاودانگی یعنی انتهایی ندارد. قرآن حدود 80 بار به انسان تذکر می‌دهد که دنیای تو ابدیت تو را می‌سازد. حیات ابدی انسان با 30 یا 40 سال آینده ساخته نمی‌شود، آنچه سبب می‌شود انسان ابدیت را بسازد، نیت‌های اوست؛ نیت‌هایی که در روح شکلی ایجاد می‌کند و توان بهره‌برداری از ابدیت را می‌یابد. امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود مردم در روز قیامت با نیاتشان محشور می‌شوند؛ یَحشُرُ النّاسَ على نِیّاتِهِم یَومَ القِیامَةِ. از این جهت افراد غیر از عمل‌های‌شان با نیت‌های‌ خود محشور می‌شوند.

شجاعی ادامه داد: بنابراین وقتی انبیاء مسئله آینده را برای اقوام خود مطرح می‌کردند، در واقع نیت‌های پیروان خود را با آن آینده می‌ساختند تا بتوانند به وسیلۀ نیت‌شان در ساخت آینده شریک باشند. به همین جهت در پاسخ به فردی که در جنگ صفین به امیرالمؤمنین علیه‌السلام گفت برادرم جایش خالی است، فرمود آیا دوست داشت همراه ما باشد؟ گفت بله. فرمود پس او هم در این جنگ با ما بود، بلکه با ما در این نبرد شریک‌اند آنهایى که حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران هستند، اما با ما هم‌عقیده و آرمان‌اند، به زودى متوّلد می‌‏شوند، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت می‌شود؛ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِی عَسْکَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ‏] أَقْوَامٌ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاء … ما نیز باید در برخورد با معصوم آرزوهای خود را بیان کنیم؛ مثلاً در قبال اباعبدالله علیه‌السلام می‌گوییم «ای کاش در کربلا با شما بودیم.»

هر دینداری باید بداند آینده حتما در اختیار صالحان است

این نظریه‌پرداز حوزۀ مهدویت یکی از مأموریت‌های قرآن را ترسیم آیندۀ عالم معرفی کرد و گفت: خداوند در قرآن از حاکمیت صالحان بر پهنۀ عالم سخن می‌گوید، آنجا که فرمود «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون‏»؛ یعنی در زبور نوشتیم که زمین را به ارث بندگان صالح در خواهیم آورد. بعد می‌فرماید «إِنَّ فی‏ هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدین‏»؛ یعنی در این مسئله پیامی است برای قومی که اهل عبودیت و همسویی با برنامه‌های خداوند هستند؛ در واقع بر این مبنا هر دینداری باید بداند که آینده حتماً در اختیار صالحان خواهد بود، لذا از الان باید صالحیت را تمرین کرد. بر این اساس، خداوند دین اسلام را دینی جهان‌شمول و مستقر حاکم در کره زمین تعریف می‌کند.

آینده‌شناسی و ساخت آیده از رسالت‌های مهم پیامبر (ص) است

شجاعی مسئله آینده‌شناسی و ساخت آیندۀ جهان را از رسالت‎‌های اصلی پیامبر صلی ‌الله علیه و آله و اهل بیت وحی دانست و گفت: پیامبر اسلام بیش از هر شخص دیگری آینده‌نگر و آینده‌ساز بود؛ خداوند وقتی از مأموریت ایشان در قرآن سخن می‌گوید، اینطور می‌فرماید «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ یعنی اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همۀ ادیان پیروز کند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند» یا در آیۀ مشابه فرمود «هرچند کافران کراهت داشته باشند.» از این جهت دین را نباید صرفاً به نماز و روزه و … محدود کرد، نشان به اینکه بالاترین و اوج جهاد را آمادگی برای آیندۀ جهان و عرصه مهدویت معرفی می‌کنند؛ به عنوان مثال می‌فرماید «أفضَلُ الأعمالِ إنتظار الفَرجِ.» در این راستا باقی ائمه این سیرۀ نبوی را پیگیری کردند. ایشان محدود در زمان و مکان نبودند. ضمن حفظ قواعد زمان خود، کادرسازی و موضع‌گیری فرهنگی‌شان برای ساخت آینده بود؛ لذا نبی اکرم ضمن اینکه این آینده‌سازی را از لحاظ تئوری انجام می‌داد، سیرۀ عملی‌شان نیز مبتنی بر این سلوک بود. به این لحاظ می‌بینیم حاکمیت دین الهی به وسیلۀ مهدی عجل الله تعالی فرجه از مهم‌ترین مفاد دین است و تمام فرقه‌های اسلامی نسبت به این امر با اندکی اختلاف در عقیده، اتفاق نظر دارند.

آخرالزمان فضایی رها نیست و توسط صالحان اداره می‌شود

وی دربارۀ مدیریت صالحان در مقطع آخرالزمان گفت: منابع دینی از جمله قرآن وقتی از آخرالزمان سخن می‌گوید، آن را مقطعی حساس و پر تلاطم معرفی می‌کند، منتها نباید از این غفلت کنیم که آخرالزمان عرصه‌ای رها است بلکه خداوند توسط صالحان، این فضا را به بهترین نحو مدیریت می‌کند تا جایی که فضای آخرالزمان برای مؤمنان خیر و برای کافران شرّ باشد. وقتی در حدیث دربارۀ ویژگی‌های دنیا در عصر آخرالزمان می‌خوانیم از ظلم و جور پر می‌شود «مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْرا»، نباید دنیا را فضایی رها و ول تصور کنیم بلکه باید در کنار آیات مربوط به مدیریت صالحان تفسیر کنیم. با این منطق وقتی به قرآن رجوع کنیم، می‌فرماید اتفاقاً صالحان حضور دارند و به اصلاح‌گری می‌پردازند.

مدیر مؤسسه منتظران منجی افزود: عباد صالحین به قدری قدرتمند می‌شوند که می‌توانند حاکمان ظالم را در اوج قدرتشان از میان بردارند. این بندگان صالح بناست کجا تربیت شوند؟ در تمام هشت آیه‌ای که دربارۀ صالحان در آخرالزمان در قرآن وجود دارد، شیعه و سنی نظرشان این است که دربارۀ ایرانیان است. پیامبر صلی ‌الله علیه و آله فرمود اهل بیت من همواره در تبعید به سر می‌برند تا مردمى از مشرق قیام کنند و زمینه حکومت مهدى را فراهم آورند؛ یَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِ سُلطانَهُ.

خدمت بدون راهبرد ظهور یک نوع انحراف در مسیر ظهور است

شجاعی با تصریح بر اینکه ذات انقلاب اسلامی ذاتی برای آماده‌سازی حکومت مهدی موعود در آینده است، گفت: انقلاب اسلامی مسئولیت تحقق عبور از یک پیچ تاریخی عظیم را دارد تا در آینده به دست یاوران ظهور برسد. معمار انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی را انقلابی مهدوی معرفی کردند. امام خمینی فرمود انقلاب اسلامی اولوهیت دارد و دشمنان نمی‌توانند این اولوهیت را ببینند و فرمود این انقلاب، نقشۀ خدا و نقشۀ امام زمان بود. ایشان انقلاب اسلامی را طلیعه ظهور می‌دانستند و تأکید داشتند «مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد.» و بعد اشاره داشتند نباید اداره کشور سبب غفلت از بسترسازی ظهور شود و در این راستا می‌فرمود «باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختی‌ها و فشارها را برای خدا پذیرا باشند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسی‌شان که نشر اسلام در جهان است برسند.»  این جمله امام به این معناست که خدمت بدون استراتژی ظهور یک نوع انحراف در مسیر ظهور است و از این‌رو خدمت‌رسانی باید با استراتژی ظهور صورت بگیرد و خدمت ما به مردم باید خدمت در راستای انتظار باشد.

«حسین رویوران» معاون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین نیز در این نشست گفت: درباره بحث آینده و مصادیقی که قرآن مطرح کرده است، بحث فتنه بنی اسرائیل در فلسطین و قطعیت شکست آنهاست.

وی به آیاتی از سوره مبارکه اسراء اشاره کرد که به موضوع آزادی مسجدالاقصی و سرزمین فلسطین از لوث اشغالگران صهیونیست می‌پردازد و اینکه نابودی رژیم صهیونیستی وعده‌ای الهی است که بر اساس این آیات قرآن بر قطعیت آن تاکید شده است.

رویوران افزود دین اسلام با عقلانیت آمده است، اینکه چرا خداوند، بر اساس آیه «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»، پیامبر(ص) خود را به مسجدالاقصی سِیر می‌دهد، سئوالی منطقی است که تفسیری بر آن نیست مگر آنکه بگوییم خداوند توجه و نگاه ما را به این نقطه جغرافیایی یعنی مسجدالاقصی و فلسطین جلب کند که سرنوشت مهمترین نبرد و رویارویی در این نقطه رخ می‌دهد.

رویوران به بیانات مهم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره نابودی رژیم صهیونیستی بر اساس آیات صریح قرآن کریم اشاره کرد و گفت این بیانات بر این تاکید می‌کند که تقدیر الهی این است که اسرائیل از بین برود.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آنچه در حال حاضر در فلسطین می گذرد، ناهنجاری است، افزود: قوم بنی اسرائیل نگاه نژادپرستانه دارد و براساس نگاه نژادپرستانه می‌گوید ما فرزندان خدا هستیم و مابقی فرزندان خاک.

وی در  ادامه به شاخص‌ها و نشانه‌های نابودی رژیم اسرائیل بر اساس آیه «وَقَضَیْنَا إِلَىٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا(آیه چهار سوره مبارکه اسراء) اشاره کرد و گفت اولین بحثی که خداوند در این آیه مطرح کرده، بحث فساد بنی‌اسرائیل است. نکته بعدی اینکه، رویارویی عظیم در آستانه ظهور در اوج قدرت دشمن صورت می‌گیرد.

رویوران ادامه داد قرآن کریم دو شاخصه برای یکسره کردن رویارویی عظیم(نابودی اسرائیل) مطرح می‌کند که در آیه «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ ۚ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا( پس چون وقت انتقام اول فرا رسد بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را بر شما برانگیزیم تا آنجا که در درون خانه‌های شما نیز جستجو کنند. و این وعده یعنی انتقام خدا حتمی است.آیه 5 سوره اسراء) به آن اشاره شده است :1-بندگان صالح و مخلص(عِبَادًا لَنَا) و 2-قدرت و اقتدار( أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ)

رویوران افزود این دو شاخصه یعنی وجود بندگان صالح و مخلص و قدرت و اقتدار در حال حاضر وجود دارد، این دو شاخصه قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت. امروز مصداق «عِبَادًا لَنَا» بر اساس قرآن کریم، حزب الله و گروه‌های مقاومت هستند، حزب اللهی که توانست در سال 2006 میلادی در جنگ 33 روزه معادله بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ترسیم کند.

وی افزود : قرآن مرحله بعدی را اینگونه ترسیم می‌کند که بار دیگر آنها یعنی بنی اسرائیل(صهیونیسم) قدرت پیدا می‌کنند(ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا آیه 6 اسراء)

بر اساس آیات قرآن، سه شاخص و ویژگی دشمن برای مرحله دوم به این ترتیب است: 1- سرمایه و  اموال فراوان در اختیارشان(یهود)، 2-تجمع(حضور اشغالگران در فلسطین) و 3- آماده باش همیشگی

رویوران افزود با وجود بحث پراکندگی، جامعه یهودی 6 تا 7 میلیونی در فلسطین اشغالی جمع شده‌اند و از این میزان ارتش اسرائیل دو میلیون و 800 هزار نفر نیروی نظامی ذخیره دارد.

برای اولین بار ما می‌بینیم که یک جامعه یهودی در فلسطین جمع شده است، نکته مهم بعدی این است که هیچ جامعه‌ای در جهان به  اندازه جامعه صهیونیستی در آماده باش نیست. در این جامعه، خدمت وظیفه اجباری سه سال است و پس از آن، مردان تا سن پنجاه سالگی، سالی یک ماه و هر موقع که دولت اسرائیل احساس خطر کرد، باید به خدمت اجباری بروند.

ترکیب ارتش اسرائیل نشانه آماده باش آن است. ما در انتظار تحقق بخش بعدی و نهایی آیه قرآن کریم یعنی نابودی اسرائیل هستیم:«فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا(آیه هفت سوره اسراء)

قرآن به ما مژده و بشارت داده که آنها(یهودیان) رو سیاه می‌شوند و مسلمانان وارد مسجدالاقصی می‌شوند.تا کنون مراحل معادله‌ای که خداوند ترسیم کرده، محقق شده و تنها پرده آخر آن باقی مانده که همان پیروزی نهایی و نابودی اسرائیل است.

رویوران در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص توافقات عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی با عنوان ادعایی توافق آبراهام گفت رژیم صهیونیستی هیچ کاری را بدون بعد فرهنگی انجام نمی‌دهد، همین عنوان آبراهام را که برای توافق عادی سازی انتخاب کرده‌اند، برای القای این است که بگویند ما(یهودیان) فرزندان اسحاق پیامبر(علی نبینا و علیه السلام) و شما(اعراب) فرزندان اسماعیل(علی نبینا و علیه السلام) عموزاده هستیم و باید با هم آشتی و سازش کنیم.

وی علت تلاش رژیم صهیونیستی برای حضور و نفوذ در کشورهای دیگر را ترس آنها از تنگ تر شدن حلقه محاصره خود در میان کشورها و گروه‌های محور مقاومت دانست و گفت اسرائیل از نظر خود هیچ راهی ندارد مگر اینکه محاصره خود را معکوس و ایران را محاصره کند و حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه به تلاش برای حفظ موجودیت نامشروعش برمی‌گردد، با این حال باید تاکید کرد که حضور اسرائیل در جهان اسلام، حضوری موقت است و  امکان استمرار ندارد.

رویوران به نفرت روزافزون افکارعمومی جهان از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت نحوه واکنش تماشاگران کشورهای مختلف به حضور تیم رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در جام جهانی قطر-که دوحه بر اساس قوانین و توافقات فیفا به آن مجوز پوشش داده بود-نشان می‌دهد که فرایند سازش شکست خورده است.

وی در اشاره به تلاش صهیونیسم برای نفوذ گسترده در جهان و نیز حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران و اینکه صهیونیسم چه اهدافی را از طریق این اقدامات خود دنبال می‌کند؟ خاطر نشان کرد: ذهنم به سمت حدیث شریف کساء رفت که خداوند، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را محور قرار می‌دهد…(هم فاطمه و ابوها و ….). ما با دو حوزه روبرو هستیم: 1- ادراک 2-واقعیت

رویوران تصریح کرد: عمده کار دشمن در حال حاضر، مدیریت حوزه ادراک است، حوزه  ادراک گاهی با واقعیت تطبیق ندارد، اکنون در کشور ما به دنبال فاصله انداختن میان حوزه واقعیت و ادراک هستند. دشمن در حوزه ادراک و جنگ شناختی بسیار فعال است و ما باید ضعف‌های خود را در این زمینه برطرف کنیم.

وی در پایان به محدودیت‌ها و موانع فراوانی که دشمنان در خصوص رسانه و فعالیت آن به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای محور مقاومت ایجاد کرده‌اند، اشاره کرد و گفت فریب افکارعمومی و دروغگویی شیوه دشمن است، در حالی که کسانی که پایبند به مکتب حق هستند، در چارچوب درست و صادقانه و حق محورانه حرکت می‌کنند که کاری خیلی سخت است و محدودیت‌های زیادی برای آن ایجاد کرده‌اند.

در انتهای این برنامه از کتاب «انقلاب اسلامی و آیندۀ جهان» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شجاعی رونمایی شد.

مهدویت , امام زمان (عج) , آخرالزمان ,

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home3/sdpn/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home3/sdpn/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home3/sdpn/pub...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home3/sdpn/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35