تحلیل و مقاله

جنگ های الکترونیکی، برآمده از ایده های دیروز

احمدرضا روح الله زاد مدیر مرکز اسناد و مطالعات راهبردی جمعیت دفاع از ملت فلسطین

انفجار پیجرها و بی سیم ها، تلفن های همراه و حتی صفحات خورشیدی و دستگاه های ثبت ورود و خروج و اگر برخی گزارش ها صحیح باشند، انفجار تلویزیون ها و برخی رایانه ها در لبنان، اقدامی تروریستی است و در واقع آغاز جنگ هایی نوینی است که در آن فناوری های برتر یا “های تکنیک” نقش تعیین کننده دارد.

سال ها است که کشورها تلاش دارند در حوزه دانش های نوین و فناوری های برتر، سرمایه گذاری کنند. به همین دلیل سازمان هایی را برای جستجو و شناسایی نخبگان علمی در جهان، ایجاد کرده اند و از صاحبان ایده های نوین استقبال می کنند. زیرا به زعم آنها ثروت و قدرت در جهان آینده، از آن کشورهایی است که در حوزه فناوری های نوین به لحاظ کمّی و کیفی، نسبت به دیگران برتری دارند. به همین دلیل است که این کشورها سعی کرده اند ازاین برتری علمی و فنی در حوزه جنگ افزارها نیز بهره برده و می کوشند نسبت به دیگر قدرت های نظامی جهان، به نوعی برتری داشته باشند و آن را تضمینی برای حضور در راس هرم قدرت جهانی و کسب ثروت بیشتر و بیشتر تلقی می کنند.

در سال 1986 میلادی فیلمی توسط فرانسه تولید شد با نام “کامازاکی” که در تلویزیون ایران با عنوان “داوطلب مرگ” پخش شد. در این فیلم یک دانشمند فرانسوی موفق به ساخت دستگاهی می شود که از طریق ارسال امواجی به صفحه تلویزیون، مجریان و یا هر آنکس که به صورت زنده مشغول اجرای برنامه بود، کشته می شد. پس از اینکه پلیس دستور به قطع برنامه های زنده می دهد، وی از طریق کنترل دوربین ها در شبکه ضبط برنامه ها قتل ها را ادامه می دهد.
با دیدن این فیلم برایم این سوال مطرح شد که هدف از تولید این نوع فیلم ها چیست؟ آیا صرفا پرداختن به یک موضوع تخیلی است؟ یا نه اهدافی در پشت آن قرار دارد؟

تقریبا همه ما انسانها ایده هایی را در ذهن مرور کرده ایم که در زمان فعلی اش امکان تحققش اصلا تصور هم نمی شد. اما بعدها بسیاری از این ایده ها لباس فعلیت بر تن کردند. ایده پرواز و هواپیما. ایده سفر به ماه و ساخت سفینه ها. ایده صحبت از راه دور، تلفن و بی سیم و موبایل و هزاران ایده در گذشته که امروز بخش جدایی ناپذیر و عادی زندگی انسان ها است.
صاحبان زر و زور همواره در پی قرار داشتن در اوج و راس هرم قدرت بوده اند و لذا از ایده هایی اینچنینی حمایت کرده و جهان امروز را ایجاد کرده اند. این استقبال همچنان وجود دارد و به سمت ساخت جهان فردا حرکت می کنند اما فردایی که آنان همچنان تعیین کننده باشند.

لذا رقابت سخت و یک جنگ پنهان با صرف هزینه های بسیار هنگفت در این حوزه جریان دارد. اینکه بسیاری از جاسوسان در حوزه سرقت طرح ها و دانش ها و فرمول ها فعال هستند به همین دلیل است. اتهام امریکا به چین که تولید جنگنده فوق پیشرفته و نسل پنجمی چنگدو جی-۲۰ و شیانگ جی 31 از طریق سرقت از طرح جنگنده اف 35 امریکا ساخته شده است در همین راستا است. حتی رونمایی جنگنده نسل شیشمی چین (AVIC) را مدعی اند که از طرح جنگنده نسل شیشمی (NGAD) کپی برداری شده است.

انفجار پیجرها و بی سیم ها و دیگر وسایل ارتباطی در لبنان نشان می دهد که غرب، از طریق تولید فیلم های تخیلی – علمی هدف بزرگتری را دنبال می کرده است و آن اینکه جوانان را به ایده پردازی برای ساخت جهان فردا مشغول کند و بعد با جذب صاحبان این ایده ها و سرمایه گذاری، جهانی را ایجاد کند که مطلوب خودش است.
حدود 20 سال پیش خبری در برخی از رسانه های ایرانی منتشر شد مبنی بر اینکه چندین قتل مشابه و شگفت در امارات متحده عربی رخ داده است و آن اینکه افراد پس گفتگوی تلفنی به ناگهان می میرند! در آن زمان این سوال برای من مطرح شد اگر این موضوع صحت داشته باشد و این قتلی از طریق تلفن باشد، این امر چگونه ممکن است؟ تنها جوابی که به ذهنم خطور کرد این بود که دانشی یافت شده است که قادر است امواج صوتی را به امواج الکتریکی قوی تبدیل کند و از این طریق فرد را در طرف دیگر تلفن به قتل برساند.

انفجارات لبنان هشداری جدی است، جهان وارد مرحله جدیدی شده است و نسل جدیدی از جنگ ها متولد شده است و لذا ضرورت دارد در حوزه وسایل ارتباطی کشور به خود کفایی برسد و واردات آن حذف شود. هر چند معتقدم ذهن های امنیتی کشور باید از این مرحله نیز فراتر را ببیند و خود را محدود به صرف حوزه ارتباطات نکند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا