پاسخ به شبهاتخبر ویژه

چه دلیلی برای دفاع از فلسطین وجود دارد؟

با وجود اینکه ما در داخل ایران مشکلات زیادی داریم، چه دلیلی برای دفاع از فلسطین وجود دارد؟ (چراغی که بر خانه رواست بر مسجد حرام است)

وجود پاره­ای از مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … در کشور مسئله­ای واقعی و غیرقابل انکار است که برای برون رفت از این وضعیت و دستیابی به وضعیتی مطلوب­تر، تلاش­های مضاعفی لازم است، البته فشارها و مشکلات جامعه هر اندازه زیاد باشد، با وضعیت پیش آمده برای برادران و خواهران آوارۀ فلسطینی و … اصلاً قابل مقایسه نیست.

همچنین باید واقعیتی دیگر را نیز در نظر گرفت و آن توجه به سایر  مسئولیت­های دینی و ملی دولت و نظام اسلامی است. به عبارت دیگر حیطه و گسترۀ وظایف و مسئولیت­های دولت­ها، فقط به درون مرزهای آن کشور محدود نمی­شود بلکه آن­ها جهت دستیابی به اهداف داخلی و بین‌المللی خود (از قبیل تأمین امنیت و منافع ملی و تحقق آرمان­های ایدئولوژیک) ناچارند عملکرد و اقدامات خود را به بیرون از مرزها گسترش دهند و در عرصۀ معادلات و رقابت­های بین­المللی شرکت فعال داشته باشند.

البته حمایت از دولت­ها مختص ایران نیست، بلکه کشورهای بزرگ جهان (مانند امریکا) به­رغم مشکلات داخلی، باز هم در جهت اهداف و منافع نامشروع خود،کمک­های بسیار زیادی را به کشورها و مناطق مختلف از جمله اسرائیل ارسال می­کنند.

به هر حال دلایل حمایت کشورمان از فلسطین مبتنی بر چند اصل است که به اختصار توضیح می­دهیم.

1- اصل اخوت انسانی: در بند 16 اصل سوم قانون اساسی كشورمان آمده است: تنظیم سیاست خارجی كشور باید بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همۀ مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان باشد. لذا ما به عنوان یك ایرانی و به حكم انسان بودنمان وظیفه داریم در برابر جنایاتی كه امروزه در فلسطین اشغالی علیه بشریت و انسانیت صورت می‌گیرد از مظلومان فلسطینی دفاع كنیم.

2- اصل غیرت و اخوت اسلامی: مسجدالاقصی که قبلۀ اول مسلمین و محل عروج رسول اكرم (ص) است، در اشغال رژیم صهیونیستی است و در حال حاضر حضور اشغالگران صهیونیستی، جهانیان را از بركت‌های این سرزمین محروم ساخته و آن را به مركزی برای جنگ، ستم، اشغالگری، خونریزی و تجاوز به ملت‌ها و تهدید كشورهای منطقه، از جمله كشورمان، و وسیله‌ای برای خدمت به استكبار تبدیل كرده است و ده میلیون برادر دینی فلسطینی نیز بیش از شصت سال است كه زیر یوغ ظلم و ستم و اشغال و سركوب هستند. لذا طبیعی است كه جهان اسلام نسبت به سرنوشت قبلۀ نخستین خود یعنی بیت‌المقدس و میلیون‌ها انسان مسلمان بی‌تفاوت نباشد و برای رهایی آن از چنگال اشغالگران و حامیان فرهنگ و تمدن مادی قیام كند.

3- اصل حمایت از دین: جامعۀ غربی برای نفوذ در منطقۀ غنی خاورمیانه و چپاول انرژی آن، دین اسلام را با توجه به ماهیت ضداستكباری‌اش، مانع رسیدن به اهداف استعمارگرایانۀ خود می‌بیند، بنابراین پایگاهی به نام رژیم صهیونیستی در این منطقه تأسیس كرده است تا علاوه بر دستیابی به منابع مادی منطقه، این دین را از میان بردارد و با ایجاد تفرقه و اختلاف میان كشورهای اسلامی، اتحاد و یكپارچگی آن‌ها را از بین ببرد. لذا یكی از دلایل شکل‌گیری اسرائیل، نابودی دین اسلام است و تلاش و مبارزه برای حفظ دین مبین اسلام، در مقابل این توطئه شوم واجب است چرا كه اگر ما دست از یاری برادران فلسطینی برداریم در واقع به نابودی دین و جداسازی امت اسلامی كمك كرده‌ایم و هدف اصلی استعمارگران نیز همین است.

4- اصل منافع ملی: ارائۀ حمایت‌های اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی در حد توان به ملت‌های مسلمان دیگر، به‌خصوص فلسطین، نه فقط با منافع ملی ما تعارض ندارد بلكه در راستای تأمین این منافع قرار می‌گیرد، زیرا منافع ملی یك كشور فقط به مرزهای جغرافیایی آن محدود نمی‌شود. اسرائیل نیز كه به دنبال تشكیل دولتی از نیل تا فرات بود از زمان تأسیس‌اش، با ایجاد بحران و ناامنی در منطقۀ خاورمیانه مانع سرمایه‌گذاری و رشد در این منطقه شده است و كشورهایی كه در این منطقه قرار دارند با وجود اینكه روی طلای سیاه نشسته‌اند، به علت وجود این بحران، رشد متناسب با منابع مادی خود نداشته‌اند و جزء كشورهای جهان سوم محسوب می‌شوند. این ناامنی در ایران نیز باعث بالا رفتن هزینه‌های امنیتی شده و بخشی از درآمدی كه باید صرف رشد و آبادانی و ساخت كشور شود، صرف مسائل امنیتی می‌شود. یعنی در واقع وجود بسیاری از مشكلات اقتصادی و عقب‌ماندگی خاورمیانه به علت نبود امنیت است چرا كه هرجا ناامنی باشد خودبه‌خود بسترهای سرمایه‌گذاری و رشد در آن از بین خواهد رفت و ناچار سرمایه‌گذارها به جایی سوق داده خواهند شد كه امنیت باشد. وجود اسرائیل این كاركرد را برای غرب و امریكا دارد كه علاوه بر اهرم فشار بودن آن‌ها بر كشورهای منطقه، سرمایه‌گذاری‌ها را نیز به سوی امریكا و غرب سوق می‌دهد و مانع رشد اقتصادی خاورمیانه می‌شود.

امام خمینی (ره) نیز به همین دلیل، ریشه‌های عقب‌ماندگی و مشكلات اقتصادی خاورمیانه، منطقه و ایران را وجود اسرائیل می­دانستند و می‌فرمودند: «سران کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند که این جرثومۀ فساد را که در قلب کشورهای اسلامی گماشته­اند تنها برای سرکوبی ملت عرب نیست، بلکه خطر و ضرر آن متوجه همۀ خاورمیانه است. نقشه، استیلا و سیطرۀ صهیونیسم بر دنیای اسلام و استعمارِ بیشتر سرزمین­های زرخیز و منابع سرشار کشورهای اسلامی است.»[1]

لذا برای اینكه این منطقه رشد و توسعه یابد و امنیت در آن برقرار باشد، باید رژیم صهیونیستی از آن حذف شود و ما در واقع با كمك به فلسطینیان كه در خط مقدم جبهه قرار گرفته‌اند، علاوه بر مانع شدن بر توسعه‌طلبی در اشغال زمین‌های بیشتر از سوی این رژیم، خط مقدم كشورهای منطقه و جهان اسلام را نیز تقویت می‌كنیم.

5- اصل كسب نفوذ سیاسی در منطقه: ایران كه از قدرتمندترین و بانفوذترین كشورهای خاورمیانه و دارای موقعیت استراتژیكی است، منافع ملی‌اش ایجاب می‌كند نسبت به مسائل به وجود آمده در منطقه بی‌تفاوت نماند و نفوذ حیاتی خود را بر اساس توسعۀ رابطه با جوامع مسلمان گسترش دهد، چرا كه گسترش حوزۀ نفوذ در منطقه، در حفظ امنیت ملی تأثیرگذار است و اگر در چند سال اخیر، دشمن به حملۀ نظامی تهدید می‌كند ولی قادر به اجرای آن نیست، دلیلش وجود حوزۀ نفوذ گسترده منطقه‌ای كشور ما و ناتوانی دشمن در مقابله با واكنش‌ها در جبهه‌های متعدد است.

در واقع دولت­ها به میزانی که در کشورهای دیگر هزینه­ صرف می‌کنند، از توان و قدرت تصمیم­گیری و تاثیرگذاری بیشتری نیز در آیندۀ آن کشور و معادلات منطقه­ای برخوردار می­شوند.

  1. فلسطین از دیدگاه امام خمینی (ره)، همان، ص8.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا