اخبار جمعیتخبر یک

در مراسم بزرگداشت صلاح الزواوی مطرح شد: مرحوم الزواوی عاشق واقعی امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب بود// الزواوی الهام بخش بسیاری از مبارزان فلسطینی با هر نوع تفکری بود// الزواوی نماد پایدار بین ملت ایران و فلسطین بود

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، مراسم بزرگداشت مقدم السفرا صلاح الزواوی سفیر سابق فلسطین در تهران در مسجد امیر المومنین (ع) در دزاشیب تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور خانواده صلاح الزواوی از جمله دختر وی (سفیر فلسطین در تهران) و تعدادی از مسئولان لشکری و کشوری، شخصیت های سیاسی، مذهبی و فعالان حوزه فلسطین برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست‌جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، علی اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی، سفیران کشورهای سوریه، کویت، عمان، امارات، ترکمستان، الجزایر و موریتانی و معاون سفیر قطر همراه با خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران و ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران حضور داشتند.

در حاشیه این مراسم تنی چند از مهمانان و شخصیت ها به بیان زوایای شخصیت شیخ السفرا مرحوم صلاح الزواوی پرداختند.

مرحوم الزواوی به عنوان نماد پایدار بین ملت ایران و ملت فلسطین ایفای نقش کرد

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین درباره شخصیت صلاح زواوی و ریشه شیفتگی خاص وی به انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای گفت: مرحوم زواوی انسان مخلصی بود. یکی از نشانه های اخلاص ایشان این بود که در چنین ماهی از دنیا رفت و در چنین روزی که روز میلاد امام حسین (ع) بود مراسم بزرگذاشت وی برگزار شد که نشان دهنده اخلاص وی به اهل بیت بود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان افزود: این اخلاص و این معنویت باعث شد وی همیشه در صراط مستقیم و مسیر ثبات باشد.

دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه صلاح الزواوی به عنوان نماد پایدار بین ملت ایران و ملت فلسطین ایفای نقش کرد، گفت: در 40 سال گذشته جز خوبی، اخلاق خوب و اخلاص و مواضع بسیار ارزشمند منطبق با انقلاب اسلامی از وی مشاهده نکردیم.

مرحوم الزواوی عاشق واقعی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بود

حجت الاسلام والمسلمین اختری رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه صلاح  الزواوی از عاشقان واقعی امام خمینی (ره) بود، افزود: مرحوم صلاح الزواوی از آوارگان اولیه فلسطینی بود که به حلب در سوریه رفت و از جمله اولین افرادی بود که با عرفات در سال 1960 میلادی جنبش فتح و مجلس انقلاب فلسطین را پایه ریزی کردند.

وی افزود: امام خمینی (ره) جزء اولین علمای حامی فلسطین بود و از همان ابتدا و در سال 1948 که انگلیس خبیث، رژیم صهیونیستی را در سرزمین فلسطین تشکیل داد،علیه انگلیس موضع گیری کرد و خطر رژیم صهیونیستی را به علما و جهان اسلام گوشزد کرد و از همان سال ها همواره در هر سخنرانی خود علیه صهیونیست ها هشدار می داد.

وی با بیان اینکه الزواوی ارادت قلبی خاصی به حضرت امام خمینی (ره) داشت افزود: مرحوم صلاح الزواوی و رهبران فتح از همان روز تاسیس جنبش فتح از حضرت امام درخواست کمک کردند و امام در پاسخ به این درخواست، فتوا دادند که می توان صدقات و زکات را در راه حمایت از فلسطین استفاده کرد و کمک بزرگی به راه اندازی این جنبش و مبارزات فلسطین کردند .

اختری افزود: مرحوم الزوای از همان زمان ابتدای مبارزات خود ایمان کامل به راه و مبارزات امام (ره) پیدا کرد و زمانی که به عنوان سفیر وارد ایران شد همواره به دفتر امام (ره) رفت و آمد داشت و علاقه خاصی به ایشان پیدا کرد و چون یک شخص مبارزاتی بود درک خاص و درستی از موضوعات فلسطین داشت.

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست‌جمهوری  افزود: مرحوم الزواوی همیشه در طول سال های خدمت خود همواره از انقلاب اسلامی حمایت ویژه می کرد و در جلسات خود با سفیران کشورهای که گاهی با نظام جمهوری اسلامی ایران موضع داشتند؛ تلاش می کرد آن مواضع را تغییر دهد و از نظام اسلامی دفاع می کرد و آنها را علاقه مند به جمهوری اسلامی کند.

اختری با بیان اینکه صلاح الزواوی تا پایان عمر با برکت خود روز به روز علاقه مند تر به امام (ره) و رهبر معظم انقلاب می شد افزود: حتی چند سال پیش که تشکیلات خودگردان تصمیم گرفت ایشان را بازگرداند به دلیل دوستی که نسبت به انقلاب داشتند تلاش های بسیار شد که ایران را ترک نکنند و این تلاش ها باعث شد ایشان مجددا در سمت خود ابقا شود.

مرحوم الزواوی همواره در روزهای خاص جمهوری اسلامی مانند 22 بهمن، سالگرد ارتحال امام و روز قدس ، بسیار فعال بود و مواضع و سخنرانی های خاصی داشتند که در راستای مواضع رهبری و انقلاب اسلامی بود. ایشان علاقه ویژه ای به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و مردم ایران داشتند  و بارها اعلام کردند که می خواهند پس از رحلت در ایران به خاک سپرده شوند و همین گونه شد و ایشان در بهشت زهرا نیز به خاک سپرده شد.

صلاح الزواوی الهام بخش بسیاری از مبارزان فلسطینی با هر نوع تفکری بود

خالد قدومی نماینده حماس در تهران با بیان اینکه مرحوم الزواوی یک شخصیت بزرگ و یک مبارز واقعی آرمان فلسطین بود گفت: ایشان یک مجاهد و مبارز بزرگ فلسطینی بود که همانند یک برادر بزرگتر راهنمای بسیاری از جنبش های فلسطینی با تفکر های مختلف بود.

خالد قدومی افزود: الزواوی شخصیت مبارزاتی و ضد سازش بود که همواره همراستای مواضع محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران موضع گیری و مبارزه می کرد و در این راه هزینه های بسیاری پرداخت.

وی با بیان اینکه درگذشت ایشان ضایعه بزرگی برای مبارزان فلسطینی بود افزود: صلاح زواوی چند درس مفهومی و محوری به همه ما در راه مبارزه با دشمن داد. ابتدا اینکه باید با صبر و حوصله در این مسیر گام برداشت و مقاوم شد چرا که مسیر آزادی بسیار طولانی است و دشمن تنها اسرائیل نیست و آن هژمونی و  تفکر استکباری است که باید از بین برود. دوم اینکه ایشان معتقد بود رژیم صهیونیستی تنها خطری برای فلسطین نیست و تلاش کرد به دولت ها و سران منطقه بفهماند بر اساس هدف بزرگ صهیونیست ها یعنی رویای تسلط بر نیل تا فرات، عملا همه کشورهای منطقه از شر این رژیم در امان نخواهند بود و در طول سال های مبارزه خود این خطر را فریاد زد.

مرحوم الزواوی پرچم مبارزه با صهیونیسم را در دست داشت و نگذاشت این پرچم به زمین بیفتد

 

علی اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در خصوص شخصیت مرحوم صلاح الزواوی گفت: مرحوم زواوی بیش از چهار دهه در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سنگینی داشت و نماینده ملت فلسطین در ایران بود.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی ایران، اولین سفارت فلسطین در ایران تاسیس شد و این افتخاری است که نصیب انقلاب اسلامی شد و همچنین افتخاری است که انقلاب اسلامی ایران برای ملت فلسطین ایجاد کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: الزواوی بعد از هانی الحسن که نخستین سفیر فلسطین در ایران بود، یکی دو سال بعد سفیر فلسطین در تهران شد و چون مدت زمان طولانی سفیر بود از ایشان به عنوان مقدم السفرای کشور یاد می شد.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت: مرحوم الزواوی از نظر اندیشه اسلامی و اندیشه ورزی، فردی صاحب صلاحیت بود و در مسایل سیاسی و اسلامی آگاهی عمیقی داشت و هم سیاست و هم مسایل اسلامی را خوب درک می کرد.

وی با بیان اینکه قضیه فلسطین قضیه ویژه ای است و ضمن اینکه ظلمی به ملتی شده و ملت فلسطین از کشورشان بیرون رانده شدند، گفت: فلسطین جایگاه ویژه ای در قلوب مسلمین جهان دارد و قدس شریف اولین قبله گاه مسلمین بوده و قضیه فلسطین با دلهای مسلمین در هم تنیده شده است.

صالحی افزود: مرحوم الزواوی پرچم مبارزه با صهیونیسم را به سهم خودش در دست داشت و نگذاشت این پرچم به زمین بیفتد. وی تا آخرین روز حیاتش جانبداری از حق کرد و خیلی واضح و روشن بدون در نظر گرفتن شرایط، حق را بیان می کرد و موضع گیری روشنی داشت.

وی در پایان گفت: مرحوم الزواوی مردی بزرگ بود و علاقه ویژه ای به امام خمینی (ره)، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب  و نیز انقلاب اسلامی ایران داشت و همیشه می گفت: این انقلاب اسلامی حامیانی مجهول در زمین و حامیانی معلوم در آسمان دارد و به این انقلاب آسیبی نخواهد رسید و به اهداف و مقاصد خودش خواهد رسید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا