اخبار جمعیتخبر یک

در نشست «بررسی اجلاس بغداد اهداف، نتایج و افق ها و تاثیر آن بر محور مقاومت» مطرح شد:

فردوسی پور: با تقویت همکاری های منطقه ای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به زباله دان تاریخ خواهد رفت/ رویوران: بازیگران منطقه ای در تلاش برای بازتعریف نقش آفرینی خود پس از عقب نشینی آمریکایی ها هستند

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، سه شنبه  16 شهریورماه نشست مجازی «بررسی اجلاس بغداد اهداف، نتایج و افق ها و تاثیر آن بر محور مقاومت» با حضور «مجتبی فردوسی پور» دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران  و «حسین رویوران» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ساختمان جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد. این نشست به طور آنلاین در کانال اینستاگرامی Ghebleye_aval2  و صفحه آپارات جمعیت دفاع از ملت فلسطین پخش شد.

«مجتبی فردوسی پور» سفیر سابق ایران در اردن در این نشست تاکید کرد: برای بررسی چرایی برگزاری اجلاس بغداد باید عوامل متعدد داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گیرد، عواملی که هر کدام از آنها به نوبه خود تاثیرگذار بودند.

وی در ارتباط با دخالت های خارجی در عراق گفت: واشنگتن تلاش دارد از رهاورد توافقنامه استراتژیک با بغداد،از وضعیت سخت افزاری نظامی به وضعیت اقتصادی شیفت کند و بر اقتصاد، منابع و ثروت های عراق سیطره پیدا کند، آنها تلاش دارند که شرکت های امنیتی شان بتوانند در این قالب جایگاه خود را تضمین کنند.

فردوسی پور در ادامه تاکید کرد: آمریکا در تحولات عراق اهداف متعددی را دنبال می کند که کنترل ایران و محور مقاومت، عربیزه کردن و سکولاریزه کردن عراق در راستای کاهش نفوذ ایران و نفوذ در بخش اقتصادی برای افزایش جای پای خودش در عراق از مهمترین آنهاست.

وی با اشاره به مشارکت سازنده ایران در نشست بغداد، افزود:  ما معتقدیم که منطقه بعد از چندین دهه ناآرامی و جنگ باید به سمت فضای شراکت و همکاری حرکت کند. برهمین اساس ما از حضور عراق در مذاکرات منطقه ای و گفتگو و مذاکرات با همسایگان حمایت کردیم، چون معتقدیم با همکاری های منطقه ای بحث عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به زباله دان تاریخ خواهد رفت. معتقدیم ظرفیت های عراق باید تقویت شود و این کشور به سوی اقتدار و ثبات بیشتر حرکت کند.

فردوسی پور تاکید کرد: نگاه ما به اجلاس عراق مثبت است و باید مشارکت و همکاری منطقه ای در راستای ثبات عراق بدون دخالت  آمریکایی ها تقویت شود.

«حسین رویوران» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه این نشست گفت: برگزاری این اجلاس ریشه در مسائل داخلی و منطقه ای دارد. آمریکا از  زمان سقوط صدام، عراق را اشغال کرده و همچنان نیز دخالت می کند.  تغییر  وضعیت اکثریت شیعه در ساختار سیاسی عراق یکی از اهداف مهم آمریکایی ها بود. تظاهرات در میدان التحریر و اعتراضاتی که در شهرهای شیعه رخ داد به همین دلیل بود چون جامعه هدف آنها شیعیان و تغییر رویکرد آنها بود. شعارهای مطرح شده در این اعتراضات غالبا ضد مرجعیت ، ضد حشد الشعبی و ضد ایران بود چون می خواستند علیه ایران و مرجعیت عراق  یک جبهه تشکیل دهند.

وی در ادامه گفت: یک بحث جدی وجود دارد؛ آمریکا از افغانستان عقب نشینی کرد و از عراق تا آخر سال نیز عقب نشینی می کند، همه بازیگران منطقه ای در  تلاش برای بازتعریف حضور خود در منطقه در پی ایجاد خلاء عدم حضور آمریکایی ها هستند.

رویوران در ارتباط با اجلاس بغداد نیز گفت: عراق احساس می کرد که با برگزاری این اجلاس  منطقه ای بر مبنای همکاری و مشارکت متقابل، نه تنها عراق را در محور یک تشکل منطقه ای قرار دهد بلکه مشکلات امنیتی عراق را نیز حل کند، چون آنها معتقدند مشکلات آنها تنها داخلی نیست و بیشتر مشکلات آنها ناشی از رخدادهای منطقه ای است و اگر بتوانند منطقه را کنترل کنند می توانند دستاوردهای بهتری داشته باشند.

 

در نشست «بررسی اجلاس بغداد اهداف، نتایج و افق ها و تاثیر آن بر محور مقاومت» مطرح شد:فردوسی پور: با تقویت همکاری های منطقه ای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به زباله دان تاریخ خواهد رفت رویوران: بازیگران منطقه ای در  تلاش برای بازتعریف نقش آفرینی خ

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا