اخبار جمعیتخبر یک

در نشست تخصصی تحولات یمن و معادلات جدید مطرح شد: روس ها تحولات خاورمیانه و اروپا را جدا نمی دانند/ بزرگترین دستاورد نیروهای مردمی یمن ایجاد حالت بازدارندگی بوده است/ اوضاع امروز یمن ترکیبی از نگرانی های استراتژیک آمریکا و نقشه های انگلیس است/ دولت نجات ملی لیاقت خود را نشان داده است

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین،نشست بررسی آخرین وضعیت منطقه غرب آسیا و تاثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر اوضاع خاورمیانه با حضور صاحب نظران این حوزه از جمله رضا میرابیان سفیر سابق ایران در کویت و سید رضا صدر الحسینی و محمد علی مهتدی و حسین  رویوران کارشناسان مسائل منطقه در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این نشست، صدر الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه به بیان نظرات خود پرداخت.

او در این باره گفت: امروز بالاترین نسل کشی سال های اخیر در کشوری به نام یمن در حال رخ دادن است. در این نشست می خواهیم آینده دولت برگرفته شده از انصارالله و شرایط مخالفان این جنیبش و موافقان این حنبش مقاومتی را در منطقه مورد ارزیابی قرار دهیم.

ریاست داعش در منطقه به برادر بزرگ رئیس قبلی که به نظر می رسد در حمله هوایی آمریکا به هلاکت رسیده سپرده شده و این گروهک در حال احیا است که البته با برخی ماموریت ها هم همراه است.دولت نحات ملی در بسیاری از بخش های اقتصادی و مالی موفق شده بسیاری از بحران ها را پشت سر بگذارد اما سوال این جاست که این دولت بسیار کوچک چگونه امروز می تواند بازار جهانی نفت را کنترل کند و اینگونه تاثیر گذار باشد.

همچنین با عنایت به تفاصیل و اتفاقاتی از جمله انتقال کانون تمرکز آمریکا از خاورمیانه به منطقه اوراسیا باید تحلیلی را درباره آینده محور مقاومت ارائه دهیم.

میرابیان دیگر کارشناس مسائل منطقه و سفیر سابق ایران در کویت در ادامه گفت: جبهه مارب و شبوه در حال ورود به فاز جدیدی است. پیشتر مارب در آستانه سقوط بوده و انصارالله وارد شبوه شده بود و در حالی که مارب و شبوه در حال فتح کامل بود اتفاقاتی مشکوکی در راستای عقب نشینی نیروهای یمنی رخ داد. اگر شبوه سقوط میکرد؛ بزرگترین چاه های نفتی این منطقه تحت سیطره انصارالله در می آمد امری که بشدت آمریکایی ها را از این موضوع هراسان می کند.

وی افزود: سفیر انگلیس در عربستان در این باره می گوید: اعتراف می کنم که باید در مضمون قطعنامه 2216 تجدید نظر کنیم. چرا؟ به این دلیل که سیطره انصارالله بر زمین به طور روزانه در حال تغییر است و این تحولات به نفع یمن، ابتکار عمل را از ما می گیرد. در تاریخ 9/9 معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در نشریه مرکزی آمریکا مقاله ای را منتشر میکند بدین گونه که دشمنان واشنگتن در یمن پیروز خواهند شد و نه دیر، بر منابع انرژی در یمن مسلط خواهند شد. ما خواستار دخالت مستقیم آمریکا در یمن هستیم.

آمریکایی ها آژیر خطر را در یمن شنیدند. با سفرایشان تلاش کردند تا انصارالله را کنترل کردند. در نخستین اقدام نیروهای عمالقه را از جنوب حدیده فراخواندند. در ابتدا نگفتند کجا می روند. بعدتر این نیروها به شبوه منتقل شدند. در تاریخ 24/08 سرتیپ مالکی سخنگوی ائتلاف عربستان در توجیه عقب نشینی صورت گرفته از سوی نیروهای مزدور سعودی گفت که اقدام برای پشتیبانی از دولت یمن است. عقب نشینی نیروها در این راستا صورت می گیرد.

او گفت: در اواسط جنگ آمریکا با نیروی بیشتری وارد شد و اماراتی هایی که آتش بس ناگفته ای را به انصارالله اعلام کردند. اگر دوباره می بینیم که نیروهای اماراتی به جنگ وارد می شوند و بمباران سنگینی را اعمال می کنند اینطور نیست که بدوت تحریک اقدام کرده باشند آنها در جارچوب «پلن بی» آمریکا با استفاده از بمباران سنگین از سقوط شبوه و مارب سقوط جلوگیری کردند. آمریکایی ها در دهه 80 گفته بوبدند که نفت یمن از عربستان هم بیشتر است لذا تمام نیروی خود را وارد می کنند تا جلوگیری کنند از سقوط این دو استان. حتی آمریکایی ها القاعده را نیز وارد کردند و شبوه را از دست انصارالله خارج نمودند.

پس از آن جریان، جبهه های مارب و شبوه وارد فضای مسکوتی شد. در ادامه آمریکایی ها و سعودی عملیاتی را در شمال غرب یمن اجرا کردند تا بندر مینی را از دست انصارالله خارج کنند که شکست خوردند.

دومین بخش فشار آمریکایی ها و عربستانی ها به یمنی ها در حوزه انرژی هست. در گذشته منابع نفتی از شمال به جنوب میرفت اما امروز این اقدام با مشکل مواجه شده است. و همین مسئله موجب شده تا یمنی ها در حوزه حمل و نقل با مشکل مواجه شوند.عملیاتی که روز جمعه توسط نیروهای مسلح یمن انجام شد در پاسخ به همین تحریم ها و مشکلات و محاصره عربستان علیه یمن بود.

به نظر می رسد اظهاراتی که از سوی وزیر اعلام دولت یمن انجام میشود، صریحا آنچه که امروز در صحنه برای یمن رقم میخورد توسط انگلیس ها در حال برنامه ریزی شدن هست. آنان بدنبال این هستند که انصارالله با هرگونه قطعنامه ای در شورای امنیت کنار بیایند و امتیاز بدهند اما عملیات دیروز چیز دیگری را اثبات کرد.

مهندی در ادامه گفت: امروز در آغاز 8 امین سال انقلاب یمن علیه عربستان سعودی هستیم. زمانی که بهار عربی در کشورهای مصر و تونس صورت گرفت در یمن هم همین اتفاق با انقلاب مردمی علیه مقامات عربستان صورت گرفت. عربستان از تمامی این انقلاب ها ترسیده بود. اما در مورد یمن بیشتر ترسید.

اولا به این دلیل که یمن را حیاط خلوت خود میدانست و معتقد بود که انقلاب یمن روی مردم عربستان تاثیر بگذارد این اشتباه استراتژیک بود. آقای بن سلمان جنگ را راه انداخت و فکر کرد که دو هفته ای یمن را فتح میکند. به نظر می رسد که تاریخ را خوب نخوانده بود چراکه مردم یمن مردم مقاومی هستند.

اکنون پس از گذشت 7 سال ملت یمن با توجه به ساخت موشک های دوربرد و پهپاد بدست آورده عملا بازدازندگی ایجاد کرده است. موشک هایی که عربستان را با برد 1450 کیلومتر کشوری در تیررس و بسیار خطرناک تبدیل کرده است. این برد می توانست به بندر ایلات در اراضی اشغالی نیز برسد.

اینجا چند مورد وجود دارد اینکه عربستان و آمریکا نیستند کشورهای دیگر هم در این حوزه ورود کرده اند چراکه بخش بزرگی از منبع انرژی در جهان از همین منطقه تامین می شود.

اما هیچ قدرتی از لحاظ نظامی قادر نیست ملت یمن را به زانو در بیاورد آنها در ادبیات شان از یمنی ها نام نمی بردند آن ها می گویند حوثی ها. زمانی که این حرکت به صنعا رسید و میلیون ها نفر به این انقلاب پیوستند و انصارالله تشکیل شد بحث تمام مردم یمن را در بر گرفت.این چیزی است که رسانه های غربی سعی دارند نشان ندهند و سرپوش بگذارند. آن ها سعی دارند بگویند که چیزی به نام مقاومت یمن وجود ندارد.

مسئله اوکراین و عملیات نظامی روسیه در اوکراین بحث دیگری است، قیمت نفت در سرتاسر جهان در حال افزایش است و هر بشکه به 200 دلار رسیده و آمریکا از کشورهای نفت خیز خواسته تولیدات نفتی خود را بالا ببرند. در همین حال یمنی ها تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار می دهد و این دلیلی بر قدرت انصارالله است که نقش جهانی بازی می کند.

دومین بحث بحث آوارگان اوکراینی در اروپاست. رسانه های غربی غوغا می کنند که اینها چقدر مظلوم هستند. این در حالی است که در بسیاری از مناطق اوکراین برق و غذا هست و روسیه تنها زیرساخت های نظامی اوکراین را هدف قرار می دهد.

موجی که جدیدا در سرتاسر جهان راه افتاده گویای این است که چرا غرب به مسئله یمنی ها و مردم مسلمان خاورمیانه نمی پردازد. این مسئله در داخل غرب هم صاحب صداهایی است و ما هم باید این مسئله را در رسانه های بین المللی نشان دهیم.

آخرین نکته این است که آمریکایی ها تمامی نقاط یمن را بمباران کرده اند. دیگر هدف نظامی وجود ندارد به اندازه کافی خانه های مردم در حال بمباران و تلفات دهی هست و محاصره هم همچنان ادامه دارد. حتی اگر رسانه های غربی الان هم شروع کنند بسیار دیر است.

معادله در یمن همچنانکه در لبنان و فلسطین و غزه به نفع مقاومت است در این کشور نیز به نفع مقاومت یمنی ها هست. آن ها بازدارندگی ایجاد کرده اند .اگر تمام ارتش های دنیا هم برای جنگ علیه یمن فراخوانده شوند بازهم مردم یمن شکست نخواهند خورد.

حسین رویوران در ادامه بحث گفت: تحلیل شرایط یمن در چارچوب جنگ نتیجه دقیقی ندارد. قطعا ما باید برگردیم به ریشه حوادث در سال 2011، زمانی که بیداری اسلامی شروع شد در یمن هم رخ داد. اما در یمن و بحرین این قیام رهبری پیدا کرد و این نکته متقاوتی است. قیام مردم منجر شد. علی عبدالله صالح و عبدر به منصور به عنوان عنصر موقت بمدت 2 سال آمده بودند اما پس از این دیدیم که علیه مردم یمن می خواستند کودتا کنند و دستور دادند به ارتش که مردم را سرکوب کنند سرکوبی که در حقیقت بخش عمده آن عبدالملک حوثی را هدف گرفته بود.

اینجا بود که ارتش اینکار را نکرد و به مردم پیوست و همزمان هم گفتگوهای ملی شروع شده بود و منصور از اجرای آن خودداری کرد در چنین شرایطی که خود او فاقد مشرویت بود با لباس زنانه به عربستان فرار کرد. او از آن پس تبدیل شد به ابزارفشار عربستان در مجامع بین المللی علیه یمن.این قضیه و این نقطه آغاز بحث مشروعیت در این تحلیل اهمیت ویژه ای دارد.

صدرالحسینی در ادامه گفت: ما باید نگاهی به گذشته نزدیک داشته باشیم. تغییر فاز دفاعی در سال 2019 به فاز عملیاتی. این می تواند دستاورد خوبی باشد از اینکه یک جریان مقاومتی در طوفان دشواری ها می تواند در 2 حوزه اقتصادی و نظامی رشد قابل توجهی داشت باشد. می توانیم آینده خوبی را تصور کنیم.

رونمایی های انصارالله در حوزه دریایی نکته ای حائز اهمیت است. در حالی که عربستان اجازه سوخت رسانی به یمنی ها را نمی دهد یگان دریایی یمن رفت و کشتی پر از تسلیحات اماراتی ها را در دریا هدف قرار داد.

عملیات پهپادی 900 کیلومتری پهادهای انصارالله در خاک عربستان و .. باعث شد تا تغییراتی در حوزه قیمت نفت و انرژی در سرتاسر جهان رخ بدهد.

اکنون دولت نجات ملی یمن وزارتخانه دارد و کمترین اعتراضات را ما در شمال می بینیم. در حوزه اداری، فرهنگی و اقتصادی و … موفق شده است و این توانایی را دارد تا 1 میلیون نفر را در شمال یمن گرد بیاورد و راهپیمایی عطیمی را سامان دهی کند.

ورود قدرت های بزرگ جهانی به شرایط کنونی یمن می تواند تاثیر گذار باشد یا خیر. روسیه ای که تحت تحریم های شدید است و طی 7 سال گذشته با فاصله درباره یمن به موضع گیری می پرداخت امروز می تواند برای فشار به غرب درباره یمن اظهار نظر کند و وارد عرصه یمن شود.به نظر می آید یکی از فرصت هایی که مقاومت می تواند از شرایط امروز روسیه استفاده کند همین موضوع است. به یاد داریم شرایط در سوریه با ورود سیاسی روسیه به عرصه توانست اوضاع را در سوریه به نفع بشا اسد و جبهه مقاومت تغییر دهد امروز هم همین انتظار را داریم که با ورود روسیه به یمن اوضاع تغییر کند.

میرابیان گفت: بعید است که روس ها گره ای از کار یمن بازکنند قطعنامه 2216 همین مسئله کلیدی است غول 2216 باید شکسته شود.

یمن 3 هزار کیلومتر ساحل دریا دارد 500 هزار کیلومتر مربع جمعیتی 30 میلیونی و اشراف به بحر العرب و .. به چنین پتانسیلی اگر بنادر آزاد و عملکرد راحت داشته باشد جه اتفاقی می افتاد؟به گفته آمریکایی ها خلبانان ائتلاف عربستان علیه یمن مزدور کشورهای آفریقایی و انگلیس و.. هستند کاری که یمنی ها انجام دادند از مرحله دفاع به هجوم و بازدارندگی و هدف گیری مناطق حیاتی عربستان سعودی رسیدند.

در تاریخ  13/ 9 /2021 مدیر اجرایی شرکت نفت یمن گفت که کشورهای عربستان و امارات و مزدوران آن ها نیمه نوامبر 2021 4.5 میلیون بشکه نفت را غارت کرده و در عرض 19 روز به حضرموت ارسال کردند.

به نظر من یمن یکی از امن ترین مناطق جهان است. در این کشور طی 7 سال گذشته یکبار نشنیدیم که عملیات انتحاری یا خون خواهی به وقوع پیوندد. دولت نجات ملی یمن به خوبی اوضاع را کنترل کردند.

همین الان فرآورده های سوختی در صنعا ارزشش از عدن بیشتر است.

مهندی در پایان گفت: عنصر نیروی زمینی ارتش یمن و کمیته های مردمی انصارالله که با کمترین امکانات در حال جنگ در جبهات مختلف هستند موفقیت های خوبی را بدست آورده اند.

این نیرو باید قابل اتکا باشد اما در مقابل ارتش عربستان عقیده کافی ندارد ارتش عربستان از پاکستانی ها نیرو خواستند از مصری ها خواستند آن ها قبول نکردند به جز ارسال دو کشتی نظامی. سودانی ها هم رغم ورودشان به جنگ انگیزه کافی برای ورود به یمن ندارند و اکثرا کشته به سودان باز می گردند.

روسها موضوع اوراسیا را با مسئله خاورمیانه ربط داده اند و این ها را جدا نمی دانند.الان دیگه مسئله حوثی ها و انصارالله نیست الان مسئله امنیت باب المندب و دریای سرخ است. آمریکا و رژیم صهیونیستی حاضر نخواهند شد که امنیت این دو منطقه در اختیار انصارالله قرار گیرد نیرویی که در شعارهایش پیداست که علیه اسرائیل و آمریکا و سعودی ها است. راه حل سیاسی برای جنگ یمن بعید است آن ها نخواهند پذیرفت این مسئله را. بویژه الان که انصارالله دیگر تنها نیست و نیروهای مقاومت با هم عمل می کنند. سید حسن نصرالله هم در سخنرانی پیشین خود به همین مسئله اشاره کرد.

مسئله یمن بین المللی تر خواهد شد و مقاومت فعالتر و طرف مقابل نیز زیر فشار قرار خواهد گرفت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا