اخبار جمعیتخبر یک

محفل شاعرانه ایران و فلسطین در طلیعه ظهور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین،محفل شاعرانه “ایران و فلسطین در طلیعه ظهور” به همت جمعیت دفاع از ملت فلسطین و با همکاری دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین ، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وموسسه شهرستان ادب در سالن هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور شاعران جوان برگزار شد.

سید مجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در محفل شعر” ایران و فلسطین، در طلیعه ظهور” با تاکید بر اینکه قرآن همه مومنان را دعوت به جهاد در راه خدا می کند گفت: این آیه که از آن به عنوان آیه جهاد یاد می کنند، بیشترین تطبیق را با داستان فلسطین دارد. فلسطینی که یک قوم پلید و زشت کردار و جنایتکار از اقصی نقاط جهان به آن آمده ومردمش را از ان آواره کرده و تحت ستم قرار داده اند.

ابطحی با اشاره به اینکه شهر در واقع به مثابه یک رسانه است گفت: شعرها برخی روایت گذشته است و حماسه گذشته یک ملت را روایت می کند که البته خوب هم است.  برخی شعرها هم روایت حال و شرایط کنونی است که این هم خوب است اما ما امروز شعری را نیاز داریم که ما را به آینده ببرد و آینده را برای ما ترسیم کند و ما را به اهداف رهنمون کند.

دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با اشعاره به عنوان برنامه که تاکید بر ظهور دارد، افزود: همه جهانیان در کشورهای مختلف نسبت به شرایط موجود ناراضی و به دنبال تغییر هستند و این حس در آنان غالب است که نظام بین الملل به بن بست رسیده است و لذا به دنبال تغییر و نجات هستند.

وی ادامه داد: روزی آرزوی ما این بود که برد سنگ های فلسطینی افزایش یابد اما امروز معادله فلسطین تغییر کرده است تا جائیکه در هفته گذشته 175 عملیات علیه اشغالگران صهیونیست انجام شده که فقط 23 مورد آنها تیراندازی گسترده علیه اشغالگران بوده است.

وی گفت: امروزه دشمن بیش از 50 درصد ارتش خود را برای مقابله با فلسطینیان به کرانه باختری آورده است. ارتشی که روزی توهم شکست ناپذیری اش نوعی بازدارندگی برای اسرائیل ایجاد کرده بود اما اکنون ترس در جان این ارتش است تا جائیکه بالاترین میزان خودکشی در میان ارتش های جهان را دارا است.

ابطحی با تاکید بر اینکه شاعران برای اینکه نگاه به آینده در حوزه فلسطین داشت باشند باید دارای تحلیل سیاسی و نیز آشنا به آخرین اخبار و تحولات این حوزه و نیز آخرین مواضع مقام معظم رهبری باشند، افزود: فاصله ادبیات و فرهنگ ایران و فلسطین تنها با تعامل و گفتمان مشترک قابل حصول است. این امر با دیدارهای مشترک میان شاعران ایران و فلسطین و محور مقاومت دست یافتنی است.

این کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی گفت: جوامع باید دارای آرمان های متعالی باشند. ملتی که آرمان متعالی داشته باشد دچار انحراف و شکست نمی شود و تحت تاثیر القائات قرار نمی گیرد. آرمان متعالی انسان های الگو و سلبریتی های خودش را هم شکل می دهد.

در این مراسم که دکتر مهدی عبداللهی اجرای آن را بر عهده داشت ، استاد علی محمد مودب و دکتر علی داوودی از شاعران شاخص و پیشکسوت شعر انقلاب نیز به ارزیابی محتوایی اشعار پرداختند.

در این برنامه دکتر محمد حسین نجفی، علی غنی، رباب کرمی، امین اکبری، محدثه آشتیانی، محمدسعید زارع، ریحانه ابراهیم زادگان، سید جعفر حیدری، میثم یوسفی از شاعران جوان، اشعاری را در باره انقلاب و فلسطین قرائت کردند.

  علی محمد مودب،مدیرعامل “شهرستان ادب”، طی سخنانی در محفل شعر”ایران و فلسطین، در طلیعه ظهور” گفت: مساله فلسطین و قدس نیازمند بازاندیشی مداوم خصوصا از سوی شاعران است و پرسش در اینکه راز این پدیده چیست؟ چرا مسجد الاقصی همانگونه که در بیان امیرالمومنین(ع) آمده یکی از چهار مسجد مهم اسلام است؟ همچنین تعریفی که یهودیان از انسان دارند چیست و چرا این قوم با دیگران و خصوصا با مردمانی که می خواهند بندگی خدا کنند، سر درگیری و جنگ دارد؟

مدیرعامل شهرستان ادب افزود: در سخنان بزرگان آمده که موضوع فلسطین و قدس کلید گشایش برای جهان است و آزادی قدس فتوحاتی را نصیب جهانیان خواهد کرد.لذا باید مدام قدس را مورد تحقیق قرار داد تا ببینیم مساله اصلی چیست و دعوای این قوم اشغالگر فلسطین با عالم چیست؟

وی تاکید کرد: یهود و صهیونیسم جماعتی قومگرا و خودمحور و خود پرست هستند و این خود پرستی را به جهانیان آموزش داده اند و متاسفانه ما که شلاق واره ستم آنان هستیم به نوعی گرفتار آنانی شده ایم که با ما دعوا دارند!

این شاعر پیشکسوت انقلاب با اشاره بر اینکه؛ شاعران کسانی هستند که می توانند مساله را دقیقتر ترسیم کنند و ماهیت این قوم خودمحور و خودپرست که با همه سر ستیز دارند را آشکار کنند، گفت: این قوم امروز حتی با خانواده نیز سر ستیز دارند. با این همه این قوم خودپرست بر سر اصول خود ثابت هستند اما تلاش دارند دیگران را تحت سیطره خود دراورند.

وی خاتمه سخنان خود افزود: نبرد قدس، نبرد آخر میان انسانی است که به دنبال بندگی خدا است با انسانی که می خواهد بندگان خدا، بنده او باشند.

استاد علی محمد مودب در پایان گزیده ای از ابیات مثنوی بلند “چاووشی قدس” را که اسامی بعضی از شهدای شاخص محور مقاومت در آن به زیبایی آورده شده بود، قرائت کرد.

دکتر علی داوودی؛ مدیر دفتر شعر حوزه هنری هم در محفل شاعرانه ” ایران و فلسطین، در طلیعه ظهور” که به گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  برگزار شده بود،گفت:

مدیر دفتر شعر حوزه هنری افزود: آنچه در شعرهایی که قرائت شد به نوعی مشترک بود بحث وطن و سرزمین بود و حتی در شعرهایی که از اسطوره هایی چون رستم یاد شد و یا شخصیت هایی چون امام خمینی و سردار سلیمانی، همه به نوعی می رساند که اینها فرزندان این سرزمین و فدایی هستند و لذا وطن فصل مشترک همه این اشعار است.

داووی اضافه کرد: اگر بخواهیم یک فصل ممیز در شعر تطبیقی فلسطین با شعر و ادبیات دیگر جوامع داشته باشیم، آن فصل ممیز “خانه” است. مفاهیمی چون ستم، تبعید، زندان و اختناق در همه شعرها و ادبیات جوامع مختلف وجود دارد اما در ماجرای فلسطین یک مساله فراتر از اینها را می توان دید و آن غارت هویت وهمه داشته یک قوم است. این موضوع از چنان اصالتی برخوردار است که در هیچ جامعه ای حتی در ادبیات سرخپوستان امریکا نیز دیده نمی شود و در واقع این غارت هویت و داشته در شعر فلسطین معادل خانه و زادگاه است.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری اضافه کرد: از همان آغاز بحث تشکیل اسرائیل (اعلامیه بالفور و حتی قبل از آن) این شاعران بودند که نسبت به اشغال وطن هشدار می دادند. البته در سوی دیگر نیز شاعران یهودی بودند که بحث اشغال فلسطین و تاسیس رژیم صهیونیستی را به عنوان یک آرمان مطرح می کردند. یعنی این ایده را که باید سرزمینی را از دست قومی بگیرند و آرمان شهر خود را در آن بسازند.

داوودی با تاکید بر اینکه ؛ پیوند میان سرزمین و شعر همیشه بوده است و فلسطین عزیز در این مضمون برجستگی خاص و متمایزی دارد گفت: مضمون فلسطین در شعر انقلاب نیز در دهه های گذشته برجستگی خاص داشته و شاعران همواره به آن توجه داشته اند.

دکتر علی داوودی نیزسخنان خود را با غزلی به پایان برد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا