اخبار جمعیتخبر یک

نشست تخصصی «گسترش انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری و تحلیل انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی»

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، نشست تخصصی «گسترش انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری و تحلیل انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی» بعد از ظهر روز (سه شنبه 17 مهرماه) در سالن جلسات جمعیت دفاع از ملت فلسطین بر گزار شد.

در این نشست که با حضور فعالان حوزه فلسطین و اصحاب رسانه برگزار شد حسین رویوران، معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین؛ دکتر سعدالله زارعی، رییس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور به تشریح موضوع گسترش انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری و تحلیل انتخابات اخیر در رژیم صهیونیستی پرداختند.

در ابتدای این نشست دکتر سعدالله زارعی گفت:برگزاری  5 انتخابات در چهار سال در رژیم صهیونیستی، حاکی  از ضعف این رژیم و بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی است. با این حال هنوز مشخص نیست که این انتخابات بتواند گره از کار و مشکلات موجود در رژیم صهیونیستی باز کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که این انتخابات توانسته باشد مشکل این رژیم را حل کند.

زارعی افزود:با تاکید بر اینکه  نتانیاهو میخواهد این انتخابات را قطعی و با دوام معرفی کند اما گفت، در این ارتباط چند نکته مهم وجود دارد که نشانگر ابهام زیاد در این باره است:

وجود یاس حاکم بر اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی در میان نخبگان اسرائیلی شاخص مهمی در این ارتباط است.  در این راستا نفتالی بنت در ماه می(اردیبهشت) امسال طی نامه ای که خطابش جامعه صهیونیستی بود با عنوان «نامه‌ای برای اکثریت خاموش اسرائیل در 75 سالگی تاسیس اسرائیل» نوشت در طول تاریخ یهود طی 3 مرحله ی دارای حاکمیت بوده است که دو مرحله اول آن به شکست انجامیده است:

وی افزود: دوره اول حکومت یهود حدود 80 سال بوده است که به دلیل دوپاره شدن و اختلافات داخلی شکست خورد و پایان یافت.

دوره دوم آن به زمان اوایل تاریخ میلادی بر می گردد که فقط 75 سال به درازا کشیده شد و توسط رومیان عمرش به پایان رسید.

زارعی گفت: نفتالی بنت دوره سوم را دوره کنونی یعنی حکومت اسرائیل می داند که در 75 سالگی خود است. بنت در نامه تاکید می کند که دوره کنونی  شرایط حساسی برای ما است و  این سوال را مطرح می کند که آیا جامعه اسرائیل می تواند از این شرایط موفق عبور کند؟ بنت می افزاید که اگر ما در انتخابات آینده پیروز نشویم این حکومت ممکن است 80 سال دوام نداشته باشد. در این نامه بنت اشاره کرده است که اگر ما پیروز نشویم ممکن است همه چیز فرو بریزد و احتمال جنگ داخلی در اسرائیل وجود دارد.

رئیس موسسه اندیشه سازان نور در ادامه گفت : چالش انتخابات در رژیم صهیونیستی هنوز برطرف نشده و نتانیاهو با سابقه 4 دور پیاپی نخست وزیری کارنامه ی خوبی از خود باقی نگذاشته و عملکرد مثبتی نداشته است که نمونه های آن خروج اسرائیل از خاک لبنان، جنگ های متعدد 33 روزه و 22 روزه و…. که نتیجه ی همه ی این جنگ ها شکست برای اسرائیل بوده است.

وی ادامه داد: در دهه های گذشته افراد سیاسی در اسرائیل در هر دوره چهره های جدیدی می آمدند و اما در این چند سال چهره های قبلی و تکراری در سیاست اسرائیل را شاهد هستیم و احزابی را می بینیم که عمر این احزاب کمتر از 3 ماه هست و یا احزابی که امروزه هیچ اثر و نشانه ای از آن ها وجود ندارد مثل کادیما یا حزب کار. امروز اسرائیل دچار تنش امنیتی فراگیر هست و اسرائیل برای فرار از واقعیت حکومت خود، فراری رو به جلو دارد که هر از چندگاهی حمله‌ی کور به سوریه دارد که عمدتاً دستاوردی برای آن ندارد و این حملات کم اهمیت است.

زارعی تاکید کرد: در سال 2021 تعداد 10850 اقدام علیه اسرائیل توسط فلسطینی ها انجام شده که از این تعداد 8600 مورد آن با موفقیت انجام شده است و مقامات رژیم صهیونیستی گفته اند که این اقدامات نسبت به مشابه سال گذشته 20% رشد داشته است و امروز علاوه بر غزه ، کرانه ی باختری یک تهدید جدی برای اسرائیل است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که روند اضمحلال رژیم صهیونیستی که یک واقعیت در جریان است و رسانه ها چگونه باید افکار عمومی را نسبت به آن آگاه کنند،گفت: متاسفانه ذهن جامعه ایران نسبت به تحولات رژیم صهیونیستی بیشتر درگیر رخدادها است و نه روندها. این در حالی که رسانه های باید بر روی روندها تمرکز کنند و نه رخدادها.

وی افزود: متاسفانه حتی در حوزه توجه و انعکاس به رخدادها هم با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

اسرائیل در جنگ 1973 در مقابل مصر حقیقتا یک شکست بزرگ را متحمل شده بود. هزاران سرباز اسرائیلی در این جنگ کشته شدند. ارتش مصر شبه جزیره سیناء پس گرفت اما به دلیل وابستگی مصر به بلوک های قدرت و تحت فشار آنها ناگزیر شد این فتح بزرگ را ترک کند.

سرلشکر شاذلی در کتاب خاطرات خود در این ارتباط می نویسد که نظامیان مصر با چشمانی اشکبار از شبه جزیره سیناء خارج شدند.

بعد از این جنگ اسرائیل در مسیر سقوط حرکت کرده است و طی این مدت تنها با حمایت قدرت های جهانی و رژیم های خائن منطقه ای به حیات خود ادامه داده است.

همه این روندها نشان دهنده آن است که این رژیم در مسیر فروپاشی قرار گرفته است.

زارعی در خصوص توافق مرزی لبنان که نتانیاهو با شعار ترک آن پیروز انتخابات شده است گفت: نتانیاهونمی تواند آن را لغو کند. این توافق به دلیل نیاز شدید اسرائیل بوده است و اگر بخواهد آن را لغو کند باید از منافع و درآمدهای حاصل از دریای مدیترانه کاملا چشم پوشی کند حال آنکه اسرائیل به این منافع به شدت نیازمند است.

وی افزود: اسرائیل در شرایطی نیست که بتواند آرزوهای خود را محقق کند. اما ذهن ایرانی این روندها را نمی بیند بلکه فقط رخدادها را می بیند مثلا شهادت شهید فخری زاده و یا انفجار یک تونل در نطنز را می بیند.

وی اضافه کرد: حتی در این بحث رخدادها هم یک طرفه است یعنی رخدادهای طرف اسرائیل را نمی بیند. مثلا انهدام بزرگترین کارخانه تولید تسلیحات پیشرفته اسرائیل در 5 کیلومتری تل آاویو را نمی بیند. عملیات موشکی چندین ساعته بر مواضع و پایگاه ها اسرائیل در بلندهای جولان را نمی بیند.

لذا ذهن حادثه پرور ایرانی، رژیم صهیونیستی را سرپا و قدرتمند می بیند حال آنکه روندها واقعیت اضمحلال اسرائیل را نشان می دهند که ذهن ایرانی نسبت به آن بی توجه است.

در ادامه این نشست دکتر حسین رویوران با اشاره به سخنان بن گوریون، اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود”پیران فلسطین می میرند و نسل های آینده آن نیز فراموش می کنند و نهایتا این سرزمین(فلسطین) برای ما(صهیونیست ها) می ماند، گفت: امروز نسل سوم و چهارم فلسطین با اینکه گفته می شد این نسل گذشته را فراموش می کند اما شاهد این هستیم که آن ها انتفاضه ی اول و دوم و مقاومت در غزه را زنده نگه داشته اند و اراده ی آهنین آن ها نیروهای امنیتی را با چالش مواجه کرده است. مقاومت امروز به جای بالایی رسیده است و امروز از جنین و نابلس و طوباس و شمال کرانه، به الخلیل در جنوب کرانه باختری رسیده است.

وی افزود : نسل جدید فلسطین در واقع بنیانگذار انتفاضه اول و دوم و  مقاومت نوین در جامعه فلسطین است. گسترش مقاومت از سال 2006 نشان داده که اسرائیل با یک مشکل جدی در مقابل آن روبرو است.

رویوران اضافه کرد: توصیه مقام معظم رهبری به اینکه کرانه باختری هم باید مانند غزه مسلح شود اکنون مصداقیت یافته است. گسترش مقاومت در نقاط گوناگون کرانه باختری در واقع بیانگر این نکته مهم است که جامعه فلسطینی آماده و منتظر مقاومت مسلحانه است.

وی ادامه داد؛ پیدایی عرین الاسود مصداق مهمی در این ارتباط محسوب می شود. این گروه سه روز پس از اعلام موجودیت یک عملیات بسیار موفق انجام می دهد و پس از یک هفته یک رژه نظامی قدرتمند را به نمایش می گذارد. این ها نشان می دهد که جامعه از مقاومت استقبال می کند.

در خصوص انتخابات و تشکیل دولت آینده به ریاست نتانیاهو باید بگویم که دولت نتانیاهو نمی تواند دوره چهارساله خود را به پایان برساند.

سابقه رفتاری نتانیاهو نشان می دهد که وی هیچ رفتاری خارج از حیطه خود را نمی تواند تحمل کند. وی در گذشته با لیبرمن بر سر مسائل مختلف اختلاف پیدا کرد و نهایتا در موضوع حمله ارتش به غزه در زمان وزارت لیبرمن بر آن ، بدون هماهنگی با نتانیاهو، لیبرمن از کابینه کنار رفت. بنی گانتس هم که وزیر جنگ بود به دلیل اختلاف با نتانیاهو بر سر بودجه ارتش از ائتلاف با وی خارج شد. یائیر لاپید هم که وزیر دارایی بود به دلیل اختلاف بر سر بودجه با نتانیاهو دچار مشکل شد و از ائتلاف با وی خارج شد.  در واقع نتانیاهو یک شخصیت تمامت خواه است و شریک پذیر نیست بلکه دنبال گماشته است.

رویوران در خصوص حضور ایتمار بن غفیر در ائتلاف با نتانیاهو هم گفت: بن غفیر یک شخصیتی شبیه نتانیاهو دارد و او هم نمی تواند خود را مطیع نتانیاهو ببیند و بارها از دستورهای نخست وزیر وقت یعنی نتانیاهو مبنی بر عدم همراهی شخصیت های سیاسی در تجاوزات گروهی به مسجد الاقصی تمرد کرده است. لذا وجود تنها بن غفیر در دولت اینده می تواند موجب شکست ائتلاف شکل گرفته شود. فهرست تحت رهبری بن غفیر 14 کرسی را در اختیار دارد و در صورت خروج از ائتلاف عملا نتانیاهو برتری عددی را از دست داده و از 64 به 50 کرسی تنزل خواهد کرد.

این کارشناس ارشد غرب اسیا در خصوص شکاف ها در رژیم صهیونیستی هم گفت: رژیم صهیونیستی شکاف های متعدد دارد مانند شکاف جغرافیایی که در واقع شکاف میان اشکناز و سفاردیم است. یعنی شکاف میان یهودی اروپایی و یهودی شرقی و یهودی افریقایی که هر روز گسترده تر هم می شود.

 شکاف طبقاتی مانند اغنیاء بیش از نیمی از ثروت اسرائیل در اختیار 10 نفر است حال آنکه اکثر کارکنان و نظامیان از سفاردیم ها هستند.

شکاف دینی میان ارتدوکس ها و حریدیم ها و سکولارها هم شدید است و به ناامنی ها دامن می زند.

معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود: حرکت جامعه صهیونیستی نشان می دهد که تیم سیاسی در حال حرکت به سمت راستگرایی افراطی است و حال این سوال مطرح است چرا جامعه صهیونیستی به سمت راستگرایی افراطی در حال حرکت است؟ جامعه صهیونیستی آمادگی جنگ داخلی دارد و لذا با مطرح کردن دشمن خارجی تلاش دارند از این جنگ داخلی جلوگیری کنند.  اگر طرح دشمن خارجی نبود این جامعه 10 سال پیش وارد جنگ داخلی شده بود.

رویوران اضافه کرد: روند تحولات در اسرائیل نشان می دهد که وقوع جنگ داخلی حتمی است. در اجلاس های اخیر هرتزلیا اولویت تهدیدات و خطرها برای اسرائیل را تضاد های داخلی مطرح می کنند.

نکته دیگر که بسیار مهم است بحث “عقده 80 سالگی” است که یک بحث جدی در میان افکار عمومی اسرائیل و خصوصا در سطح نخبگی است. جامعه به شدت نگران آینده اسرائیل است. روندهای تاریخی نشان می دهد که دوره های حکومتی اسرائیل کمتر از 80 سال بوده است و این موضوع و با توجه به همه تحولات داخلی ومنطقه ای و بین المللی این نگرانی را دامن زده است که این بار اسرائیل قادر به عبور از 80 سالگی است یا نه؟ که پاسخ ها ناامید کننده اند.

کارشناس ارشد غرب آسیا افزود: فرایند ملت سازی در اسرائیل به شکست انجامیده است و برتری هویت های گذشته مثلا روس بودن، اوکراینی بودن بر هویت اسرائیلی برتری دارد.

برتری نظامی اسرائیل که مهمترین ابزار استمرار حیات اسرائیل بود در مقابل محور مقاومت از دست رفته است.

از سوی دیگر شکاف میان حامیان جهانی اسرائیل هر روز ابعاد بیشتری پیدا می کند خصوصا با شروع جنگ اوکراین. تعطیلی آژانس یهود در روسیه و بازداشت و محاکمه مسئولین آن شاخص مهمی در این ارتباط محسوب می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا