پاسخ به شبهات

بازی اسرائیلی با «صدام» در فلسطین و ایران

سعید رضا دل شکیب - کارشناس مسائل بین الملل:

ایجاد شبه و تردید در بین افکار عمومی کشورِ هدف، یکی از ابزارهای جریان سلطه برای پیشبرد اهدافش در نقاط مختلف جهان محسوب شده و همچنان می شود. مصداق آن این جمله معروف انگلیسی است که می گوید «تفرقه بینداز و حکومت کن». بر این اساس هدف اصلی ایجاد شبهه و تفرقه فراهم کردن زمینه ای برای تحمیل یا بسط یک اراده یا نظر بر اراده و یا نظر دیگر است.

در چارچوب این راهبرد، اخیرا تصویری از تندیس صدام رئیس معدوم رژیم بعث عراق در میدان شهر فلسطینی قلقیلیه واقع در کرانه باختری رود اردن در فضای مجازی ایران دست به دست می گردد که جدا از پشت پرده اصلی نصب این تندیس، دست مایه حمله معاندان و منافقین علیه روابط دو ملت ایران و فلسطین شده است. ضمن اینکه تصویر این تندیس در سال 1396 همزمان با نصبش همان موقع  دستمایه این حملات در فضای مجازی شد اما اینکه چرا مجددا درشرایط کنونی در داخل ایران باز نشر داده شده است، دلایلش نیاز به توضیح دارد.

با این وجود درباب روشنگری این تصویر و تنویر ابعاد آن ذکر چند نکته ضروری است:

الف) بُعد داخل فلسطین:

نخست؛ اینکه فلسطین مدتها در کشمکش میان دو جریان سازش و مقاومت است. جریان سازش از سوی حکام عرب، اسراییل و غرب حمایت می شود و جریان مذاکره از سوی ملت های اسلامی، محور مقاومت منطقه ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران و آزادیخواهان جهان پشتیبانی می شود. جریان سازش دارای دستورکاری فلسطینی –غربی است و جریان مقاومت دستور کار فلسطینی- اسلامی دارد.

دوم؛ نهادها و موسسات حکومتی کرانه باختری رود اردن بواسطه نزدیکی به شهرهای حساس اسراییل از جمله تل آویو در حال حاضر به کمک یک کمیته هماهنگی – امنیتی اسراییل و آمریکا تحت سیطره و اداره جریان سازش قرار دارد. استان قلقلیه نیز درکرانه باختری واقع است و مسئولان ان براساس همین رویکرد انتخاب می شوند. این در حالی است که نهادها و موسسات حکومتی در غزه  دراختیار جریان مقاومت اسلامی قرار دارد.

سوم؛ نصب این یادبود در سال 1396 توسط سرلشکر رافع رواجبه استاندار قلقیلیه صورت گرفت. او علاوه براینکه نماینده محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود نماینده حزب بعث و ارتش موسوم به  آزادیبخش عرب نیز بود که بلافاصله پس از تصدی پست استانداری اقدام به نصب این یادبود دریکی از میادین شهر قلقیلیه کرد. تمایلات حزب بعثی و ناسیونالیستی او در کنار حاکمیت جریان سازش بر کرانه باختری برای چنین اقدامی کفایت می کند.

چهارم؛ علاوه براین، کرانه باختری به دلیل مجاورت با اردن و پیوستگی جمعیتی که این منطقه با آوارگان فلسطینی ساکن در اردن دارد بطور سنتی حیات خلوت اردنی محسوب می شود که از رغد صدام دختر صدام رئیس رژیم بعث عراق میزبانی می کند و علی القائده تمایلات بعثی می بایست آنجا بیشتر باشد. ضمن آنکه صدام در دوره حیاتش و براساس همان تمایلات ناسیونالیسی به شدت از سازمان ازادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات و معاونت محمود عباس حمایت می کرد.

پنجم؛ به نظر می‌رسد که هواداران جریان ناسیونالیستی در جهان عرب یا به‌طور مشخص فلسطینی‌های هوادار ناسیونالیسم بواسطه خیانت های حکام عرب به آرمان فلسطین و همچنین به دلیل نبود یک شخصیت و رهبر کاریزماتیک ملی گرا همچون عبدالناصر به تمثال صدام حسین پناه برده‌اند؛ و تلاش می کنند با احیای افکار و اندیشه‌های وی  در سطح جامعه‌ عرب و افکار عمومی فلسطینی زمینه های ترویج اندیشه‌ها و سیاست‌های ناسیونالیستی گذشته را در برابر افزایش چشمگیر اندیشه های اسلامی در کرانه باختری فراهم نمایند.

ب) بُعد داخل ایران:

نخست؛ از سوی طرف ایرانی هم معاندان جمهوری اسلامی ایران با دستور کار اسرائیلی و سعودی نیز به سم پاشی روابط دو ملت ایران و فلسطین سالهاست کمر همت بسته اند.کم نیستند رسانه های معاندی که شب و روز از زبان ملت ایران به بدگویی از اعراب فلسطینی می پردازند و یا با انتشار همین تصویر تندیس صدام درقلقیلیه تلاش می کنند فلسطینی ها را دشمن ملت ایران معرفی نمایند.

دوم؛ تصاویر کوتاه ویدئویی که اخیرا از این میدان ثبت و در فضای مجازی منتشر شده به خوبی نشان می دهد که چه جریانی پشت انتشار آن قرار دارد. راوی ویدئو در شهر قلقلیه در کرانه باختری به هنگام ضبط به زبان فارسی صحبت می کند و ظاهرا آن را برای یکی از دوستانش به نام خسرو در ایران روایت می کند. بدون شک هیچ ایرانی قادر به حضور در فلسطین آن هم در کرانه باختری نیست مگر انکه تابعیت اسرائیلی داشته باشد. بنابراین به راحتی دستان اسراییل را در این شبهه افکنی می توان مشاهده کرد.

چهارم؛ در دوران زمامداری ترامپ، طی قانونی از سوی کنگره آمریکا کرانه باختری به اسراییل الحاق شد و همین جریان سازش حاکم بر کرانه باختری پس از سالها هم پیمانی با واشنگتن و اسراییل کنار گذاشته شد و تمامی کمک های آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین قطع شد. امری که  اخیرا و پس از پیام تبریک محمود عباس رئیس این تشکیلات به آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب ملت ایران نگرانی در میان غرب و اسراییل را برانگیخته است. براین اساس پادوهای رسانه ای صهیونیسم با هدف عقیم گذاشتن هرگونه رابطه احتمالی تشکیلات خودگردانی در کرانه باختری با تهران به انتشار این تصاویر روی آورده اند. موضع ملت ایران درباره صدام بواسطه جنایاتش کاملا واضح است. از سوی دیگر این ملت تصمیم به حمایت از آرمان آزاد سازی قدس و فلسطین از چنگال صهیونیسم گرفته و تا پشت دروازه های فلسطین رسیده است. براین اساس دشمن پس از شکست در صحنه میدان به آخرین حربه یعنی ایجاد شبهه و تردید برای عقب رانمدن ایران رو اورده است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا