اخبار جمعیتخبر یک

رحلت یار دیرین امام راحل،پدر بزرگوار دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، همزمان با عاشورای حسینی پیکر آیت‌الله شیخ یدالله رحیمیان پدر بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین،از علمای اصفهان جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ در اصفهان با حضور آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری تشییع و در گلستان شهدای اصفهان  خاکسپاری شد.

آیت‌اللّه حاج شیخ یدالله رحیمیان، عالم ربانی از اصفهان، عمر بابرکت خود را در راه انقلاب، مکتب فقهی، اخلاقی و معنوی صرف کرد.

آیت الله حاج شیخ یدالله رحیمیان دستجردی در سال ۱۳۰۰ شمسی در محله «دستگرد خیار» اصفهان متولد شد. وی در نوجوانی ضمن کمک به پدر در امور کشاورزی، به فراگیری علوم ابتدایی پرداخت و در مقطعی بخاطر طبع روانی که در شعر داشتریال به همراه دایی خود مرحوم وحید دستجردی به تهران رفت و در مجله “ارمغان” به همکاری پرداخت.

وی بعد از مدتی به اصفهان مراجعت کرد و در حوزه علمیه اصفهان نزد عالمان بزرگی همچون آیت‌الله سیدمحمد حسین شریعت دُرچه‌ای، شیخ محمدحسن عالم نجف‌آبادی، میرزا علی‌آقا شیرازی، ملاحسینعلی صدِّیقَین، عبدالحسین طیب صاحب تفسیر گرانسنگ طیب‌البیان و سیدحسین خادمی تلمذ کرد و علاوه بر بهره علمی از محضر این بزرگان، از خصوصیات معنوی و انفاس قدسی هر یک از این اساتید برجسته، بهره‌های فراوانی بدست آورد.

او سپس راهی حوزه علمیه قم شد و در درس مرجع تشیع آیت‌الله‌العظمی بروجردی، علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی(ره) حاضر شد. در همین دوران وی به دستور آیت‌الله بروجردی کتاب «منتقی‌الجمان فی احادیث الصحیح والحسان» تألیف صاحب معالم را برای نخستین بار تصحیح کرد و پس از مراجعت به اصفهان ضمن وعظ و خطابه به تدریس در سطوح عالیه حوزه علمیه پرداخت.

در دوران مبارزات و نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره)، آیت‌الله رحیمیان از نخستین روحانیونی بود که از سال ۱۳۴۰، مردم را به تقلید از حضرت امام فراخواند و از مرجعیت ایشان با افتخار یاد و بدنبال آزادی امام در سال ۱۳۴۳، مجلس جشن باشکوهی در دستجرد برگزار کرد که به دستگیری و زندانی شدنش منجر شد.

از همان سال‌ها تا سال‌های آغازین پیروزی انقلاب، منزل محقر این عالم دینی همواره محل رفت‌وآمد بزرگان حوزه و روحانیون مبارز بود و علاوه بر علمای اصفهان، شخصیت‌هایی مانند مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید آیت، شهید مدنی، شهید باهنر، علامه امینی، مرحوم فلسفی، مرحوم ربانی شیرازی و بسیاری از بزرگان دیگر به این منزل رفت‌وآمدهای مکرر داشتد.

این روحانی برجسته یکی از محوری‌ترین وکلای امام و سایر مراجع در امور وجوه شرعیه و امور حسبیه در اصفهان بود و سال‌ها به طلاب حوزه‌های علمیه اصفهان و برخی از استان‌های مجاور شهریه می‌پرداخت.

قریب هفتاد سال وعظ و خطابه، برنامه بسیار موفق و پُراستقبال بیان احکام در رادیوی اصفهان به مدت ۲۵ سال، تأسیس و ساخت چند مسجد، تأسیس و مدیریت موفق مدرسه علمیه خواهران در اصفهان به نام مدرسة‌الریحانه از کارکردها و خدمات اجتماعی این مُبلغ و استاد فرزانه حوزه علمیه اصفهان است.

پیام تسلیت رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت پدر حجت‌الاسلام حاج شیخ محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ محمد حسن رحیمیان دام بقائه
درگذشت والد مکرّم را که عالِمی پارسا و پرهیزگار بودند به جنابعالی و دیگر افراد خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. رحمت و رضوان الهی بر آن مرحوم باد که عمری را با طهارت و تقوا به سر بردند و خدمت کردند.
والسلام علیکم و رحمةاللّه

 

متن پیام تسلیت دکتر زهرا مصطفوی صبیه حضرت امام خمینی(ره) به شرح زیر است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

برادر گرامی حجت الاسلام والمسلمین جناب حاج شیخ محمد حسن رحیمیان

در گذشت ابوی بزرگوارتان که عمری را در راه انقلاب، معارف اسلام و مکتب اخلاقی و معنوی تشیع و مردم صرف کرد به جنابعالی و خاندان معزز رحیمیان تسلیت عرض می کنم.

از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رحمت الهی، علو درجات و هم‌نشینی با ائمه اطهار (ع) و برای شما سلامتی و مزید توفیق خدمت مسألت دارم.

متن پیام تسلیت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای محمدحسن رحیمیان (دامت برکاته)

تولیت محترم مسجد مقدس جمکران

درگذشت پدر بزرگوارتان، مرحوم حضرت آیت‌الله حاج شیخ یدالله رحیمیان، موجب تاثر خاطر شد.

اینجانب فقدان این عالم وارسته و پرهیزگار که عمری را در مجاهدت، ترویج معارف اسلامی و خدمت به مردم سپری کرد، به جنابعالی، خانواده گرامی، شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت می‌گویم و در این ایام سوگواری سرور شهیدان، از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان علو درجات و هم‌نشینی با ائمه اطهار (ع) و برای شما سلامتی و مزید توفیق خدمت مسألت دارم.

متن پیام تسلیت دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد حسن رحیمیان

تولیت محترم مسجد مقدس جمکران

درگذشت والد بزرگوارتان، عالم وارسته و پارسا آیت‌ الله حاج شیخ یدالله رحیمیان در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) موجب تاسف و تاثر گردید.

این روحانی جلیل‌القدر که دارای شخصیتی ساده‌زیست و مردم‌دار بودند، در سراسر عمر بااخلاص به تبلیغ و ترویج معارف‌اسلامی و شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خدمت به مردم اهتمام وافری داشتند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به حوزه‌های علمیه و مردم شریف اصفهان‌، شاگردان و ارادتمندان، جناب‌عالی و بیت معزز، برای ایشان رحمت‌ واسعه و علودرجات و برای بازماندگان، صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم .

در پیام دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد حسن رحیمیان
تولیت محترم مسجد مقدس جمکران

با سلام و تحیت

خبر درگذشت پدر گرامی‌تان واصل و موجب تاثر و تالم گردید.

این مصیبت وارده را به جنابعالی و خانواده محترم تسلیت می‌گویم. برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال مغفرت و آمرزش طلب می‌کنم و برای بازماندگان آرزوی صبر و آرامش دارم. امید که به حق این ایام روح آن عالم پارسا در جوار حضرت حق آرام گیرد و با سید و سالار شهیدان محشور گردد.

 

متن پیام تسلیت دکتر سید محمد حسینی، معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس به شرح زیر است:

بسمه تعالی
الذی خلق الموت و الحیوة لیبلوکم أیکم أحسن عملا
حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن رحیمیان
تولیت محترم مسجد مقدس جمکران
با سلام درگذشت پدر بزرگوارتان را تسلیت عرض می کنم و از پروردگار کریم برای جنابعالی و سایر بازماندگان طلب صبر و اجر می کنم و از درگاه خدای رحمان و رحیم برای آن عالم وارسته، مغفرت و رحمت واسعه‌، علو درجات و محشور شدن با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را مسئلت می کنم.
والعاقبة لأهل التقوی و الیقین

متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین موسی‌پور، نماینده ولی فقیه ورئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

إنا لله و إنا الیه راجعون

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رحیمیان «دام عزّه»

تولیت محترم مسجد مقدس جمکران

خبر درگذشت پدر گرامیتان، حضرت آیت الله حاج شیخ یدالله رحیمیان «رحمت الله علیه»، موجب تألّم و تأثر خاطر گردید. این عالم پرهیزکار که از پیشگامان و پیشتازان انقلاب اسلامی و از یاران و یاوران صدیق امامین انقلاب بود، عمر گرانمایه خود را صرف تبلیغ و ترویج معارف دینی و ارزش‌های اسلامی و تربیت شاگردان و طلاب علوم دینی نمود.

اینجانب، درگذشت این عالم فقیه را به علما، طلاب و حوزه‌های علمیه، بویژه جناب‌عالی و بیت مکرم ایشان تسلیت گفته، از آستان حضرت احدیت برای آن مرحوم و مغفور رحمت و رضوان الهی و برای آن برادر بزرگوار و سایر بازماندگان و مستفیضان از نفس گرم ایشان صبر و اجر مسألت دارم.

 

متن پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری درپی درگذشت آیت الله رحیمیان  به این شرح است: 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
 
حضرت مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رحیمیان دام عزه
تولیت محترم و معزز مسجد مقدس جمکران
 
رحلت پدر گرامیتان عالم پرهیزکار، حضرت آیت الله حاج شیخ یدالله رحیمیان، موجب تألّم و تأثر گردید.
 
این روحانی جلیل القدر از پیشگامان انقلاب اسلامی بود و سال‌ها در عرصه تبلیغ معارف دین و ارزش‌های انقلابی مجاهدت کرد و عمر شریف خود را در مبارزه، منبر و خطابه صرف کرد و با زهد و ساده زیستی خود، آموزگار عملی ایمان و تقوا بود.
 
رحلت این عالم گرانقدر و معلم اخلاق را به حوزه علمیه اصفهان، جنابعالی و بیت شریف ایشان تسلیت عرض می‌نمایم، و از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و علاقه‌مندان به آن استاد فرزانه، صبر و اجر مسألت دارم.

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن اختری رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ریاست جمهوری به شرح زیر است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن رحیمیان (دام عزه العالی)
تولیت محترم مسجد مقدس جمکران
و دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین

سلام علیکم بما صبرتم؛

درگذشت والد مکرّم «مرحوم آیت‌الله حاج شیخ یدالله رحیمیان» موجب تأثر و تأسف گردید.

آن فقید سعید، عالِمی پارسا و دانشمندی خدوم بود که عمر بابرکت خویش را در راه تحصیل، تدریس، وعظ، خطابه و تبلیغ معارف قرآن و عترت سپری کرد.

ایشان همچنین از سابقون نهضت اسلامی محسوب می‌شد که در راه ترویج مرجعیت امام راحل(ره) رنج زندان ستمشاهی را چشید؛ و بعد از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز در این طریق قویم، استقامت ورزید و تا پایان عمر شریفش مدافع ولایت فقیه و حامی رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

این ضایعه جبران‌ناپذیر را به جنابعالی، خاندان مکرم، حوزه علمیه اصفهان و قاطبه مردم شهیدپرور آن دیار تسلیت عرض می‌نمایم.

از درگاه الهی برای آن مرحوم، علو درجات و برای شما و همه وابستگان، صبر و سلوان مسألت می‌کنم.

متن پیام سید مجتبی ابطحی دبیرکل دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

محضر مبارک حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن رحیمیان (زید عزه)

ارتحال والد مکرم و معزز عالم ربانی و زاهد پارسا حضرت آیت الله حاج شیخ یدالله رحیمیان موجب تأثر و تألم همه ارادتمندان و دوستداران سلسله جلیله روحانیت گردید.

آن وجود نورانی و معنوی که برای مردم استان اصفهان همواره الگوی تقوی، پرهیزکاری، ساده زیستی، مردم دوستی و ایثارگری بود در طول حیات مبارک خود در حمایت از انقلاب اسلامی و امامین انقلاب اسلامی پیشتاز و سرآمد بود. آری آن نفس طیبه اینک توفیق یافته است تا به پاس عمری ولایت آل الله و گریه بر حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در روز تاسوعا به جوار حضرت حق بشتابد و در روز عاشورا خاک سپاری شود.

این جانب به نمایندگی از دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی و تمامی سازمان ها و نهادهای حامی مقاومت و آرمان مقدس رهایی قدس شریف و فعالان حامی فلسطین این مصیبت بزرگ را محضر جنابعالی و بیت شریف آن مرحوم تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و برای آن مرحوم علو درجات و حشر با حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را مسئلت می نمایم.

مزید توفیقات حضرت عالی برای تداوم خدمت به انقلاب اسلامی، ملت شریف و قهرمان ایران و محور مقاومت دعای همیشگی ماست.

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی دبیرکل مجمع فعالان و سازمانهای مردم نهاد حامی فلسطین و مشاور فرهنگی وزیر خارجه به شرح زیر است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون 

حضرت حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای حاج محمد حسن رحیمیان (دام عزه)

خبر درگذشت ابوی مکرم، آن فقیدِ وارسته و عالم مجاهدِ مردم دار  موجب تاثر و تالم گردید.اینجانب، این مصیبت را به جنابعالی و تمامی بستگان معزز تسلیت گفته و از خداوند رحمان و غفار برای آن فقید سعید، غفران و رحمت واسعه الهی و برای سایر بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.

متن پیام ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن رحیمیان (دام عزه العالی) دبیرکل محترم جمعیت دفاع از ملت فلسطین

خبر درگذشت والد گرامی باعث غم و اندوه فراوان اینجانب و رهبران و اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین شد.
آن مرحوم از مفاخر روحانیت و علمای دین مبین اسلام بود که خدماتشان در زمینه اعتلای اسلام فراموش ناشدنی است.
اینجانب درگذشت آن عالم ربانی را خدمت مقام معظم رهبری، حضرتعالی و خانواده مکرمتان، دولت و ملت شهید پرور ایران تسلیت عرض نموده و علو درجات را برای آن مرحوم مغفور در بهشت برین از خداوند متعال مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت دکتر خالد القدومی نماینده حماس در ایران به شرح زیر است:

انا لله وانا الیه راجعون
حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن رحیمیان (حفظه الله)
دبیر کل محترم جمعیت دفاع از ملت فلسطین

خبر درگذشت پدر بزرگوارتان، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ یدالله رحیمیان موجب تالم و تاثر اینجانب و برادرانم در جنبش مقاومت اسلامی “حماس” شد. از طرف خود و به نیابت از این جنبش مراتب تسلیت و همدردی خود را خدمت جنابعالی و بیت مکرم و بستگان محترم ایشان اعلام نموده و برای آن مرحوم مغفرت و رحمت واسعه و علو درجات را از درگاه خداوند یکتا مسالت دارم.

 

 

پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلیمن دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شرح زیر است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد حسن رحیمیان دام عزه

تولیت محترم مسجدجمکران
سلام علیکم 

ارتحال عالم ربانی ومتقی، مجاهد انقلابی و ولایتمدار، والد بزرگوارتان مرحوم آیت اللّه آقای حاج شیخ یدالله رحیمیان رضوان الله تعالی علیه را محضرحضرتعالی وخانواده معظم ومکرم ایشان تسليت عرض می کنم وبرای آن فقیدسعیدرحمت واسعه الهی وبرای بازماندگان وعلاقمندان صبر واجرمسالت دارم.

 

پیام تسلیت دکتر قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال روحانی عالیقدر و عالم پارسا «آیت الله حاج شیخ یدالله رحیمیان دستجردی» موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

آن استاد فرزانه و عالم مجاهد و پرهیزکار سال‌های عمر گهربار خویش را خالصانه و متعهدانه در مسیر حق و حقیقت و خدمت به اسلام و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی سپری نمودند و اقدامات شایسته‌ای در زمینه نشر معارف قرآن کریم و اعتلای دین و فرهنگ اهل بیت (ع) و همچنین فعالیت‌های چشمگیری در نهضت اسلامی مردم ایران داشتند که همواره یاد و نام ایشان را زنده نگه خواهد داشت.

رحلت این عالم وارسته و جلیل‌القدر را خدمت رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، بیت مکرم ایشان، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان که سال‌ها در بنیاد شهید و امور ایثارگران در خدمت به خانواده معزز شهدا و ایثارگران فعالیت‌های ارزشمندی داشته‌اند و همچنین حوزه‌های علمیه اصفهان و مردم شریف استان تسلیت عرض نموده و در این ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، از خداوند متعال علو درجات برای آن عالم ربانی و صبر جمیل برای بازماندگان مسألت می‌نمایم.

ان‌شاءالله روح بلند آن روحانی والامقام در بالاترین مراتب بارگاه قدسی با سالار و سرور شهیدان محشور و همجوار گردد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا