تحلیل و مقاله

جنگ در منطقه، جنگ مرگ حق و باطل و ضرورت هوشیاری مقاومت

احمد رضا روح الله زاد مدیر مرکز اسناد و مطالعات راهبردی جمعیت دفاع از ملت فلسطین

طوفان الاقصی نقطه عطفی نه تنها در معادله درگیری میان غزه و اسرائیل، و نه تنها میان فلسطین و این رژیم اشغالگر، و نه تنها در معادلات منطقه، بلکه نقطه عطفی در معادلات جهانی محسوب می شود. به این معنی که طوفان الاقصی و جنگ جاری، تغییرات وسیعی را در همه این حوزه ها ایجاد می کند. بر این اساس طوفان الاقصی را نمی توان و نباید تنها در یکی از این حوزه ها مورد بررسی قرار داد.
نگارنده از همان آغاز جنگ غزه برخلاف همه نگاه ها و تحلیل هایی که تاکید داشتند دو طرف درگیری یعنی مقاومت در غزه و اسرائیل، فاقد تاب آوری برای یک جنگ طولانی بوده و بالضروه خیلی زود ناگزیر به قبول آتش بس و خاتمه جنگ هستند، بر این باور بودم که در این جنگ، سرنوشت جنگ های قبلی، تکرار نخواهد شد. بلکه این یک جنگ وجودی برای هر دو طرف قضیه است. آنهم نه فقط در سطح غزه و یا فلسطین و اسرائیل بلکه در سطح بسیار وسیعتر است یعنی جنگی وجودی میان نظام حاکم کنونی جهان است با نظامی که تلاش دارد تا جایگزین آن شود. این موضوع را در همان روزهای نخست، در اتاق فکر خبرگزاری تسنیم نیز با دوستان مطرح کردم و در یک مقاله که بعد به صورت یک جزوه در جمعیت دفاع از ملت فلسطین چاپ شد نیز به آن پرداخته شد.
اکنون نیز تاکید دارم که این جنگ نمی تواند متوقف شود مگر اینکه یکی از دو طرف معادله شکست 100درصد بخورد یعنی حذف شود. با شکست اسرائیل در واقع نظام کنونی حاکم بر جهان با محوریت غرب، شکست خواهد خورد و روند تغییرات هژمونی جهان با محوریت قدرت های دیگری به حرکت در خواهد آمد. اما با پیروزی اسرائیل، منطقه غرب آسیا تغییرات وسیعی در ابعاد جغرافیایی به خود خواهد دید و گسل های تفکیکی فعال خواهند شد که حاصل آن دولت های ذره ای جدید خواهد بود که این امر نفوذ هژمون غربی را عمیق تر و وسیع تر خواهد کرد و تلاش قدرت های غیر غربی برای قرار گرفتن در راس هرم هژمون جهانی ابتر خواهد شد.
لذا نتیجه این جنگ در هر دو طرف به تولد جهان جدیدی منجر خواهد شد.
بر این اساس هرگونه تحلیل و طرحی از سوی محور مقاومت مبتنی بر توقف جنگ در چارچوب آتش بس، خطایی استراتژیک محسوب شده و زمینه را برای حرکت اسرائیل و حامیانش به سمت پیروزی، تسهیل می کند.
رژیم صهیونیستی اتاق جنگش نه در اراضی اشغالی بلکه در غرب و به طور مشخص در پنتاگون و CIA قرار دارد. لذا امیدواراست که محور مقاومت اشتباه مرگبار توقف جنگ کنونی بدون تعیین پیروز جنگ را دنبال کند (با این توهم که آتش بس در هر مرحله ای یک شکست برای اسرائیل و پیروزی برای مقاومت است). به همین دلیل اتاق جنگ صهیونیستی، “راهبرد جنگ های مرحله ای” را برگزیده است. بر این اساس در مواجهه با هر یک از جبهه های نبرد، تجربه جنایات در غزه را تکرار می کند و در نهایت خود را برای ضربه نهایی آماده خواهد کرد.
لذا تصمیم سازان و تصمیم گیران محور مقاومت باید هوشیاری خود در نگاه به میدان را افزایش دهند و در تله جنگ روانی دشمن و ایادی آن در داخل گرفتار نشوند. زیرا این جنگ در واقع،” جنگ مرگِ حق و باطل” است و هیچ اشتباهی در هیچ حوزه ای جایز نیست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا