آرشیو سایت قدیم

برهانی: توافق امارات با رژیم صهیونیستی شرط بندی روی اسب های بازنده است/ نگاه غربی‌ها به این توافق بسیار مضحك و تاسف آور است/ احتمال لغو توافق وجود دارد

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع ازملت فلسطین، دومین نشست مجازی با عنوان پیامدهای سیاسی امنیتی توافق امارات و اسرائیل عصر سه شنبه با حضور دکتر سیدهادی برهانی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار و به صورت زنده برای مخاطبان و علاقمندان پخش شد.

 

در ابتدای این نشست دکتر برهانی تاکید کرد: بحثی که امروز دارم درباره ابعاد توافق امارات و اسرائیل است و در ابتدا یک مقدمه را عرض می کنم.


محور اصلی صحبت من این است که چرا  برخی کارشناسان  این توافق را بدترین صلح بین اعراب و اسرائیل می دانند، چون قبلا هم ما توافق صلح با حضور کشورهای عربی و اسرائیل داشته ایم. پیش از این مصر، اردن و سازمان آزادیبخش فلسطین با رژیم صهیونیستی توافق صلح به امضا رسانده اند و این چهارمین توافق است که رخ داده است.


اولا آخرین پیمان صلح میان اعراب و اسرائیل سال 1994 میان اسرائیل و اردن بود، از آن سال و امضای توافق وادی عربه 26 سال می گذرد و از آن موقع هیچ کشوری به کاروان صلح با اسرائیل نپیوسته بود، این امارات بود که بعد از 26 سال به قافله به اصطلاح صلح با رژیم صهیونیستی پیوست.


من می خواهم از زوایای مختلف این مساله را بررسی کنم، از لحاظ جغرافیایی همه طرف هایی که با اسرائیل توافق صلح به امضا رسانده اند در مجاورت اسرائیل بوده اند. در واقع مصر، اردن و فلسطینی ها در داخل اراضی اشغالی تاکنون توافقاتی از این دست با اسرائیل داشتند. این مساله یک ملاحظه را دربر دارد و آن این است که امارات اولین کشور عربی است که بدون همسایگی با اسرائیل تن به توافق صلح داده است. واقعیت این است که کشورهای مصر، اردن و فلسطینی ها از ناحیه جنگ با اسرائیل خسارات های متعددی دیدند و می شود این تلقی را داشت که بدلیل فشارها، تلفات جنگی و خطری که احساس می کردند صلح کردند، اما امارات اصلا تحت فشار نظامی و امنیتی اسرائیل نیست و در نبردی با اسرائیل شرکت نکرده و تلفاتی نداده است. از نظر جغرافیایی اتفاقی را که امارات رقم زد یک اقدام کاملا متفاوت  است.


زاویه دوم از نظر محتوای این توافق است در مرکزیت توافق های قبلی موضوع  «صلح در برابر زمین» بود. در عمل هم طرفهایی که با اسرائیل صلح کردند بخشی از اراضی خود را پس گرفتند، مصر صحرای سینا، اردن کرانه باختری و فلسطینی ها منطقه الف (کرانه باختری) را بدست آوردند، حداقل وعده اسرائیل در پیمان اسلو این بود که به طرف فلسطینی اجازه خواهد داد در غزه و کرانه باختری کشور فلسطینی را تشکیل دهد. اما در صلح امارات با تل آویو اصلا چنین مساله ای وجود ندارد، حتی وعده آزادی اراضی عربی به اندازه یک متر هم داده نشده و اسرائیلی ها گفتند که دیگر دوران صلح در برابر زمین تمام شده و این توافق  «صلح در برابر صلح است». نه تنها در آن بحث آزادسازی سرزمین های عربی و فلسطینی نیست بلکه این صلح اشغال کرانه باختری و دیگر اراضی عربی را تحکیم می بخشد.


درباره محتوای توافق هم باید بگویم که بعد سیاسی توافق امارات این است که این توافق از طرف امارات با کسانی بسته شد که اینها در زمینه سیاست های ضد اسلامی، ضدعربی و ضد فلسطینی سرآمد روزگار خود هستند. ما مگر در تاریخ آمریکا چنین رئیس جمهوری مانند ترامپ داشته ایم؟! فردی که به این میزان حقوق فلسطینی ها  را نقض کرده باشد؟ انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن جولان به عنوان اراضی اسرائیلی و به رسمیت شناختن شهرک های اشغالی کرانه باختری برای اسرائیل تنها چند نمونه از اقدامات دونالد ترامپ است. از آن طرف شما در اسرائیل هیچ وقت نخست وزیری مانند نتانیاهو پیدا نمی کنید که اینقدر حقوق فلسطینی را نقض کرده باشد.

 

مباحث الحاق کرانه باختری و طرح ملت دولت یهودی (فقط یهودیان حق دارند سرنوشت سرزمین خود را تعیین کنند و از طریق این قانون اعلام شد که تنها زبان رسمی اسرائیل عبری است) همه در این سال‌ها از سوی نتانیاهو با هدف نقض هر چه بیشتر حقوق فلسطینی‌ها انجام شده است. در واقع  صلح امارات با کسانی (نتانیاهو و ترامپ) صورت گرفت که می توان آنها را عرب ستیزترین و اسلام ستیزترین زمامداران تاریخ آمریکا و اسرائیل در جهان و حتی تاریخ معاصر جهان دانست. و در زمانی این توافق صورت گرفت که دقیقا در همین برهه ترامپ و نتانیاهو در حال نقض حقوق فلسطینی ها هستند، در واقع از لحاظ سیاسی می توان گفت یک فاجعه تمام عیار رخ داده. مساله ای که در توافقات مصر و اردن هرگز شاهد این مسائل نبودیم. موارد دیگر هم هست که من به آن اشاره خواهم کرد تا نکات خیلی مهمی مشخص شود.

 

"اختصاصی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا