اخبار جمعیتخبر یک

نشست تخصصی مقاومت کرانه، کلید آزاد سازی قدس برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، نشست تحلیلی _تخصصی با محوریت « مقاومت کرانه،کلید آزاد سازی قدس شریف» صبح روز دوشنبه ۲۱فروردین ساعت 10:30 صبح در سالن اجتماعات جمعیت دفاع از ملت فلسطین  برگزار شد.
در این نشست «حسین رویوران » معاون بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین که یکی از سخنرانان این نشست تحلیلی بود، با اشاره این مطلب که نسل امروز فلسطین باصلابت از گذشته همچنان به مقاومت خود ادامه میدهند، گفت: رهبران رژیم صهیونیستی بر روی گذشت زمان حساب باز کردند مبنی بر اینکه مجموعه ای از مهاجران با زبان دیگر و تاریخ جعلی را تبدیل به ملت خود کنند. اما گذشت زمان این نقشه آنان را محقق نکرد به عنوان نمونه جنگ اوکراین، روس تبارها و اوکراینی‌ها به جان یکدیگر افتادند و این نشان دهنده این است که آنها بر اساس هویت جدید عمل نمی کنند بلکه بر اساس گذشته خود دست به اقدام میزنند.
وی با اشاره به اینکه پروژه ملت سازی در اسرائیل با شکست مواجه شده است، ادامه داد: یکی از شاخص‌ها در علوم سیاسی شاخص شناخت شرایط سیاسی در هر جامعه‌، اخلاق است. و در طی این سالیان اثبات شده است که جامعه آنان یکپارچه نیست بلکه «خرد» است.
رویوران تاکید کرد: آنهایی که اسرائیل را به وجود آورده اند اکنون احساس خطر می‌کنند و از اقلیت های بسیار کم موجود در سرزمین فلسطین بسیار می‌ترسند. این افراد به دلیل نیاز نتانیاهو برای ائتلاف حداکثری شرطهای بسیار زیادی گذاشتند که او هم مجبور به پذیرش آنها شده است. و نتیجه این واکنش احساس خطری است که او از این اقلیت های بسیار محدود در فلسطین دارد.
نقشه اسرائیل جنگ برای اشغال بود
 معاون بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به این مطلب که هدف اسرائیل از جنگ و اشغال کامل سرزمین فلسطین است تصریح کرد: اسرائیل اساسا جنگ طلب است از زمان پیدایش تاکنون این رژیم غاصب مدام در حال جنگیدن با مردم فلسطین و کشورهای همسایه و حتی اروپایی بوده است. برتری نظامی از لحاظ استمرار و تداوم، انحصار هسته‌ای برای یکسره سازی در زمان مقتضی از مهمترین پایه های این رژیم بوده است.
رویوران با بیان اینکه هزینه اسرائیل از لحاظ نظامی بسیار بالاست و بودجه نظامی اسرائیل در سال گذشته مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار بود که هر سال هم افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: برتری رژیم غاصب اسرائیل با وجود امکانات مثال زدنی اش زیر سوال رفته است. که چرا از فلسطینیان که نصف آن امکانات نظامی را ندارند درحال شکست خوردن است. این هوشمندی مقاومت را نشان می‌دهد که با وجود امکانات جنگی محدود همچنان پیروز میدان است. با وجود پیشرفت های هسته ای ایران اسرائیل حس می کند اگر در این زمینه پیشرفت های مورد نیاز را نداشته باشد از بین خواهد رفت.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این موضوع که کرانه باختری بزرگترین تجمع انسانی در فلسطین است که حدود ۳ میلیون نفر در کرانه باختری زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل گسترش تشکل های مقاومت در کرانه باختری به دلیل تحول دینی آنهاست. کرانه باختری در برابر دو نهاد سلطه و رژیم صهیونیستی محاصره شده است و در این بین مقام معظم رهبری فرمودند که کرانه باختری باید مسلح شود‌ بر این مبنی است که کرانه باختری قدرت یکسره کنندگی جنگ را دارد.

همچنین در ادامه این نشست “سید مجتبی ابطحی”، دبیرکل کنفرانس بین المللی انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی، ویژگی های کرانه باختری را چندین مورد عنوان کرد و گفت: وجود اماکن مقدس که متعلق به سه دین ابراهیمی در جای جای این سرزمین موجب شده است کرانه باختری به فرموده مقام معظم رهبری جعبه دین و تمدن باشد و در واقع ویترینی این برای همه مذاهب این منطقه.

این کارشناس حوزه غرب آسیا ادامه داد: به همین علت است که اگر در این نقطه اتفاقی رخ دهد نیمی از جهان به آن واکنش نشان می‌دهند. به عنوان نمونه اگر حادثه ای در بیت اللحم رخ دهد امتداد امواجی که ایجاد میکند تا انتهای دنیا خواهد رفت.
وی موضوع بعدی را التزام بالای دینی مردم کرانه باختری دانست و افزود: بافت مردم کرانه باختری تیره و عشیره های  مشخصی از مردم عرب هستند. این بافت سبب  شده نفوذ و رسوب در آن غیرممکن شود.  طایفه ارکان و قوانین خاص خود را دارد به عنوان نمونه در عراق نمونه های زیادی از آنها را شاهد هستیم. و نفوذ در این افراد بسیار دشوار است چون همچنان تحت تاثیر عقاید عشیره خود هستند.
ابطحی مورد بعد را امتداد جغرافیایی جمعیتی این منطقه با جهان عنوان کرد و گفت: در کرانه باختری هر تحولی، سریع منطقه را دچار دگرگونی خواهد کرد و در نتیجه نمی توان با آن بازی کرد.
وی تاکید کرد: اسراییل از زمان تشکیل خود سعی داشته است که مدیریت این منطقه را بر عهده داشته باشد و در این بین چند هدف را دنبال می کرد. که با توجه به جمعیت قالبی که در داخل اردن وجود دارد سعی کرد آنان را اینگونه اغنا کند که آنان فلسطینی نبوده و هویت فلسطینی را از آنان بگیرد.
این کارشناس حوزه غرب آسیا بیان کرد: کرانه باختری به دلیل داشتن تپه های زیاد، پوشش گیاهی، رنگ خوب خاک فضا را برای جنگ های چریکی فراهم کرده است. و این موارد دشمن را حساس می کند که مقاومت می‌تواند در این مناطق شکل بگیرد.‌ برای همین منظور تمام سعی خود را کردند که برای تعیین تکلیف کرانه باختری آن را به صورت مبهم رها کنند.و سعی کردند بافت بومی و ساکنان این منطقه را از بین ببرند.ولی چون این منطقه همچنان تمسک سنتی خود را داشت نتوانستند آن را اجرا کنند.
ابطحی خاطر نشان کرد با تاثیری که کرانه باختری بر روی جهان اسلام دارد باعث شده است فروپاشی اسرائیل از دو جهت سرعت گیرد. یکی از جهات آن، فروپاشی اسرائیل از درون به لحاظ جمعیت نسل جوان آن است. به طور قطع نسل جدید یهود ارزش هایش با نسل قدیم کاملاً تغییر کرده است. چون این نسل حاضر به قربانی کردن خود برای ارزش های نسل قدیم نیست. جامعه جدید اسرائیل حاضر به پرداخت این هزینه ها نیست. و هزینه زندگی در اسرائیل به لحاظ امنیتی و هزینه های عادی زندگی بسیار بالاست.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا